МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

 

 

НАКАЗ

 

м. Київ

від 10.08.2001 р.                                                                                                                                     № 586

 

 

 

Про проведення науково-педагогічного

експерименту «Соціальна адаптація та

інтеграція в суспільство дітей з

особливостями психофізичного розвитку

шляхом організації їх навчання у

загальноосвітніх навчальних закладах»

 

Підтримуючи ініціативу Всеукраїнського фонду «Крок за кроком», Інституту дефектології Академії педагогічних наук України щодо здійснення у загальноосвітніх навчальних закладах інноваційної освітньої діяльності, спрямованої на створення умов для інтегрованого навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку, розробки відповідного програмно-методичного, психолого-педагогічного забезпечення навчально-виховного та корекційного процесу, сприяння ранній соціальній інтеграції таких дітей у суспільство,

 наказую:

 

  1. З урахуванням напрацьованого попереднього досвіду з інтегрованого навчання розпочати з 2001 року науково-педагогічний експеримент за програмою «Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей з особливостями психофізичного розвитку шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах Дніпропетровської, Івано-Франківської, Запорізької, Київської, Львівської, Одеської, Полтавської, Тернопільської областей, м.Києва та надати їм статус експериментальних (додаток 1).

  2. Затвердити програму і кошторис науково-педагогічного експерименту 2001 – 2007 роки.

  3. Встановити, що організаційне керівництво науково-педагогічного експерименту здійснює департамент розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти Міністерства освіти і науки України (Романеско В.П.); наукове – Інститут дефектології Академії педагогічних наук України (Бондар В.І.) – за згодою.

  4. Управлінням освіти і науки Дніпропетровської, Івано-Франківської, Запорізької, Київської, Львівської, Одеської, Полтавської, Тернопільської обласних, Головному управлінню освіти і науки Київської міської державних адміністрацій сприяти проведенню науково-педагогічного експерименту відповідно до Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності (наказ Міністерства освіти і науки України від 07.11.2000 № 552).

  5. Підготовку педагогічних працівників до роботи в експериментальних класах, забезпечення методичною літературою покласти на обласні інститути післядипломної освіти.

  6. Поточний контроль за ходом експерименту здійснюють керівники експериментальних загальноосвітніх навчальних закладів, органи управління освітою, яким вони безпосередньо підпорядковані, обласні (міські) інститути післядипломної освіти.

  7. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

 

 

Заступник міністра                                 В.О. Огнев’юк

 

Лобайчук Г.Ф.

246-54-08


Додаток 1

до наказу

Міністерства освіти і науки України

Від 10.08.2001р. № 586

Список закладів освіти,

яким надасться статус експериментальних

 

Місто

Назва закладу

Директор

1

м. Київ

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 262

Нестеренко Галина Степанівна

2

м. Київ

Школа - дитячий садок «Паросток»

Стрижеус Валентина Савеліївна

3

м. Київ

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 36

Телевний Володимир Іванович

4

м. Київ

Школа-дитячий садок "Барвінок"

Цапенко Єлизавета Федорівна

5

м. Київ

Загальноосвітня школа І-ІП ступенів №286

Боголєпова Ольга Андріївна

6

м. Київ

Дошкільний навчальний заклад № 607

Чуркіна Алла Макарівна

7

м. Київ

Дошкільний навчальний заклад № 792

Мартиненко Світлана Олексіївна

8

смт. Буча Київської обл.

Школа-дитячий садок "Берізка"

Лізенко Ніна Олександрівна

9

м. Біла Церква Київської обл.

Реабілітаційний центр для дітей, хворих на ДЦП

Крижанівський Володимир Євгенович

10

м. Біла Церква Київської обл.

Загальноосвітня школа І-ПІ ступенів № 5

Садаєва Ольга Іванівна

11

м. Біла Церква Київської обл.

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №15

Слободянюк Наталія Григорівна

12

м. Славутич Київської обл.

Дошкільний навчальний заклад № 5 "Джерельце"

Шпирко Валентина Володимирівна

м. Славутич Київської обл.

Дошкільний навчальний заклад № 3 "Золотий ключик"

Машковська Тетяна Миколаївка

14

м. Дніпропетровськ

НВК початкова школа-дитячий садок "Мрія" №355

Кравченко Тамара Володимирівна

15

м. Одеса

Школа-дитячий садок "Якірець" №84

Бойчук Тамара Демидівна

16

м. Полтава

НВК №26 ясла-садок-початкова школа "Перші кроки"

Токаренко Неля Петрівна

17

м. Полтава

Середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 34

Єрмак Любов Василівна

18

м. Полтава

Дошкільний навчальний заклад. №45

Шаповал Алла Олексіївна

19

м. Львів

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 95

Моклович Юрій Ярославович

20

м. Львів

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 59

Малик Оксана Степанівна

21

м. Львів

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 82

Пурський Андрій Петрович

22

м. Львів

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 99

Гриців Богдан Федорович

23

м. Львів

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 75

Кушнір Світлана Анатоліївна

24

м. Львів

НВК садок-школа «Малюк»

Мацьків Христина Володимирівна

25

м. Івано-Франківськ

Школа-дитячий садок "Перша ластівка"

Руда Оксана Зіновіївна

26

м. Запоріжжя

Хортицький Навчально-реабілітаційний багатопрофільний центр

Нечипоренко Валентина Василівна

27

м. Перебовля Тернопільської обл.

Спеціальна загальноосвітня школа-інтернат для дітей зі зниженим зором з гімназійними класами

Михайлюк Михайло Васильович

 


Додаток 2

до наказу

Міністерства освіти і науки України

від 10.08.01. № 586

 

Міністерство освіти і науки України

Інститут дефектології АПН України

 

ПРОГРАМА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ

 

"СОЦІАЛЬНА АДАПТАЦІЯ ТА ІНТЕГРАЦІЯ В СУСПІЛЬСТВО ДІТЕЙ З ОСОБЛИВОСТЯМИ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ШЛЯХОМ ОРГАНІЗАЦІЇ ЇХ НАВЧАННЯ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ"

 

Київ 2001

 

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОБЛЕМИ

Світовою тенденцією сучасності є прагнення до деінституалізації та соціальної адаптації осіб із спеціальними освітніми потребами шляхом інтегрованого навчання та всебічної підтримки з боку громади.

На сьогодні освітні послуги дітям з особливостями психофізичного розвитку здебільшого надаються в закладах інтернатного типу, що призводить до зниження соціальної компетенції цих дітей, їх соціальної дезадаптації та масової інституалізації у подальшому.

Нові підходи тісно пов'язані зі зміною концептуальної моделі освіти, що базується на феномені психофізичної неповносправності.

На зміну медико-біологічній моделі, у рамках якої було звичним оперувати поняттями "патологія", "аномалія" тощо прийшла соціальна модель, у контексті якої згадані особи характеризуються як незахищена соціальна група, що має особливості психофізичного розвитку, які зумовлюють особливі потреби, в тому числі й освітні. Характерним для соціальної моделі є залучення дітей з особливостями психофізичного розвитку до загальноосвітніх навчальних закладів та диференційований підхід у задоволенні освітніх потреб цих дітей - - розширення кола фахівців, які забезпечують підтримку дітям та їх сім'ям у різних сферах життя, плідна співпраця.

Інтегровані класи/групи не мають на меті протиставити себе закладам спеціальної освіти (дитячим садкам, школам-інтернатам, школам, класам).

У ході соціологічного, психологічного, економічного досліджень, педагогічної та юридичної експертиз необхідно вивчити основні чинники впливу перебування у загальноосвітніх навчальних закладах дітей з особливостями психофізичного розвитку, насамперед, на розвиток їхньої соціальної компетенції, ефективність засвоєння навчального матеріалу тощо. Це забезпечить батькам можливість усвідомленого вибору форм навчання дитини, сприятиме соціалізації дітей з особливостями психофізичного розвитку, демократизації, відкритості освіти.

На даний час людство накопичило значний досвід залучення дітей з особливостями психофізичного розвитку до загальноосвітніх навчально-виховних закладів. Ініціаторами залучення таких дітей до закладів освіти є, як правило, батьки. Цей рух набрав поширення в Європі, США, Канаді, Австралії та інших державах. Якомога рання інтеграція дітей з особливостями психофізичного розвитку до діяльності у колективі однолітків, які разом розвиваються, сприяє розвитку у них самостійності, впевненості, сміливості, інших позитивних рис характеру. Вони стають повноцінними членами суспільства, не потребують сторонньої допомоги, усвідомлюють свою, значимість для держави, суспільства, близьких.

Практика показує, що у більшості випадків після закінчення школи-інтернату частина дітей не пристосована до соціального середовища, не адаптована в ньому, а їхній інтелектуальний потенціал використовується недостатньо. Дослідження, проведені в Україні в останні роки свідчать про те, що не лише тяжкий фінансовий стан сім'ї є причиною переваг у виборі спеціальних закладів перед дитячими садками, школами загального типу. Батьки побоюються того, що їхніх дітей будуть ображати, інші діти не бажатимуть з ними гратися, вчителі не опанують тонкощів індивідуального підходу, а батьки" здорових дітей будуть заперечувати можливість функціонування інтегрованих класів.

Якщо проблему інтегрованого навчання розглядати з позицій її корисності для здорових дітей, привабливості з точки зору покращення психолого-педагогічного обслуговування цих дітей, то вона може повернутися для здорових дітей та їхніх батьків іншим боком.

У даному випадку маються на увазі реалії сучасності щодо здорових дітей. Демографічна криза позначається на них безпосередньо. Вступаючи до школи, близько 80 відсотків дітей мають ті чи інші відхилення у стані свого здоров'я. Серед хронічних неінфекційних захворювань домінують психоневрологічні (більше 300 тисяч чол.), хвороби нервової системи і органів чуття (більше 1 мільйона). Ці фактори зумовлюють зниження соціальної і психічної адаптації у понад 20 відсотків так званих нормальних підлітків.

Наведені показники свідчать про стандартні форми роботи загальноосвітніх навчально-виховних закладів: традиційна орієнтація педагогів на здорову дитину, а звідси і відповідне психічне, інтелектуальне навантаження, недиференційований зміст навчання (програм, підручників), відсутність у підготовці педагогів достатньої інформації про роботу з тими дітьми, які не відповідають еталонним уявленням про розвиток нормальної дитини тощо.

Порушення психічного та фізичного стану здоров'я, явища девіантної і делінквентної поведінки дітей загальноосвітніх навчальних закладів загострюють необхідність вироблення нового, нетрадиційного бачення вирішення проблеми їхнього навчання та виховання.

Інтеграція дітей з особливостями психофізичного розвитку у загальноосвітні навчальні заклади сприятиме позитивним змінам професійних позицій педагогів, науковців, які займаються проблемами навчання та виховання дітей з нормальним розвитком, здійснить позитивний вплив на формування світогляду дітей в інтегрованих колективах.

Дослідження сприятиме трансформації свідомості фахівців, батьків, громадськості, суспільства в цілому у напрямку прогресивних світових тенденцій. Експериментальна робота сприятиме нагромадженню практичного досвіду у створенні оптимальних умов для інтегрованого навчання у класах загальноосвітніх шкіл із забезпеченням відповідної підтримки з боку фахівців, надання комплексної корекційної допомоги за місцем проживання родинам, що виховують дітей з особливостями психофізичого розвитку.

ФІЛОСОФІЯ ПРОБЛЕМИ

Споглядання сучасного суспільства спонукає до роздумів про роль у цьому суспільстві дітей та дорослих, які мають особливості психофізичного розвитку, тобто тих, які випадають із нашого стереотипного уявлення про так звану нормальність.

Відомий письменник Луі Маршалл, розмірковуючи про норму та патологію, схиляється до трактування певної умовності норми, оскільки ті люди, які не виявляють зовнішніх ознак відхилень, досить часто мають грубі внутрішні порушення, невидимі оку.

Проте ні для кого не таємниця, щодо поки наше суспільство, не ігноруючи людей з особливими потребами, в широкому загалі їхніми проблемами особливо не переймається. Скільки страждань оточення додає батькам таких дітей, їхнім родинам, відгороджуючись від них, відсторонено споглядаючи їх. Якщо розглядати інтегроване навчання з філософських позицій, то доречно зауважити, що справжнє поцінування цього феномену може розпочатися вже тепер, проте повна реалізація нового світогляду простежується лише у перспективі. На сучасному етапі суспільство ще не усвідомило ролі дітей (дорослих) з особливими потребами в його житті. Об'єктивна закономірність наявності таких дітей (дорослих) у суспільстві підтверджена історично від стародавньої Спарти, у середньовіччі, більш пізніх періодах. Це змушує глибше осмислювати вартісність кожної особистості у суспільстві, її особливе місце та функціональну роль.

У Святій Євангелії від Матвія говориться: «Почуєте слухом,— і не зрозумієте, дивитися будете оком,— - і не побачите ...». Філософська, духовна глибина цих слів проектується і на взаємостосунки дітей з особливостями психофізичного розвитку з іншими членами суспільства.

Людей радує, тішить розмаїття фауни та флори. Кожна рослинка неповторна і потрібна: однією милуються, вона зачаровує, інша ж спонукає людину до праці... Проте суспільство ще не вміє цінувати цієї розмаїтості серед людей, не знає, що саме цінувати у кожній дитині з особливостями розвитку, не зорієнтоване на те, яку неоціненну користь здатні принести ці діти. Саме вони, неповторні і часто невивчені, за певних умов можуть змусити пробудитися душі тих «нормальних» дітей і дорослих, які їх оточують, спричинити культивування доброти, чуйності, людяності.

Спілкування з дітьми з особливостями психофізичного розвитку наводить на думку, що, якби з ними ближче знайомились ровесники, які нормально розвиваються, то вони б по-іншому цінили свої можливості, були більш милосердними у житті.

Робота з дітьми з зниженим слухом відкриває новий світ спілкування, розширює горизонти уявлень про можливості інтелектуального і фізичного розвитку людини, спонукає до активнішого використання власних можливостей. Діти з порушенням опорно-рухового апарату здатні навчити мужності, порядності. А діти з особливостями інтелектуального розвитку розкривають безмежну щирість душі, глибину простоти і наївності, вірності і відданості.

 

АКТУАЛЬНІСТЬ

Згідно із статутом Організації Об'єднаних Націй, Всесвітньою декларацією про права людини діти-інваліди мають рівні права і можливості з іншими людьми. Конвенція про права дитини та Декларація про права інвалідів, які прийняла Генеральна асамблея ООН, серед пріоритетних прав дитини з особливими потребами називає право на освіту, медичне обслуговування, професійну підготовку та трудову діяльність.

Конвенція ООН про права дитини як документ міжнародного рівня автоматично висуває вимоги до кожної держави щодо приведення національного законодавства у відповідність з цією «всесвітньою конституцією прав дитини». Наша держава на цьому шляху робить свої прогресивні кроки. Введено в дію закон України "Про охорону дитинства". За останні роки набуває інтенсивного розвитку державна підтримка дітей з особливостями психофізичного розвитку, сприяння втіленню прогресивних ідей у практику. Законом України "Про загальну середню освіту", "Про охорону дитинства", питання спеціальної освіти інтегровані у повну загальну середню освіту, затверджено «Концепцію спеціальної освіти осіб з фізичними та психічними вадами в Україні" на найближчі роки, цільову комплексну програму «Соціально-психологічна підтримка і реабілітація осіб з вадами фізичного і психічного розвитку», Концепцію державного стандарту спеціальної освіти, Концепцію ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів.

Впродовж останніх років в Україні в основному з ініціативи батьків та науковців з'явились паростки руху інтеграції дітей з особливостями психофізичного розвитку у загальноосвітні навчальні заклади. Стало очевидним, що сегрегація дітей з особливостями психофізичного розвитку як одна із форм навчання (маються на увазі спеціальні дошкільні заклади та школи-інтернати) обумовлює певну ізоляцію не лише дітей від суспільства, але і суспільства від них.

Наукове осмислення процесу та результатів спільного навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку і здорових дітей відкриває перспективи виникнення нових напрямків досліджень соціально-психологічної та педагогічної орієнтації.

Основна мета дослідження:

Розробка і реалізація механізму інтеграції дітей з особливостями психофізичного розвитку в загальноосвітні навчальні заклади, ранньої

Інтеграції цих дітей в соціальне середовище з урахуванням їх типологічних та у індивідуальних особливостей.

Стратегічна мета:

Формування нової філософії державної політики щодо дітей з особливостями психофізичного розвитку, реалізація та поширення моделі інтегрованого навчання цих дітей у загальноосвітніх навчальних закладах, забезпечення нормативно-правової та навчально-методичної бази у відповідності до Конвенції ООН про права дитини.

Об'єкт дослідження: Навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку в умовах загальноосвітніх навчальних закладів при забезпеченні відповідної психолого-педагогічної підтримки з боку дорослих (фахівців, батьків).

Предмет дослідження:

·        ступінь та умови компенсаторно-корекційного впливу на дитячу особистість, результативність цього впливу; динаміка соціально-психологічної інтеграції;

·        наявність позитивних зрушень у розвитку ціннісних орієнтацій здорових дітей;

·        динаміка становлення особистості (діти з особливостями психофізичного розвитку та їх здорові однолітки), здатність долати труднощі та досягати успіху.

Гіпотеза дослідження:

При визначенні гіпотези доцільно, насамперед, виходити з того, що процес активного пристосування особистості до світу і світу до неї є двостороннім. Він може розпочатись з ініціативи однієї із сторін чи носити водночас обопільний характер. Процес взаєморозуміння і взаємовпливу може розвиватись успішно і мати продуктивні наслідки при забезпеченні сприятливих психолого-педагогічних умов роботи інтегрованих колективів.

Інтегровані колективи як педагогічне, психологічно та соціальне підтримані інституції можуть забезпечити дитині з особливостями психофізичного розвитку досягнення індивідуально високих показників особистісного розвитку, усвідомлення самоцінності цього розвитку для життєдіяльності індивіда, функціональної значимості в процесі інтеграції в соціальне середовище, спроможності посісти в ньому місце, адекватне внутрішнім, особистісним набуткам.

З іншого боку, такі колективи забезпечать можливості для здорових дітей бережливо ставитися до потенціалу, дарованого їм природою, запобігати здійсненню деструктивних кроків (наркоманія, алкоголь тощо) через нерозуміння вартісності свого самотворення, життєтворення; розкривати нетрадиційні шляхи особистісних досягнень в опануванні знань, умінь та навичок.

Завдання дослідження:

• Вивчити соціально-психологічне підґрунтя організації інтегрованих класів;

• Вивчити та встановити стартові індивідуальні показники розвитку дітей з особливостями психофізичного розвитку та їхніх здорових однолітків;

• Дослідити вплив інтегрованого навчання на дітей з особливостями психофізичного розвитку та їхніх однолітків;

• Дослідити ефективні шляхи залучення дорослих до роботи в інтегрованих класах;

• Розробити методичні рекомендації для педагогічних працівників інтегрованих шкіл з питань змісту та технологій навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку та для батьків;

• Розробити та реалізувати механізм створення мультидисциплінарних команд для забезпечення навчально-виховного процесу ;

• Систематично висвітлювати результати експериментальної діяльності для ознайомлення з ними широкого кола громадськості, отримання зворотнього зв’язку, внесення коректив у науково-дослідну роботу.

ПРОГРАМНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку в інтегрованих класах ( групах) буде здійснюватися на основі типових навчальних планів і програм для загальноосвітніх навчальних закладів та спеціальних загальноосвітніх шкіл-інтернатів ( шкіл, класів), за відповідними робочими планами, розробленими навчальними закладами.

Забезпечення індивідуальних психофізичних особливостей дитини, її функціональних та потенційних можливостей і потреб буде реалізовуватися за допомогою компенсаторно-корекційних заходів, які частково будуть реалізуватися в процесі шкільного навчання, а також в сім'ї шляхом надання медико-педагогічної допомоги.

Технології навчання.

Вибір технологій навчання ґрунтується на використанні сильних сторін особистості, врахуванні множинності інтелекту та різних навчальних стилів, рекомендаціях фахівців та матеріалах програми «Крок за кроком».

СУСПІЛЬНО-ГУМАНІСТИЧНА ЗНАЧУЩІСТЬ

ІНТЕГРОВАНИХ ГРУП (КЛАСІВ)

Увага до проблем дітей з особливостями психофізичного розвитку має суспільно-гуманістичну значущість.

Учні:

Базуючись на дослідженнях, проведених в США, Англії, досвіді інтегрованого навчання у нашій державі, можна стверджувати, що таке навчання корисне не лише для дітей з особливими потребами, але й для їхніх однолітків, батьків. Інтегроване навчання сприяє розвитку емпатії, толерантності, об'єктивній оцінці власних можливостей, формуванню реалістичного світогляду.

Батьки: Залучення дітей з особливостями психофізичного розвитку до загальноосвітніх навчально-виховних закладів передбачає позитивний вплив на широке коло близьких для них людей: батьків, інших членів родини. Входження дитини в коло своїх однолітків може сприяти поступовій зміні і психічного стану їхніх батьків - - послаблюватиме напруженість, покращуватиме емоційний стан, підвищуватиме ефективність навчально-виховної, абілітаційно-корекційної роботи. Активна, вмотивована, ціннісно зорієнтована і педагогічне керована участь батьків у навчально-виховному процесі буде обумовлювати зменшення їхніх тривог і страхів, мобілізовувати сили на щоденне і перспективне досягнення успіху, по-новому структуруватиме світосприйняття цілої родини, близьких до неї людей.

Вчителі:

Робота з групами (класами) залучення дає якісно новий стимул до самовдосконалення педагога, є тим фактором, який допоможе вчителеві позбутися успадкованого від тоталітарної системи авторитаризму, стане покликом і передумовою формування щирих, демократичних стосунків, не дозволивши проявитися деструктивним внутрішнім силам.

Педагог, працюючи в інтегрованих класах/групах, зможе поглиблювати свої знання про закономірності розвитку дітей, оцінювати методичний підхід, виробляти власні позиції щодо ефективності тих навчальних технологій, якими він володіє, осягати розуміння сильного, спільного та специфічного у функціональних та потенційних можливостях учнів.

Робота у групах, класах залучення формує у педагога нове розуміння проблем дітей, які відстають, розкриває перед ним стратегію і тактику психолого-педагогічної (а часто медичної) підтримки цих дітей.

Крім того, вчитель з інших позицій оцінює можливості, працездатність дітей без відхилень, обираючи оптимальні форми і методи виховання особистості, нівелювання проблемних сторін дитини.

 

ПЛАН ДОСЛІДЖЕННЯ НА 2001—2007 рр.

Зміст

Кінцевий результат

Термін виконання

Виконавці

1.

Розробка програми та складання плану дослідницької діяльності на 2001— 2007рр.

Програма, план дослідження

II-півріччя 2001р.

Лобайчук Г.Ф. Засенко В. В. СакТ.В.

Софій Н.З.

2.

Підготовка педагогів до роботи в експериментальних класах/ групах інтеграції

Готовність педагогів (вчителів початкових класів) до роботи в інтегрованих класах

Серпень 2001р.

Сак Т.В.

Софій Н.З.

Кавун Ю.М.

<5

Визначення контингенту дітей для навчання у класах /групах інтегрованого навчання в умовах експерименту

Список дітей з особливостями психофізичного розвитку

Серпень 2001р.

Кавун Ю.М. Обухівська А.Г., обласні ПМПК

4.

Визначення кола фахівців з метою забезпечення корекційної допомоги дітям з особливостями психофізичного розвитку в класах інтеграції

Визначені фахівці відповідно до контингенту дітей

Серпень 2001р.

Робоча група

5.

Визначення показників розвитку особистості дітей з особливостями психофізичного розвитку (визначення сильних-опорних, складових особистості та найбільш уражених) та інших дітей, які навчаються в класах інтеграції

Матеріали обстеження

Вересень-жовтень 2001р.

Сак Т.В. Обухівська А.Г. Кавун Ю.М.

6.

Пошук потенційних донорів та партнерів

База даних

Серпень-вересень 2001р.

Софій Н.З. Кавун Ю.М.

7.

Розробка методичних рекомендацій з інтегрованого навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку

Методичні рекомендації з питань адаптації державних програм для загальноосвітніх навчальних закладів до індивідуальних потреб дітей з особливостями психофізичного розвитку

Листопад -грудень 2001р.

Робоча група

8.

Розробка навчально-методичного забезпечення для класів/ груп інтегрованого навчання

Розробка дидактичних матеріалів, посібників для дітей класів/ груп інтегрованого навчання. Посібники теоретико-методичного характеру для вчителів, батьків.

Протягом експерименту

Творчі колективи

9.

Технічне забезпечення дітей з особливостями психофізичного розвитку

Комп'ютери, адаптація існуючих матеріалів до потреб дітей з особливостями психофізичного розвитку

III, IV

квартали 2001 року

Творчі колективи

10.

Діагностика досягнень дітей з особливими потребами та ступінь їх досягнень у відповідності з досягненням здорових однолітків.

Аналіз індивідуальних (а далі і типологічних) досягнень дитини з особливими потребами у динаміці: Кореляція досягнень із силою впливу, змістом компенсаторно-корекційного компоненту.

Протягом

експерименту

Робоча група

11.

Вивчення показників розвитку, знань, умінь та навичок учнів експериментальних та контрольних класів.

Результати спостереження відвіданих класів, результати експериментальних досліджень

Протягом експерименту

Робоча група

12.

Проведення серії круглих столів з участю міжнародних фахівців з метою обговорення та вироблення відповідних механізмів реалізації моделі інтегрованого навчання

Вироблені нормативно-правові механізми реалізації моделі інтегрованого навчання

2001-2002 рр.

Міністерство освіти і науки спільно з ВФ "Крок за кроком"

13.

Проведення науково-практичних конференцій за участю міжнародних фахівців з метою обміну досвіду

Обмін досвідом з питань реалізації інтегрованого навчання, планування подальших кроків

Щорічно

Міністерство освіти і науки спільно з ВФ "Крок за кроком"

 


ЕТАПИ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ

I ЕТАП - ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ (2001-2002 рр.)

·        розробка програми та складання плану дослідницької діяльності на 2001-2007 рр.;

·        затвердження складу учасників експериментальної роботи, визначення їх функцій щодо виконання програми роботи;

·        розробка програм підготовки фахівців для класів/ груп інтегрованого навчання;

·        проведення тренінгів для учасників експерименту;

·        визначення засад інтегрованого навчання;

·        визначення кількісного та якісного складу дітей з особливостями психофізичного розвитку в експериментальних класах/групах;

·        визначення критеріїв рівня розвитку дітей експериментальних класів/груп;

·        визначення методик вивчення особистості дітей з особливостями психофізичного розвитку, показників та оцінювання їхнього розвитку;

·        вивчення колективів інтеграції (груп, класів);

·        визначення компенсаторно-корекційного змісту, технологій інтегрованого навчання і виховання.

II ЕТАП - ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНО-ІНФОРМАЦІЙНИЙ (формуючий експеримент) - 2003 - 2005 рр.

·        розробка методичних рекомендацій для педагогічних працівників експериментальних шкіл з питань змісту та технологій інтегрованого навчання;

·        підготовка, апробація методичних матеріалів, посібників, дидактичних матеріалів для дітей, вчителів, батьків;

·        розробка критеріїв та механізмів оцінювання впливу експерименту на його учасників;

·        вивчення динаміки розвитку дитини та ступеню її досягнень в умовах інтегрованого навчання;

·        визначення результатів роботи, опитування цільових аудиторій щодо інтегрованих класів/груп;

·        розробка змісту та методів допомоги дітям з особливостями психофізичного та їхнім сім'ям;

·        вивчення впливу трансформаційних змін на дитячі колективи (групи, класи);

·        проведення семінарів, конференцій з питань інтегрованого навчання.

III ЕТАП - АНАЛІТИЧНО-УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ - 2006-2007 рр.

·        поетапне вивчення впливу інтегрованого навчання на особистісний розвиток дітей;

·        аналіз результатів і висновків проведеного моніторингу експериментальної роботи;

·        оформлення звіту про підсумки експерименту, опис одержаних результатів;

·        порівняння результатів експерименту з поставленою метою та завданнями;

·        аналіз та узагальнення експериментальних матеріалів, розробка методичних рекомендацій, навчально-дидактичних посібників;

·        підготовка до друку наукових публікацій за підсумками експерименту;

·        формулювання висновків, нормативів практичного використання моделі інтегрованого навчання;

·        розробка положення про класи, групи інтегрованого навчання;

·        проведення підсумкової конференції за результатами експерименту.


Очікувані результати експериментальної роботи:

·        розробка і апробація моделі інтегрованого навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку, яка передбачає створення сприятливих умов для індивідуального, всебічного розвитку дитини та її соціалізації в суспільстві;

·        створення умов для гуманістичного навчання і виховання , розвитку толерантності серед дітей;

·        навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку разом із здоровими однолітками має стимулювати реалізацію їхніх потенційних можливостей, сприяти подальшій інтеграції в інші колективи, соціальне середовище, суспільство;

·        робота в інтегрованих класах/групах сприятиме формуванню у педагогів та батьків нового розуміння проблем дітей з особливостями психофізичного розвитку, опануванню новими технологіями навчання, виховання і психологічної підтримки зазначеної категорії дітей, а також їхніх здорових однолітків.

 

КООРДИНАТОРИ ПРОЕКТУ:

Якименко Людмила Юріївна - начальник відділу дошкільної, початкової та спеціальної освіти головного управління змісту освіти Міністерства освіти і науки України

Засенко Вячеслав Васильович - заступник директора Інституту дефектології АПН України, доктор педагогічних наук

Софій Наталя Зіновіївна - директор Всеукраїнського фонду "Крок за кроком"

 

РОБОЧА ГРУПА:

Сак Тамара Василівна - завідувач лабораторії проблем затримки психічного розвитку у дітей Інституту дефектології АПН України, кандидат психологічних наук - голова;

Лобайчук Галина Федорівна - головний спеціаліст головного управління змісту освіти Міністерства освіти і науки України

Середницька Алла Дмитрівна - головний спеціаліст головного управління змісту освіти Міністерства освіти і науки України

Обухівська Антоніна Григорівна - голова Центральної психолого-медико-педагогічної консультації при Міністерстві освіти і науки України

Кавун Юлія Михайлівна - менеджер програмної діяльності Всеукраїнського фонду "Крок за кроком"


Додаток № З

до наказу

Міністерства освіти і науки України

Від 10.08.2001№ 586

 

 

ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТУ

 

Матеріально-технічне забезпечення планується за рахунок бюджетних асигнувань, залучення донорських коштів, використання місцевих ресурсів.

 

Планується оплата роботи фахівців, які розроблятимуть необхідні методичні рекомендації, учасників творчих груп, які в ході експерименту працюватимуть над розробкою та апробацією відповідних експериментальних матеріалів (розробка механізму залучення спеціалістів, орієнтованих навчальних планів, штатного розкладу для інтегрованих шкіл, проекту Положення про інтегроване навчання тощо).

 

ОРІЄНТОВНИЙ КОШТОРИС

Стаття витрат

Джерело фінансування

Орієнтовна сума

1.

Науково-методичне забезпечення (тренінги, консультації, видання літератури, робота фокус-груп)

ВФ "Крок за кроком" Проект "Партнерство в сфері охорони здоров'я та соціальної допомоги" Фонд прав людини міністерства закордонних справ Великої Британії Міжнародна Асоціація "Крок за кроком"

127000грн.

2.

Технічне забезпечення (обладнання експериментальних майданчиків пандусами, відповідними туалетами, слуховими апаратами, комп'ютерами тощо)

Фонд прав людини міністерства закордонних справ Великої Британії

74500 грн.

«з

Доплата педагогам, фахівцям

Місцеві органи управління освітою

 

 

ЗАГАЛЬНА СУМА

 

201500