Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів

         

                                                              Схвалено рішенням колегії

управління освіти і науки Київської

                                                                       обласної державної адміністрації

                                                                           Протокол № 2 від 26 травня 2006 р.

 

Наталія Клокар, ректор КОІПОПК,

кандидат педагогічних наук, доцент; 

Алла Борбіт, завідуюча центром

дистанційного навчання КОІПОПК

 

 

 

ПОЛОЖЕННЯ

про  дистанційне  навчання у системі  підвищення кваліфікації

педагогічних кадрів Київської області

 

1.  Основні положення та визначення 

1.1. «Положення про дистанційне навчання у системі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів Київської областіÂ» (далі â€“ Положення) визначає систему організаційно-методичних і науково-методичних заходів підвищення кваліфікації педагогічних кадрів регіону за дистанційною формою навчання. 

1.2. Організація  навчання за дистанційною формою призначена для підвищення кваліфікації педагогічних кадрів безпосередньо за місцем їх проживання (перебування), на основі використання сучасних інформаційних і телекомунікаційних технологій та без відриву від основного виду діяльності. 

1.3. Дистанційна форма навчання запроваджується Київським обласним інститутом післядипломної освіти педагогічних кадрів для підвищення кваліфікації педагогів з метою: 

- створення нових можливостей для оновлення змісту навчання та методів навчання; 

- розширення доступу до освітньо-професійної програми підвищення кваліфікації педагогічних  кадрів; 

- індивідуалізації процесу навчання у відповідності до потреб і можливостей кожного слухача.

1.4. Навчання за дистанційною формою здійснюється за: 

-  державним  замовленням;  

-  договорами з юридичними та фізичними особами.

1.5. Додатковими  вимогами  до слухачів, які здійснюють навчання  за  дистанційною  формою, є: 

- наявність у них  постійного  доступу до Інтернету; 

- вміння користуватися сучасними інформаційними та комунікаційними технологіями (Інтернет, електронна пошта).

1.6. У Положенні наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:

Дистанційна освіта – освіта, яка здобувається на основі дистанційного навчання. 

Дистанційне навчання - форма навчання, рівноцінна з очною, вечірньою, заочною формами, що реалізується в умовах віддаленості слухача і викладача на основі використання сучасних інформаційних і комунікаційних технологій.   Основними рисами дистанційного навчання є: 

-          гнучкість - територіальна, часова, змістовна; 

-          визначальна роль самостійної роботи слухачів; 

-          інтерактивність навчання як визначальна риса взаємодії між слухачами та слухачем і викладачем.

Технології дистанційного навчання – це система форм і методів організації дистанційного навчання. Технології дистанційного навчання використовуються для: 

-  розроблення дистанційних курсів;  

- проведення дистанційного навчання. 

Основними технологіями дистанційного навчання є:

· кейс-технологія - вид дистанційної технології навчання, заснована на використанні наборів (кейсів) текстових, аудіо-візуальних та мультимедійних навчально-методичних матеріалів та їх розсиланні для самостійного вивчення тими, хто навчається, з організацією регулярних консультацій з викладачами (тьюторами) традиційним або дистанційним способом;

· ТВ-технологія - вид дистанційної технології навчання, що базується на використанні систем телебачення для доставки навчаючих навчально-методичних матеріалів та організації регулярних консультацій з викладачами – тьюторами;

· мережева технологія - вид дистанційної технології навчання, що базується на використанні мереж телекомунікації для забезпечення слухачів навчально-методичними матеріалами та інтерактивної взаємодії між викладачем, адміністратором і навчаючими.

Для підвищення кваліфікації педагогічних працівників за дистанційною формою найбільш доцільною є змішана технологія дистанційного навчання (кейс+мережа), що  оптимально враховує індивідуальні можливості  кожного слухача.

Дистанційний курс–освітньо-професійна програма підвищення кваліфікації педагогічних кадрів (далі â€“ Програма), підготовлена для здійснення навчання за дистанційною формою. 

Основними елементами дистанційного курсу є  комплекс навчально-методичних матеріалів та система освітніх процесів, призначених для організації навчання за дистанційною формою. 

Комплекс  навчально-методичних  матеріалів  включає: 

- електронний навчальний посібник для інтерактивного навчання через Інтернет;  

- друковані матеріали (навчальний посібник, опорний конспект, методичні рекомендації для слухачів); 

- додаткові навчальні засоби та носії навчальної інформації (компакт-диск, відеокасета, аудіокасета), що створюються відповідно до специфіки курсу.

Система освітніх процесів включає: 

- науковий супровід дистанційного навчання;

- інформаційну, методичну, технологічну та організаційну підтримку дистанційного навчання;  

- інтерактивну взаємодію слухачів і викладача щодо реалізації активних форм навчання; 

- самостійну роботу слухачів щодо засвоєння навчального матеріалу; 

- оцінювання та контроль знань, умінь і навичок слухачів.

Тьютор - це куратор навчальної групи, що здійснює підтримку та супровід навчального процесу за дистанційною формою навчання.

 

2. Законодавчі та нормативно-правові документи, на яких ґрунтується Положення 

2.1. Положення базується на таких нормативно-правових документах:

- Конституція України;

- Закон  України «Про освіту»;

- Закон  України «Про вищу освіту»;

- Закон  України « Про національну програму інформатизаціїÂ»;

- Постанова Верховної Ради України «Про затвердження завдань Національної програми інформатизації на 2000-2002 роки» (від 06.07.2000р., № 1851-ІІІ);

- Указ Президента України «Про заходи щодо розвитку національної складової глобальної інформаційної мережі Інтернет та забезпечення широкого доступу до цієї мережі в УкраїніÂ» (від 31.07.2000 р., № 928);

- Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні, затверджена Міністром освіти і науки України 20.12.2000 р.;

- наказ Міністерства освіти і науки України «Про створення Координаційної ради Міністерства освіти і науки України з питань дистанційної освіти» (від 26.02.2001 р.,  № 91);

- Положення про дистанційне навчання, затверджене Міністром освіти і науки 21.01.2004 р., № 40;

- наказ Міністерства освіти і науки «Про створення Українського центру дистанційної освіти» (від 07.07.2000 р., № 293)

2.2. Положення розроблено на основі директивних документів, що регулюють запровадження дистанційної форми навчання у системі післядипломної освіти, діяльність інституту у сфері дистанційної освіти, матеріалів дистанційного навчання зарубіжних та вітчизняних вчених.

 

 

3. Організація навчального процесу за дистанційною формою 

3.1. Навчальний процес за дистанційною формою навчання має здійснюватися відповідно до системи інструкцій і нормативів Міністерства освіти і науки України, що регламентують дистанційну форму навчання. 

3.2. Обсяг, структура, якість знань, умінь і навичок слухача дистанційної форми навчання має відповідати вимогам державного стандарту освіти, встановленого для освітньо-кваліфікаційного рівня. 

3.3. Термін навчання за дистанційною формою встановлюється у залежності від індивідуальної підготовки слухача. 

3.4. Навчальний процес за дистанційною формою навчання здійснюється за затвердженими навчальними планами. 

3.4.1.        План  є  необхідною  умовою  досягнення  мети  очно-дистанційного навчання  та визначає перелік і обсяг навчального матеріалу. Зміст плану розробляється на основі вимог освітньо-кваліфікаційних характеристик до посад відповідних категорій слухачів.

3.4.2.        Навчальні  плани  формуються  за  модульною  структурою.  Зміст  підвищення кваліфікації (навчальний матеріал) розбивається на навчальні модулі як логічно завершені одиниці навчальної інформації.

3.5.       Підвищення кваліфікації педагогічних працівників, що здійснюється за очно-дистанційною формою навчання,  включає три етапи:

І етап (очний)- організаційно-настановча сесія (1 день);

ІІ етап (дистанційний)- керована самостійна робота слухача;

ІІІ етап (очний)- заключна сесія (1-2 дні).

3.6.       Обов’язковим компонентом дистанційного навчання педагогічних кадрів в інституті є  проведення  двох  очних  сесій – настановчої та заключної. 

3.7.       Проведення настановчої сесії призначається для: 

-          реєстрації слухача та включення його у відповідну групу;

-          проведення вхідного діагностування; 

-          проведення   інструктажу   стосовно  загальних  питань  організації   дистанційного  навчання;

-          здійснення  викладачами  вступу до дисциплін, які будуть  вивчатися  дистанційно  у   міжсесійний період.

3.8.       Під час заключної  сесії: 

-          проводяться консультації перед підсумковим контролем з дистанційних курсів, які вивчалися протягом дистанційного періоду; 

-          здійснюється  підсумковий  контроль  знань  з  дистанційних  курсів, які вивчалися протягом дистанційного періоду;  

-          проводиться захист авторських проектів;

-          проводиться конференція з обміну досвідом.

3.9.       У міжсесійний період слухачі навчаються дистанційно, поєднуючи при цьому можливість  працювати та навчатися. 

3.10.    Навчальний процес здійснюється у таких формах: навчальні заняття, виконання колективних та індивідуальних завдань, самостійна робота слухачів, практична підготовка, контрольні заходи тощо. 

3.11.    Основні види навчальних занять за дистанційної форми навчання: лекції, лабораторні, практичні, семінарські, індивідуальні заняття, консультації, конференції, дискусія в мережі, самопідготовка, вивчення теоретичного матеріалу та ін. 

3.12.    Реалізація вищезазначених видів навчальних занять здійснюється за допомогою сучасних інформаційних і комунікаційних технологій: Інтернет, електронна пошта, чат, форум, телеконференція, відеоконференція, конференція,  аудіоконференція тощо. 

3.13.    Самостійна робота слухача є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом і складає приблизно 2/3 загального обсягу навчального часу слухача, відведеного для вивчення конкретного дистанційного курсу. 

3.14.    Контроль якості знань, умінь і навичок слухачів дистанційної форми навчання забезпечуються шляхом проведення системи контрольних заходів, що реалізуються в очному та дистанційному режимах. 

3.15.    Контрольні заходи включають вхідний, поточний та  підсумковий контроль. 

3.16.    Підсумковий контроль здійснюється під час проведення заключної сесії. 

3.17.    Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів забезпечує збереження  результатів контролю в електронному вигляді та на паперових носіях. 

 

4. Забезпечення якості дистанційного навчання 

4.1. Якість навчання за дистанційною формою не повинна бути нижчою від  якості очної форми навчання. 

4.2. Якість дистанційного навчання визначається рівнем навчально-методичного, технологічного, кадрового, матеріально-технічного забезпечення дистанційного навчання. 

4.3. Якість навчально-методичного забезпечення дистанційного навчання встановлюється експертизою дистанційних курсів.

4.4. Якість навчального процесу забезпечується систематичним підвищення кваліфікації професорсько-викладацького та обслуговуючого персоналу Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів з інформаційних і комунікаційних технологій, методики та технології дистанційного навчання. 

 

5. Суб’єкти дистанційного навчання 

5.1. Суб’єктами дистанційного навчання є слухачі, які навчаються за програмою підвищення кваліфікації педагогічних кадрів за дистанційною формою навчання, викладачі, які здійснюють дистанційне навчання, тьютори.

5.2.Права та обов’язки слухачів дистанційного навчання:  

5.2.1. Обсяг, структура та якість знань, умінь і навичок слухачів мають відповідати вимогам державного стандарту освіти, встановленого для відповідних освітнього та освітньо-кваліфікаційного  рівнів.  

5.2.2. Слухачам, які навчалися за дистанційною формою навчання,  виконали навчальну  програму та захистили творчий проект, видається посвідчення встановленого зразка.  

5.2.3.  Іногороднім слухачам на час сесійного навчання надається місце для проживання у гуртожитку. Їх проїзд на сесії оплачується за рахунок організації, де вони працюють. 

 5.2.4. Підставою для надання додаткової відпустки на сесію є довідка – виклик, яка направляється слухачам не пізніше ніж за 20 днів до початку сесії.

 5.2.5. Під час навчання слухачі мають право безкоштовно користуватися аудиторіями, кабінетами, лабораторіями, інформаційно-обчислювальним центром, читальними залами, бібліотеками, центром дистанційного навчання, брати участь у роботі симпозіумів, конференцій, навчальній і науково-методичній діяльності Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів на умовах, визначених правилами внутрішнього розпорядку. 

 5.2.6. Навчальний час слухача  визначається кількістю облікових академічних годин, відведених для здійснення програми підвищення кваліфікації за дистанційною формою навчання. 

5.3. Права та обов’язки тьюторів:  

5.3.1. Тьютор у процесі проведення дистанційного навчання виконує такі функції:

-          забезпечує реалізацію навчальних заходів, запланованих у межах відповідного     дистанційного курсу; 

-          організовує  проведення   активних  форм  навчання,  що  базуються  на  постійній    взаємодії учасників навчального процесу і направлені на засвоєння слухачами знань та оволодіння ними вміннями і практичними навичками; 

-          забезпечує своєчасну та якісну методичну допомогу слухачам;  

-          забезпечує  своєчасну  взаємодію зі співробітниками Центру  дистанційного  навчання,  які здійснюють   організаційне,   адміністративне  та  технологічне   супроводження   процесу дистанційного навчання . 

5.3.2. Навчальне навантаження  тьютора виражається в академічних годинах, відпрацьованих ним для проведення дистанційного навчання. 

 5.3.3. Кількість відпрацьованих годин визначається на основі спеціально розроблених нормативів. 

 

6. Забезпечення процесу дистанційного навчання 

6.1. Реалізація дистанційного навчання потребує його організаційно-управлінського, науково-методичного, навчально-методичного, технічного, кадрового, матеріально-технічного та фінансового забезпечення. 

6.2. Організаційно-управлінське забезпечення дистанційної форми навчання здійснюється через центри, кабінети, лабораторії, або осіб, відповідальних за дану ділянку роботи. 

6.3. Функції та повноваження Центру дистанційного навчання при Київському обласному інституті післядипломної освіти педагогічних кадрів  визначені  Концепцією діяльності  Центру дистанційного навчання.

6.4. Науково-методичне забезпечення навчального процесу за дистанційною формою навчання включає: 

- державні стандарти освіти; 

- навчальні плани; 

- навчальні програми з усіх спеціальностей; 

- комплекси навчально-методичних матеріалів, на основі яких реалізується дистанційне навчання; 

- електронну бібліотеку як необхідний елемент інформаційного середовища для організації дистанційного навчання; 

- сайт Центру дистанційного навчання як необхідний  елемент інформаційного середовища для організації дистанційного навчання.

6.5. Навчально-методичне забезпечення дистанційного навчання передбачає наявність навчально-методичної документації за спеціальністю, що включає:

1) нормативні документи (пояснювальна записка, кваліфікаційна характеристика, навчальний план (за блоками), навчальні програми (за модулями);

2) методичні документи (методичні рекомендації щодо організації самостійної роботи слухачів, бланки індивідуальних планів (видаються після зарахування на навчання), відповідні рекомендації написання та оформлення атестаційної роботи);

3) контрольно-комунікативні документи (тести різного призначення (самоконтроль, екзамен), перелік питань для підготовки до співбесіди, переліку атестаційних робіт).

6.6. Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів  забезпечує слухачів  комплексами навчально-методичних матеріалів, на основі яких здійснюється процес  навчання. 

6.7. Технічне забезпечення дистанційного навчання включає: 

- систему програмного забезпечення;  

- систему апаратного забезпечення;  

- систему супроводження технологічних засобів.

6.8. Для організації та управління дистанційним навчанням  використовується система програмного забезпечення  “Прометей”, що розміщується на сервері Інституту та адмініструється  працівниками  Центру. 

6.9. Система “Прометей” (далі â€“ Система) забезпечує виконання наступних функцій: 

- ведення, зберігання та надання оперативної, поточної і підсумкової інформації про діяльність слухачів інституту, що навчаються за дистанційною формою; 

- ведення, зберігання та надання оперативної, поточної і підсумкової інформації про діяльність   тьюторів;  

- реєстрація слухачів; 

- управління діяльністю груп слухачів; 

- організація спілкування між слухачами та викладачами; 

- планування та адміністрування навчального процесу; 

- створення тестів та проведення тестування; 

- захист та управління доступом до інформаційних ресурсів, які використовуються у дистанційній формі навчання.

6.10.  Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів санкціонує і забезпечує доступ слухача до Системи. 

6.11. Кадрове забезпечення дистанційного навчання включає кадрове забезпечення процесу створення дистанційних курсів та кадрове забезпечення навчального процесу за дистанційною формою. 

6.12. Процес створення дистанційних курсів потребує наявності кваліфікованих розробників змісту, методистів з дистанційного навчання та веб-дизайнерів. 

6.13. Процес проведення дистанційного навчання потребує наявності тьюторів, організаторів і технічних адміністраторів

6.14. Для якісної реалізації дистанційної форми навчання проводиться систематичне підвищення кваліфікації професорсько-викладацького та обслуговуючого персоналу з інформаційних і комунікаційних технологій, методики та технології дистанційного навчання. 

6.15. Матеріально-технічне забезпечення дистанційного навчання  включає приміщення центрів (кабінетів, лабораторій) дистанційного навчання, інші навчальні аудиторії, обладнані  комп’ютерною технікою  з відповідним програмним забезпеченням.

6.16. Фінансове забезпечення дистанційного навчання  здійснюється за рахунок коштів: 

- державного бюджету,  призначених   для  фінансування   відповідних   програм   розвитку   системи дистанційної освіти в Україні;  

- отриманих  за  навчання  слухачів  за  державним  замовленням;   

- за  навчання від  осіб,  що  навчаються  за  контрактом;  

- добровільних  внесків  юридичних  та  фізичних  осіб  та  спонсорської  допомоги; 

- грантів  та  інших  зовнішніх  надходжень,  що  не  заборонені   чинним   законодавством  України.