Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів
Схвалено рішенням колегії
управління освіти і науки Київської
обласної державної адміністрації
Протокол № 2 від 26 травня 2006 р.
ПРОГРАМА
розвитку дистанційного навчання
педагогів Київщини на 2006-2010 роки
Характерною ознакою сучасності є факт того, що повноцінність життя людини залежить не лише від задоволення її матеріальних потреб, а що дуже важливо, наявності достатнього освітнього рівня. Для сучасної людини неперервне навчання стає нагальною потребою, тому на перше місце виходить проблема постійного вдосконалення рівня кожного, що є гарантом успішності кар'єри, утвердження статусу особистості в суспільстві та власного "я".
Світовий процес переходу до постіндустріального, інформаційного суспільства, а також економічні, політичні і соціальні зміни, які відбуваються в Україні, зумовлюють необхідність прискорення реформування системи освіти.
Насамперед це стосується задоволення освітніх потреб громадян, забезпечення доступу до освітньої і професійної підготовки всіх, хто має необхідні здібності та адекватну підготовку.
Найбільш ефективному розв'язанню зазначених проблем сприяє дистанційне навчання, яке здійснюється на основі сучасних педагогічних, інформаційних і телекомунікаційних технологій.
Програма розвитку дистанційного навчання педагогів Київщини на 2006-2010роки (далі Програма) визначає основні напрями й заходи її реалізації в загальноосвітніх навчальних закладах Київської області, що є узгодженим планом дій Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів та Інституту інформаційних технологій і засобів навчання АПН України, розробленим на підставі Рамкової угоди про співробітництво між зазначеними установами.
В основу Програми покладені положення Конституції України, Законів України "Про освіту", "Про Національну програму інформатизації", концепції розвитку дистанційної освіти в Україні, Положення про дистанційне навчання, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.01.2004 року за № 40 та інші нормативно-правові документи, що регламентують таку діяльність.
Виконання основних заходів Програми сприятиме:
1) формуванню єдиного освітньо-інформаційного простору Київщини;
2) рівному доступу до якісної освіти всіх учасників навчально-виховного процесу незалежно від місця проживання, стану здоров'я і соціального статусу;
3) реалізації можливості одержання додаткової освіти та додаткових освітніх послуг для великої кількості педагогічних працівників, особливо сільських регіонів;
4) індивідуалізації навчання при масовості освіти, збереженню і поповненню знань, формуванню інформаційної мобільності;
5) науково-практичному вирішенню питань розвитку професіоналізму педагогів, підвищенню їх творчого й інтелектуального потенціалу, рівня самоорганізації;
6) підвищенню рівня інформаційної культури вчителя;
7) реалізації особистісно орієнтованого й діяльнісного підходів;
8) упровадженню комп'ютерно-орієнтованих технологій навчання, які сприяють входженню людини у світовий інформаційний простір;
9) становленню сучасного загальноосвітнього навчального закладу на засадах гуманізації та інтеграції змісту освіти.
Метою програми є:
· формування єдиного освітньо-інформаційного простору Київщини;
· забезпечення широкого доступу педагогічних працівників до освітніх ресурсів шляхом використання сучасних інформаційних технологій і телекомунікаційних мереж;
· створення умов для безперервного й додаткового навчання педагогічних кадрів регіону.
Основними завданнями програми є:
· здійснення організаційного, науково-методичного, інформаційно-телекомунікаційного, психолого-педагогічного супроводу дистанційного навчання педагогів Київської області;
· удосконалення інформаційно-телекомунікаційної мережі, комп'ютерної бази для реалізації дистанційного навчання;
· створення організаційної структури впровадження дистанційного навчання педагогічних працівників області;
· створення навчально-методичного та інформаційно-консультативного центрів з підготовки педагогічних кадрів щодо впровадження дистанційного навчання;
· розробка науково-методичного й навчально-методичного забезпечення дистанційного навчання;
· розробка та апробація навчальних планів і програм додаткових, інтегрованих, різноваріантних курсів та дисциплін;
· забезпечення контролю і проведення експертизи якості надання додаткових освітніх послуг.
Виконання Програми дасть змогу:
· створити єдиний освітньо-інформаційний простір регіону;
· збільшити кількість споживачів освітніх послуг будь-якого рівня;
· забезпечити рівний доступ до якісної освіти педагогічних працівників сільських районів;
· підвищити якість освітніх послуг шляхом залучення до підготовки та проведення дистанційного навчання висококваліфікованих викладачів, фахівців-практиків, зокрема спеціалістів у сфері інформаційних і телекомунікаційних технологій;
· задовольнити потреби педагогічних кадрів в самоосвіті;
· розв'язати окремі соціальні проблеми, зокрема забезпечити соціалізацію, психологічну, інтелектуальну та інформаційну підтримку засобами дистанційного навчання проблемних груп населення;
· упроваджувати в навчальний процес сучасні інформаційні технології.
Фінансування виконання Програми здійснюється в межах асигнувань, передбачених у бюджетах виконавців заходів та за рахунок додаткових джерел, а саме: добровільних внесків державних і приватних підприємств, фірм, акціонерних компаній, громадських організацій, вітчизняних та зарубіжних благодійних фондів, фізичних осіб, коштів, одержаних за надання додаткових освітніх послуг, доходів від комерційної діяльності і впровадження науково-методичних розробок та інших надходжень, що не суперечать чинному законодавству.
1. Створити центр дистанційного навчання на базі Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів для підготовки вчителів області до роботи за даною Програмою.
КОІПОПК
2006 рік
2. Систематично підвищувати кваліфікацію професорсько-викладацького складу та обслуговуючого персоналу Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів з інформаційних і комунікаційних технологій, методики та технології дистанційного навчання.
КОІПОПК
Постійно
3. Створити обласний освітній, трансляційний, інформаційно-консультативний центр (на базі НВК “Ковалівська гімназія”) з метою підготовки педагогічних працівників до впровадження дистанційного навчання учнів.
КОІПОПК
2007 рік
4. Створити регіональну мережу закладів освіти для отримання додаткових освітніх послуг через інформаційно-телекомунікаційну мережу.
Відділи (управління) освіти
райдержадміністрацій
(міських рад),
КОІПОПК
2006-2009 роки
Інформаційно-телекомунікаційне та матеріально-технічне забезпечення
1. Забезпечити центр дистанційного навчання Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів комп’ютерною технікою та обладнанням.
Управління освіти і науки
Київської облдержадміністрації
2006 рік
2. Забезпечити центр дистанційного навчання Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів, районні (міські) методичні кабінети відповідними програмними продуктами для здійснення дистанційного навчання.
Управління освіти і науки
Київської облдержадміністрації,
відділи (управління) освіти
райдержадміністрацій
(міських рад)
Постійно
3. Удосконалити телекомунікаційну інфраструктуру районів і міст Київщини для реалізації завдань дистанційного навчання.
Управління освіти і науки
Київської облдержадміністрації,
відділи (управління) освіти
райдержадміністрацій
(міських рад)
2006-2009 роки
4. Забезпечити заклади освіти області комп'ютерною технікою та телекомунікаційним обладнанням.
Управління освіти і науки
Київської облдержадміністрації
2006-2009 роки
5. Забезпечити заклади освіти, що є учасниками дослідно-експериментальної роботи та споживачами додаткових освітніх послуг, підключенням до мережі Інтернет.
Управління освіти і науки
Київської облдержадміністрації
2006-2008 роки
6. Передбачити фінансування авторам і розробникам навчально-методичного забезпечення дистанційного навчання.
Управління освіти і науки
Київської облдержадміністрації
2006 – 2010 роки
Навчально-методичне забезпечення
1. Проводити роботу щодо створення і вдосконалення програм освітньої діяльності підвищення фахової кваліфікації педагогічних працівників за дистанційною формою навчання.
КОІПОПК,
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання
АПН України,
Постійно
2. Створити творчі групи вчителів щодо розробки навчально-методичного забезпечення дистанційного навчання учнів.
КОІПОПК
2006 рік
3. Упроваджувати в практику роботи експериментальних загальноосвітніх навчальних закладів нові форми організації освітньої діяльності.
КОІПОПК
2006-2010 роки
1. Створити координаційну раду щодо здійснення наукового керівництва та науково-методичного супроводу впровадження Програми.
КОІПОПК
2006 рік
2. Організувати наукове керівництво експериментальною та науково-дослідною роботою закладів освіти Київської області.
КОІПОПК,
Інститут інформаційних
технологій і засобів навчання
АПН України,
2006-2010 роки
3. Проводити системне навчання педагогічних кадрів з питань проектування та застосування комп'ютерно-орієнтованих дидактичних засобів навчання.
КОІПОПК,
Інститут інформаційних
технологій і засобів навчання
АПН України,
2006-2010 роки
4. Здійснювати експертизу якості надання додаткових освітніх послуг через інформаційно-телекомунікаційні мережі та Інтернет мережу.
КОІПОПК,
Інститут інформаційних
технологій і засобів навчання
АПН України
2006-2010 роки
5. Узагальнювати досвід упровадження дистанційного навчання педагогів та Київської області з метою аналізу якості освітньої діяльності з даного напряму, поширення такого досвіду та впровадження в практику роботи інших регіонів держави.
КОІПОПК,
Інститут інформаційних
технологій і засобів навчання
АПН України,
Постійно
1. Створити інформаційно-ресурсний банк даних вітчизняного та світового досвіду дистанційного навчання.
КОІПОПК
2006 рік
2. Сприяти вивченню та поширенню вітчизняного й міжнародного досвіду дистанційного навчання.
КОІПОПК
2006-2010 роки
3. Сприяти поширенню досвіду дистанційного навчання Київської області на Всеукраїнському та міжнародному рівнях.
КОІПОПК
2007-2010 роки