Поняттєвий апарат
Інформатизація освіти - система взаємопов’язаних організаційно-правових, соціально-економічних, навчально-методичних, науково-технічних, виробничих та управлінських процесів, спрямованих на задоволення освітніх, інформаційних, обчислювальних і телекомунікаційних потреб учасників навчально-виховного процесу [4; 10; 20; 24; 38; 48].
Комп’ютерне інформаційне середовище є головною особливістю фактологічної сторони змісту освіти, яке поєднує: бази інформації, гіпертексти і мультимедіа (гіпермедіа), мікросвіти, імітаційне навчання, електронні комунікації (мережі), експертні системи [4].
Навчальне середовище закладу освіти поєднує предметно-інформаційне та інтелектуальне підсередовища, які взаємодіють у процесі навчання і виховання [4].
Інтелектуальне середовище навчального закладу утворюють особи, які є безпосередніми учасниками навчально-виховного процесу, і ті працівники, які забезпечують його успішне здійснення [4].
Предметно-інформаційне підсередовище навчального середовища закладу освіти поєднує предметно-інформаційні ресурси, що розміщені на електронних носіях інформації та засоби взаємодії і використання цих ресурсів; система інформаційних і матеріальних об’єктів, яку утворюють комп’ютерні програми навчального призначення на електронних носіях інформації й апаратні засоби ІКТ (комп’ютери, засоби і технології комп’ютерних мереж) [4].
Предметно-інформаційні ресурси навчального призначення (ПІР) – частина засобів навчання, яка являє собою спеціальним чином закодовану, структуровану та упорядковану множину інформаційних об’єктів, що задана на мові конкретної цифрової обчислювальної машини (комп’ютера, цифрового програмного апарату) чи їх класу (програмно сумісного класу) і/або відповідає протоколу засобів і технологій комп’ютерних мереж; існують у формі комп’ютерних програм і мережевих електронних ресурсів [4].
Мережеві електронні ресурси – заданий на мові засобів і технологій комп’ютерних мереж (локальних і глобальних) закодований опис упорядкованої множини комп’ютерно орієнтованих інформаційних об’єктів, що існують і зберігаються у комп’ютерних мережах, а також електронної адреси доступу до цієї множини за допомогою комп’ютера [4].
Комп’ютерна програма – заданий на мові комп’ютера закодований опис завдання, який включає закодований опис формувальної частини навчального завдання: даних (числа, тексти, таблиці, графіка, звук, фото, відео тощо), способів (алгоритмів) розв’язування завдань, спеціальної додаткової інформації, адрес мережених електронних ресурсів, типу присторю (пристроїв), з якого (яких) можуть вводитися (отримуватися) і на який може передаватися результат завдання [4].
Комп’ютерна програма навчального призначення (КПНП) - комп’ютерна програма, яка за допомогою комп’ютера забезпечує виконання дидактичного завдання або його фрагмента [4].
Мережевий електронний ресурс навчального призначення (МРНП) - мережевий електронний ресурс, який за допомогою комп’ютера забезпечує виконання дидактичного завдання або його фрагмента [4].
Предметно-інформаційні ресурси навчального середовища сучасних педагогічних систем - сукупність комп’ютерних програм навчального призначення (КПНП) і мережевих електронних ресурсів навчального призначення (МРНП), які зберігаються на локальних електронних носіях інформації і/або на відповідних засобах відкритого електронного освітнього простору [4].
Комп’ютерно орієнтовані програмно-методичні комплекси - засоби навчання, які використовуються у навчально-виховному процесі спільно з іншими навчально-мето-дичними матеріалами (наприклад, методичними рекомендаціями для вчителів, учнів) для підвищення дидактичної ефективності застосування предметно-інформаційних ресурсів [4].
Е-засіб навчання (e-teaching aids, e-resources of learning) – матеріально-технічна складова навчального середовища, яка принципово базується і переважно використовує ІКТ, утворюючи сукупність комп’ютерно орієнтованих засобів навчання [4].
Основні види слотів: слот отримання інформації; слот обробки інформації; слот виводу інформації [46; 50].
Види фреймів: фрейм знайомства, інформаційний фрейм, фрейм допомоги, фрейм активної допомоги, фрейм відповідності, фрейм вибору, фрейм “меню", фрейм завдання, фрейм дії, фрейм фінального контролю [46; 50].
Проект – спеціально організований педагогом і виконаний учнем /студентом (або творчою групою) творчий інтелектуальний продукт, який передбачає реалізацію комплексу дій, виконавець яких самостійно обирає алгоритм та засоби розв’язування поставленого завдання, несе відповідальність за свій вибір і результат праці [4; 10; 20; 24; 25; 38; 48].
Освітній Web-квест – це Web-сторінка з певної теми на освітніх сайтах, які з’єднані гіперпосиланнями зі сторінками з інших сайтів у Всесвітній мережі WWW [53].
Portal – internet portal – портал (досл. - головний вхід, ворота) - веб-сайт, який призначений для надання інтегрованої інформації та забезпечує можливості:
· інтерактивного донесення актуальної інформації до аудиторії (незалежно від місцезнаходження);
· оперативного висвітлення діяльності установи (через публікації новин, оглядів, каталогів видань, наукових, методичних і практичних матеріалів);
· організації служби підтримки порталу на основі використання інформаційно-комунікаційних засобів спілкування (електронної пошти, інтерактивних конференцій, форумів); швидкого доступу до інших сайтів, зміст яких цікавить відвідувачів порталу [1; 41].
Освітній портал – цілісна, системно організована інформаційна веб-структура, побудована за єдиними правилами та алгоритмами, яка поєднує інформаційно-презентаційну, консультативну, інформаційно-методичну, просвітницьку, прогностичну і навчальну підтримку діяльності педагогів-практиків, керівників освітніх установ, методичних і наукових працівників [41].