Таблиця 1
ХАРАКТЕРНІ ОЗНАКИ СТРУКТУРИ
КОМП’ЮТЕРНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА
(за Жуком Ю.О., Соколюк О.М. )
Основна форма навчання | Характерні ознаки | Основна діяльність учителя | Основні недоліки |
1.ТРАДИЦІЙНА ФОРМА РЕАЛІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ |
|||
Класно-урочна | Інформаційна замкненість навчального середовища | Організація і управління навчально-виховним процесом у реальному часі | Збіднення навчально-виховного процесу якісною аудіо- та відеоінформацією; |
Безпосередній особистісний контакт між усіма учасниками навчально-виховного процесу | |||
Можливість контекстної декомпозиції навчально-виховного процесу в реальному часі | Обмеження інформаційного простору навчально-виховного процесу | ||
Усі учасники навчально-виховного процесу беруть участь у всіх подіях, що відбуваються в навчальному середовищі | |||
2. ТРАДИЦІЙНА ФОРМА РЕАЛІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ З ВИКОРИСТАННЯМ ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ | |||
Класно-урочна | Інформаційна замкненість навчального середовища | Організація і управління навчально-виховним процесом у реальному часі | Обмеження інформаційного простору навчально-виховного процесу |
Безпосередній особистісний контакт між усіма учасниками навчально-виховного процесу; | |||
Усі учасники навчально-виховного процесу беруть участь у всіх подіях, що відбуваються в навчальному середовищі | |||
Наявність можливості презентації якісної різноманітної навчальної інформації | |||
3. ВИКОРИСТАННЯ ЛОКАЛЬНОЇ КОМП’ЮТЕРНОЇ МЕРЕЖІ ДЛЯ ПОДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЇ | |||
Класно-урочна | Інформаційна замкненість навчального середовища | Організація і управління навчально-виховним процесом у реальному часі | |
Безпосередній особистісний контакт між усіма учасниками навчально-виховного процесу | Управління локальною комп’ютерною мережею | ||
Можливість контекстної декомпозиції навчально-виховного процесу в реальному часі | Управління інформаційними потоками з банку навчальної інформації | ||
Усі учасники навчально-виховного процесу беруть участь у всіх подіях, що відбуваються в навчальному середовищі (за потребою) | |||
Можливість презентації якісної різноманітної навчальної інформації | |||
Можливість індивідуальної роботи учня з навчальною інформацією (за потребою) | |||
4. ВИКОРИСТАННЯ ЛОКАЛЬНОЇ КОМП’ЮТЕРНОЇ МЕРЕЖІ ТА РЕСУРСІВ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ ДЛЯ ПОДАВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЇ | |||
5. ВИКОРИСТАННЯ РЕСУРСІВ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ ДЛЯ ПОДАВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЇ | |||
6. САМОСТІЙНЕ ВИКОРИСТАННЯ УЧНЕМ РЕСУРСІВ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ БЕЗПОСЕРЕДНЬО НА УРОЦІ | |||
Класно-урочна | Квазіінформаційна замкненість навчального середовища (частка навчальної інформації може бути запозичена з ресурсів мережі Інтернет) | Організація і управління навчально-виховним процесом у реальному часі | Слабка керованість учителем потоками інформації з мережі Інтернет |
Безпосередній особистісний контакт між усіма учасниками навчально-виховного процесу (за потребою) | Управління локальною комп’ютерною мережею | ||
Можливість контекстної декомпозиції навчально-виховного процесу в реальному часі | Управління інформаційними потоками з мережі Інтернет | Неможливість реалізації за відсутності можливості використання мережі Інтернет | |
Усі учасники навчально-виховного процесу беруть участь у всіх подіях, що відбуваються в навчальному середовищі (за потребою) | Можливість апаратних, програмних і мережевих збоїв ІКТ | ||
Можливість презентації якісної різноманітної навчальної інформації | |||
Можливість індивідуальної роботи учня з навчальною інформацією (за потребою) | |||
можливість індивідуального спілкування учителя з учнем (за потребою) | |||
7. ВИКОРИСТАННЯ УЧНЕМ РЕСУРСІВ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ У ПРОЦЕСІ САМОСТІЙНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
|||
Комбінована |
Три основних етапи такого навчального процесу: · підготовчий етап – завдання для самостійної роботи учня; · самостійний навчальний процес – використання учнем ресурсів мережі Інтернет відповідно до завдання; · заключний – аналіз результатів самостійної навчальної діяльності учня |
Організація і управління навчально-виховним процесом у реальному часі на першому та третьому етапах | Неможливість контролю з боку вчителя за інформаційними потоками з Інтернет |
Для першого і третього етапів: | Організація навчання учнів основ навігації в Інтернет-середовищі | Гетерохронність набуття учнями навичок самостійної навчальної діяльності в інформаційному просторі мережі Інтернет | |
інформаційна замкненість навчального середовища | |||
безпосередній особистісний контакт між усіма учасниками навчально-виховного процесу | |||
можливість контекстної декомпозиції навчально-виховного процесу в реальному часі | |||
усі учасники навчально-виховного процесу беруть участь у всіх подіях, що відбуваються в навчальному середовищі | |||
Для другого етапу: | Можливість апаратних, програмних і мережевих збоїв ІКТ | ||
відкрите навчальне середовище | |||
різноманітність форм презентації навчальної інформації | |||
можливість набуття учнем навичок навігації в Інтернет-середовищі | |||
у процесі самостійної навчальної діяльності учень має можливість сформувати власний «інформаційний простір», спрямований на виконання навчальних завдань | |||
8. ВИКОРИСТАННЯ УЧНЕМ СПЕЦІАЛЬНО СТВОРЕНОГО УЧИТЕЛЕМ ОСВІТНЬОГО ІНТЕРНЕТ-САЙТУ І РЕСУРСІВ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ У ПРОЦЕСІ САМОСТІЙНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ | |||
Комбінована |
Три основних етапи такого навчального процесу: перший і третій етапи реалізуються в умовах замкненого навчального середовища |
Організація й управління навчально-виховним процесом у реальному часі на першому та третьому етапах | Неможливість контролю з боку вчителя за інформаційними потоками з Інтернет |
Другий етап реалізується в умовах відкритого навчального середовища | Створення, оновлення та підтримка в актуальному стані власного сайту навчального призначення | Гетерохронність набуття учнями навичок самостійної навчальної діяльності в інформаційному просторі мережі Інтернет | |
Формування учнем власного інформаційного простору спирається на сайт навчального спрямування, створений учителем | Складність підготовки навчального матеріалу і розміщення його в електронному просторі | ||
Неможливість реалізації за відсутності можливості використання мережі Інтернет | |||
Можливість апаратних, програмних і мережевих збоїв ІКТ |