Таблиця 1

ХАРАКТЕРНІ ОЗНАКИ СТРУКТУРИ

КОМП’ЮТЕРНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА

(за Жуком Ю.О., Соколюк О.М. )

 

Основна форма навчання Характерні ознаки Основна діяльність учителя Основні недоліки

1.ТРАДИЦІЙНА ФОРМА РЕАЛІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ

Класно-урочна Інформаційна замкненість навчального середовища Організація і управління навчально-виховним процесом у реальному часі Збіднення навчально-виховного процесу якісною аудіо- та відеоінформацією;
Безпосередній особистісний контакт між усіма учасниками навчально-виховного процесу
Можливість  контекстної декомпозиції навчально-виховного процесу в реальному часі Обмеження інформаційного простору навчально-виховного процесу
Усі учасники навчально-виховного процесу беруть участь у всіх подіях, що відбуваються в навчальному середовищі
2. ТРАДИЦІЙНА ФОРМА РЕАЛІЗАЦІЇ  НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ З ВИКОРИСТАННЯМ ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ
Класно-урочна Інформаційна замкненість навчального середовища Організація і управління навчально-виховним процесом у реальному часі Обмеження інформаційного простору навчально-виховного процесу
Безпосередній особистісний контакт між усіма учасниками навчально-виховного процесу;  
Усі учасники навчально-виховного процесу беруть участь у всіх подіях, що відбуваються в навчальному середовищі
Наявність можливості презентації якісної різноманітної навчальної інформації
3. ВИКОРИСТАННЯ ЛОКАЛЬНОЇ  КОМПЮТЕРНОЇ МЕРЕЖІ ДЛЯ ПОДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЇ
Класно-урочна Інформаційна замкненість навчального середовища Організація і управління навчально-виховним процесом у реальному часі  
Безпосередній особистісний контакт між усіма учасниками навчально-виховного процесу Управління локальною компютерною мережею
Можливість  контекстної декомпозиції навчально-виховного процесу в реальному часі Управління інформаційними потоками з банку навчальної інформації
Усі учасники навчально-виховного процесу беруть участь у всіх подіях, що відбуваються в навчальному середовищі (за потребою)
Можливість презентації якісної різноманітної навчальної інформації
Можливість індивідуальної роботи учня з навчальною інформацією (за потребою)
4. ВИКОРИСТАННЯ ЛОКАЛЬНОЇ  КОМПЮТЕРНОЇ МЕРЕЖІ ТА РЕСУРСІВ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ ДЛЯ ПОДАВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЇ
5. ВИКОРИСТАННЯ РЕСУРСІВ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ ДЛЯ ПОДАВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЇ
6. САМОСТІЙНЕ ВИКОРИСТАННЯ УЧНЕМ РЕСУРСІВ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ БЕЗПОСЕРЕДНЬО НА УРОЦІ
Класно-урочна Квазіінформаційна замкненість навчального середовища (частка навчальної інформації може бути запозичена з ресурсів мережі Інтернет) Організація і управління навчально-виховним процесом у реальному часі Слабка керованість  учителем потоками інформації з мережі Інтернет
Безпосередній особистісний контакт між усіма учасниками навчально-виховного процесу (за потребою) Управління локальною компютерною мережею
Можливість  контекстної декомпозиції навчально-виховного процесу в реальному часі Управління інформаційними потоками з мережі Інтернет Неможливість реалізації за відсутності можливості використання мережі Інтернет
Усі учасники навчально-виховного процесу беруть участь у всіх подіях, що відбуваються в навчальному середовищі (за потребою) Можливість апаратних, програмних і мережевих збоїв ІКТ
Можливість презентації якісної різноманітної навчальної інформації
Можливість індивідуальної роботи учня з навчальною інформацією (за потребою)
можливість індивідуального спілкування учителя з учнем  (за потребою)

7. ВИКОРИСТАННЯ УЧНЕМ РЕСУРСІВ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ У ПРОЦЕСІ САМОСТІЙНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Комбінована

Три основних етапи такого навчального процесу:

· підготовчий етап – завдання для  самостійної роботи учня;

· самостійний навчальний процес – використання учнем ресурсів мережі Інтернет відповідно до завдання;

· заключний – аналіз результатів самостійної навчальної діяльності учня

Організація і управління навчально-виховним процесом у реальному часі на першому та третьому етапах Неможливість контролю з боку вчителя за інформаційними потоками з Інтернет
Для першого і третього етапів: Організація навчання учнів основ навігації в Інтернет-середовищі Гетерохронність набуття учнями навичок самостійної навчальної діяльності в інформаційному просторі мережі Інтернет
інформаційна замкненість навчального середовища
безпосередній особистісний контакт між усіма учасниками навчально-виховного процесу
можливість  контекстної декомпозиції навчально-виховного процесу в реальному часі
усі учасники навчально-виховного процесу беруть участь у всіх подіях, що відбуваються в навчальному середовищі
Для другого етапу: Можливість апаратних, програмних і мережевих збоїв ІКТ
відкрите навчальне середовище
різноманітність форм презентації навчальної інформації
можливість набуття учнем навичок навігації в Інтернет-середовищі
у процесі самостійної навчальної діяльності учень має можливість сформувати власний «інформаційний простір», спрямований на виконання навчальних завдань
8. ВИКОРИСТАННЯ УЧНЕМ СПЕЦІАЛЬНО СТВОРЕНОГО УЧИТЕЛЕМ ОСВІТНЬОГО ІНТЕРНЕТ-САЙТУ  І РЕСУРСІВ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ У ПРОЦЕСІ САМОСТІЙНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Комбінована

Три основних етапи такого навчального процесу:

перший і третій етапи реалізуються в умовах замкненого навчального середовища

Організація й управління навчально-виховним процесом у реальному часі на першому та третьому етапах Неможливість контролю з боку вчителя за інформаційними потоками з Інтернет
Другий етап реалізується в умовах відкритого навчального середовища Створення, оновлення та підтримка в актуальному стані власного сайту навчального призначення Гетерохронність набуття учнями навичок самостійної навчальної діяльності в інформаційному просторі мережі Інтернет
Формування учнем власного інформаційного простору спирається на сайт навчального спрямування, створений учителем Складність підготовки навчального матеріалу і розміщення його в електронному просторі
Неможливість реалізації за відсутності можливості використання мережі Інтернет
Можливість апаратних, програмних і мережевих збоїв ІКТ