Дрібниця В.О.

 

ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ППЗ

З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ ТА ВСЕСВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ

ДЛЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

 

     У статті зроблено порівняльний  аналіз  програмних педагогічних засобів навчання з історії відповідно до  визначених  критеріїв та подано рекомендації щодо вдосконалення ППЗ.

Ключові слова: програмні педагогічні засоби, критерії порівняння, порівняльний аналіз, електронні засоби навчання.

 

Електронний підручник або програмований педагогічний засіб (ППЗ) останнім часом посідає чільне місце серед інших засобів навчання історії у школі.

Питання розроблення, використання та методичного забезпечення ППЗ, зокрема і з історії, розглядалися різними авторами. Проблема використання персонального комп’ютера як універсальної складової оптимізації роботи вчителя досліджено О. Мокрогузом [6], загальні принципи використання комп’ютера на уроках різних типів подані у П.А. Гевал [1], проектування комп’ютерних систем навчального призначення розроблялися А.В. Солововим [7], загальні принципи та методи розробки електронних підручників визначено А.І.Шевченком  [10], електронні підручники як засоби навчання стали предметом дослідження А.М.Гуржій та інших [2; 3], головні принципи роботи з електронними підручниками на уроках різних типів запропоновано у працях у А. Фоменка та О. Пометун [8], методологічні, ергономічні, інформаційні та технологічні аспекти електронних посібників, комп’ютерних курсів і навчальних програм розроблені А.Фоменком [9].

З появою ППЗ з історії України та всесвітньої історії з’явилися публікації, в яких аналізується зміст засобів, даються методичні рекомендації щодо їх використання на уроках [4], а також розробки конкретних уроків, на яких було використовується ППЗ [5].

Аналізуючи порівняно недавно (2002 р.) наявні українські комп’ютерні продукти та ППЗ, спрямовані на допомогу вчителеві у процесі вивчення суспільних дисциплін у школі, А. Фоменко та О. Пометун зробили невтішний висновок про відсутність на ринку навчаль­них комп’ютерних програм, що відповідали б вимо­гам сучасної школи і задовольняли потреби вчителів історії [3].

Проте на сьогодні (2006 р.) ситуація змінилася на краще. Звичайно, що пропозиція українських виробників комп’ютерних програм з історії далеко не повна, проте з’явилися повноцінні електронні підручники та електронні атласи для деяких класів (див. Додаток №1. Автор статті не аналізує  комп’ютерні програми з суспільних дисциплін, створені за межами України).

Вихід на ринок ППЗ з історії, впровадження їх у процес навчання протягом останніх років дає змогу проаналізувати та порівняти головні елементи ППЗ, вийти на методичні рекомендації для виробників ППЗ.

Використовуючи запропоновані А.Фоменко підходи [9] та внісши до них доповнення, нами проаналізовано найбільш поширені у сьогоденні електронні підручники — з всесвітньої історії для 10 класу (фірма «АВТ»), з історії України для 9 класу та 11 класу ("Історія України", "Всесвітня історія" — фірма Â«Дієз-продукт»), загальний курс історії України (творча група «AGG») (див. Таблицю №1.

Порівнявши наявні ППЗ, можна запропонувати рекомендації їх розробникам. ППЗ з історії, на нашу думку, повинні включати в себе наступні компоненти:

·       обов’язкове встановлення ППЗ на жорсткий диск (можливість запуску безпосередньо з зовнішнього носія є формою захисту авторських прав, проте в умовах школи не рекомендується, оскільки це призводить до швидкого зношування диску, а отже, – й ППЗ);

·       можливість запам’ятовування перерваної ситуації і продовження роботи через певний час;

·       конструктор уроків;

·       обов’язковий комплект паперового підручника з ППЗ, оскільки читання тексту з екрану призводить до швидкого псування зору учнів;

·       методичний посібник для вчителя, у якому розкрито питання використання ППЗ на уроках різних типів;

·       повний текст паперового підручника в ППЗ, можливість пошуку за текстом;

·       база історичних документів з можливістю пошуку;

·       база біографій з можливістю пошуку;

·       словник термінів та понять з можливістю пошуку;

·       база відеоматеріалів (перехід на більш ємний формат запису даних — DVD — надає змогу збільшити кількість та якість відео- та аудіоматеріалів);

·       база графічних матеріалів (портрети діячів, ілюстрації, навчальні картини тощо);

·       база історичних карт з можливістю анімації та масштабування;

·       наявність аудіолекцій (бажано — слайд-шоу з ілюстрацій та відео);

·       різнорівневе тестування за різними формами, можливість звертання до матеріалу тексту з невідомого питання;

·       допомога користувачеві на диску.

Одним з головних недоліків електронних підручників, окрім курсу з історії України, є відсутність можливості прослухати лекцію. ППЗ повинен бути не повторенням паперового підручника, хоча його текст обов’язковий, а насамперед, аудіо- та відеопомічником учню та вчителю. Необхідна інформація повинна сприйматися, передусім, на слух та зір, проте це не повинен бути текст. Наголошуємо, що читання великого обсягу матеріалу з екрана — найгірший із варіантів для збереження зору школярів.

Створені останнім часом ППЗ з історії заслуговують на увагу до них, їх потрібно використовувати на уроках, проте, вважаємо, у їх розробників є можливості для покращення електронних підручників.

 

Список використаної літератури

1. Гевал П.А. За­гальні принципи використання комп’ю­тера на уроках різних типів // Комп’ютер у школі та сім'ї. — 2000. — № 3.

2. Гуржій А. М., Жук Ю. О., В. П. Волинський. Засоби навчання: Навч. посібник для студ. вищ. пед. навч. закладів та слухачів системи післядипломної освіти; АПН України, Інститут педагогіки. — К., 1997.

3. Гуржій А. М., Орлова I. В., Шут М. I., Самсонов В. В. Засоби навчання загальноосвітніх навчальних закладів (теоретико-методологічні основи): Навч. посібник для студ. вищ. пед. навч. закладів та слухачів системи післядипломної освіти: Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. — К., 2001.

4. Дрібниця В.О. Електронний підручник — сучасний засіб навчання // Історія в школі. — 2004. — № 2.

5. Дрібниця В.О. Електронний підручник з історії для 11-го класу // Комп’ютер у школі та сім’ї. — 2004. — № 3.

6. Дрібниця В.О. Електронний підручник — сучасний засіб навчання // Історія України. — 2004. — № 14.

7. Дрібниця В. Використання комп’ютера на уроках суспільно-гуманітарних дисциплін // Історія та правознавство. — 2005. — № 14 (42).

8. Ладиченко  Т. Електронний педагогічний програмний засіб з історії â€” новий крок до оволодіння навчальним матеріалом // Історія в школах України. — 2005. — №4.

9. Дрібниця І., Дрібниця В. До джерел землеробства. Конспект уроку з використанням комп’ютерної програми “Трипільська культура”. Історія України, 7 клас // Історія в школах України. — 2005. — № 3.

10. Дрібниця І., Дрібниця В. Розробка уроку з історії України за темою “Найдавніші землероби і скотаріâ€ з використанням комп’ютерної програми “Трипільська культура”. 7 клас // Історія та правознавство. — 2005. — № 16—18.

11. Мокрогуз О. ПК як універсальна складова оптимізації роботи вчителя (з практики запровадження комп’ютерних технологій на уроці історії) // Історія в школах України. — 2005. — №1.

12. Соловов А. В. Проектирование компьютерных систем учебного назначения: Учебное пособие. — Самара, 1995.

13. Фоменко А., Пометун О. Сучасні комп’ютерні навчальні програми з історії та підходи до їх використання на уроках // Історія в школах України. — 2002. — №3.

14. Фоменко А. Деякі підходи до розробки і створення навчальних комп’ютерних програм (комп’ютерних посібників) з історії // Історія в школах України. — 2003. — №1.

15. Шевченко А. I. Методика розробки електронних підручників для загальноосвітніх середніх шкіл України. — Донецьк, 2001.

 

В.О.Дрибница. Сравнительный анализ ППЗ с истории Украины и всемирной истории для общеобразовательных учебных заведений.

В статье сделан сравнительный анализ программных педагогических средств обучения с истории в соответствии с определенными критериями и даны советы по усовершенствованию ППЗ.

Ключевые слова: программные педагогические средства, критерии сравнения, сравнительный анализ, электронные средства обучения.

 

Dribnyt'sya V.O. Comparative analysis of programmatic pedagogical facilities from History of Ukraine and World History for Secondary Schools.

The article is devoted to the comparative analysis of programmatic pedagogical facilities from History for secondary schools and includes the recommendations for there using.

Keywords: programmatic pedagogical facilities, criteria of comparison, comparative analysis, electronic facilities of studies.