Психолого-педагогічні аспекти формування творчої активності особистості
Формування творчої активності є процесом прогресивних змін особистості у часі і просторі, що відображається у кількісних, якісних і структурних творчих перетвореннях дитини як цілісної системи і полягає в керованому розвитку її творчих здібностей та інтелекту шляхом пробудження інтересу до творчої діяльності, оволодіння методами творчого отримання знань і їх творчого використання на практиці, формуванні культури інтелектуально-творчої праці та індивідуального стилю пізнавальної і творчої діяльності.
Модель формування творчої активності особистості вихованців гуртків, творчих об'єднань, клубів позашкільних навчальних закладів має передбачати наступні послідовні етапи: підготовчий → інтегруючий → креативний.
На підготовчому етапі процесу формування творчої активності вихованців керівник гуртка, творчого об’єднання, клубу має забезпечити:
- досягнення прогностико-діагностичного рівня розвитку творчої активності на основі самопізнання та самовизначення особистості, готовність до переходу на рівень активного засвоєння нових способів пізнавальної та творчої діяльності;
- формування у вихованців загальної уяви про творчу активність та її основні компоненти;
- пробудження у вихованця пізнавального інтересу до творчої діяльності, корекція самооцінки внутрішніх творчих потенцій;
- сформованість вміння планувати та практично реалізовувати власну творчу ініціативу.
Завданням інтегруючого етапу процесу формування творчої активності вихованців гуртків, творчих об’єднань, клубів позашкільних навчальних закладів є:
- досягнення вихованцями рівня активного засвоєння способів творчої діяльності та їх свідомого використання;
- подальше відпрацювання вихованцями практичних вмінь самоорганізації, саморегуляції, самоконтролю і конкретних предметних вмінь здійснення пізнавальної та творчої діяльності;
- розвиток творчих здібностей вихованців в різних формах творчої діяльності.
Креативний етап процесу формування творчої активності вихованців гуртків, творчих об’єднань, клубів позашкільних навчальних закладів має на меті досягнення ними:
- стійкої творчої спрямованості у всіх видах діяльності;
- високого рівня розвитку мотивації творчої діяльності, що дозволяє особистості реалізувати свій творчий потенціал;
- розкриття неповторної індивідуальності вихованця, винятковості власної творчої діяльності, що має оригінальний перетворювальний характер.