Мережа навчальних телекомунікаційних проектів в середній освіті України

 

Дементієвська Ніна Петрівна,

 голова правління громадської організації РМЦ «АЙОРН», науковий співробітник Інституту засобів навчання АПН України, координатор програми «iEARN-Україна»

 

Використання в навчальному процесі комп’ютерних технологій та Інтернету лише як джерела інформації, хоча і достатньо потужного, м’яко кажучи, є безперспективним. Більше того, калейдоскопічна інформаційна присиченість може бути шкідливою. Найефективнішим у навчальному процесі, як свідчить світовий досвід, є використання  комунікаційних можливостей всесвітньої мережі, а саме, спеціально організованої навчальної діяльності, в якій учасники з різних регіонів міста, країни, різних країн світу разом співпрацюють над цікавою для всіх проблемою, навчальним завданням, обмінюючись за допомогою швидкодіючої мережі не тільки результатами своєї діяльності, а й методами дослідження, обговорюючи проміжні результати, спілкуючись з опонентами і однодумцями.

Колективна мережева  співтворчість на сьогоднішній день  вища форма Інтернет-діяльності. З успіхом працюють декілька освітніх європейських та світових мереж, які залучають дітей та вчителів до навчання комп’ютерним мережам і в комп'ютерних мережах, запроваджуючи нову потужну освітню технологію – навчальні телекомунікаційні проекти.

Навчальний телекомунікаційний проект – це спільна навчально-пізнавальна творча або ігрова діяльність учнів-партнерів, організована на основі комп'ютерної телекомунікації, яка має спільну мету – дослідження деякої проблеми, узгоджені методи, способи діяльності, направлена на досягнення спільного результату діяльності.

Громадська неприбуткова організація РМЦ “АЙОРН”  є координаційним центром в Україні міжнародної програми І*ЕАRN (International Education and Resource Network) www.iearn.org, організації, що об’єднує освітян  понад 100 країн світу,  які разом співпрацюють в громадянських, екологічних, наукових та художніх  телекомунікаційних проектах.

В Україні програма успішно реалізується з 1998 року і може стати прикладом успішної моделі розвитку освітнього простору. До роботи в ній залучені понад 100 шкіл із різних регіонів України (сільські школи, школи малих міст). За цей час учні та вчителі здійснили 74 національних телекомунікаційних проекти (www.iearn.org.ua www.e-ukraine.or/subsites/iearn/) на українській мові, брали участь у 68 міжнародних проектах та ініціювали 7 міжнародних Інтернtт-проектів (www.iearn.org ).  Українські вчителі з усіх регіонів країни створюють телекомунікаційні проекти з біології, географії, фізики, інформатики, англійської мови, математики, літератури, української мови,  образотворчого мистецтва, історії, екології, та інших навчальних предметів. В нашій країні на базі національної мережі створений координаційний центр проекту GTP (Global Teenager Project) у м. Кіровограді.

На основі набутого в мережі досвіду та наукових досліджень в рамках проведення науково-методичного експерименту всеукраїнського рівня „Пілотні школи” співробітниками Інституту засобів навчання АПН України ведеться експериментальне дослідження особливостей застосування методу телекомунікаційних проектів в навчальний процес та експериментальна апробація організаційних форм запровадження методу проектів та організації проектної діяльності учнів загальноосвітніх навчальних закладів у комп’ютерних мережах.

 Для  успішної навчальної діяльності мережевих спільнот необхідна співпраця державних освітніх, недержавних та бізнесових організації, що в нашій країні реалізується стихійно, нецентралізовано,  епізодично, в основному, завдяки проектам, які впроваджуються за підтримки різноманітних фондів. Ми готові співпрацювати з державними і недержавними організаціями разом, щоб змінити світ на краще не тільки для нашого майбутнього, дітей України, а й для нас самих, не колись у далекому майбутньому, коли ми будемо багатшими, а саме зараз, в цих умовах. І це можливо!