Управління освіти і науки Київської обласної державної адміністрації
Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів
Київщинознавство
для загальноосвітніх навчальних закладів І-ІІІ ступенів
Укладачі:
А.І. Довгань, завідуючий навчально-методичним кабінетом регіонального краєзнавств Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів;
В.В.Совенко, методист навчально-методичного кабінету природничих дисциплін Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів;
В.М.Гудима,
методист навчально-методичного кабінету регіонального краєзнавства Київського
обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів;
В.С.Яценко, аспірант Інституту педагогіки АПН України;
О.Ф.Надтока, викладач технікуму м’ясної і молочної промисловості БДАУ.
Пояснювальна записка
Київщинознавство – навчальний курс, розроблений як структурний компонент варіативної частини базового навчального плану загальноосвітніх навчальних закладів.
Запровадження даного курсу відповідає вимогам часу і є актуальним сьогодні. Він направлений на реалізацію Указу Президента України від 23.01.2001 року “Про заходи щодо підтримки краєзнавчого руху в Україні“, постанови Кабінету Міністрів України від 10.06.2002 року “Про затвердження Програми розвитку краєзнавства на період до 2010 року“ та обласної “Програми розвитку краєзнавства на період до 2010 року“.
Основними завданнями курсу на сучасному етапі розвитку освітньої системи є:
- розширення знань школярів про конкретну адміністративно-територіальну одиницю та населений пункт, де проживає учень;
- формування в учнів уявлення про Київську область і конкретний населений пункт як цілісний об’єкт пізнання;
- виховання в учнів глибокої поваги до своєї малої батьківщини;
- удосконалення практичних і дослідницьких навичок краєзнавчої роботи в конкретному регіоні.
Мета курсу – ознайомити учнів загальноосвітніх і спеціалізованих навчальних закладів з головними природними, демографічними та господарськими характеристиками області; на основі вивчення культурної спадщини населення формувати в них національну свідомість.
Київщинознавство дає змогу цілісно й системно подавати комплекс знань про свою місцевість, рідний край – Київську область. Структура курсу націлена на забезпечення наступності й перспективності між різними ланками шкільної освіти.
Київщинознавство є особливим інтегрованим курсом, в якому поєднуються комплекси історичних, антропологічних, археологічних, природничих, лінгвістичних, етнокультурних знань про Київську область.
Київщинознавство включає такі компоненти змісту:
1. Київська область – адміністративно-територіальна одиниця, історія її формування.
2. Природно-географічні особливості Київщини, їх вплив на розселення та господарську діяльність.
3. Розгортання історичних подій на даній території.
4. Населення краю та його господарська діяльність.
5. Культурно-побутова сфера населення Київщини в контексті загальнонаціональної культури.
6. Проблеми та перспективи розвитку Київщини.
Реалізуючи виділений зміст на рівні конкретного вивчення матеріалу, необхідно показати зв'язки між історією свого краю та історією України, природними особливостями території Київщини, з одного боку, і географічною оболонкою – з іншого, між господарством і культурною спадщиною цієї території та загальноукраїнською економікою і культурою.
Своєрідним предметом досліджень є територія Київської області з її природними і господарськими комплексами та елементами матеріальної культури. Залежно від вікових особливостей школярів курс Київщинознавство вивчають на відповідному рівні. Цілісний комплекс знань про рідний край може бути створений завдяки науковому використанню міжпредметних зв'язків. Тому програма спрямована на поглиблення міжпредметної інтеграції історії, української літератури, географії, біології, образотворчого мистецтва, музики, народознавства тощо.
Дана програма створює умови для вироблення особистісного ставлення дитини до тих явищ і процесів, які відбуваються на території Київщини протягом історичного часу. Її можна розглядати також як своєрідний інструмент систематизації знань про рідний край, на основі чого створюються відповідні умови для їх практичного застосування.
Програмою передбачено проведення практичних та семінарських занять, екскурсій, конференцій.
Курс Київщинознавство введено до навчальних планів усіх загальноосвітніх навчальних закладів Київської області. У кожному класі на вивчення курсу відводиться 35 (34) години (1 год на тиждень).
(34 год)
Вступ ( 4 год)
Україна - наша Батьківщина. Символи Української держави. Національні Українські символи. Моя мала Батьківщина - Київщина. Я іду до школи.
Тема 1. Моя родина ( 9 год)
Моя мама і тато. Мій дідусь і бабуся. Я розкажу про найдорожче. Мої братик та сестричка. Аби руки й охота, буде зроблена робота. Моя майбутня професія. Спорт – здоров’я! Спорт – гра! Мої друзі. Мої сусіди. Наші сімейні традиції.
Учні знають: дні народження рідних; заняття членів сім’ї; сімейні традиції.
Учні вміють: виготовляти подарунки; виконувати вправи ранкової зарядки.
Тема 2. Мій населений пункт (6 год)
Екскурсія населеним пунктом. Рідний дім. Моє рідне село (місто). Екскурсія у парк, на річку, луки. Зустрічі з односельцями. Постановка святкового концерту.
Учні знають: дорогу від дому до школи; головну вулицю міста (села).
Учні вміють: робити малюнки свого населеного пункту.
Тема 3. Люби і знай свій рідний край (5 год)
Природа Київщини. Рослинний світ. Червона книга. Правила охорони природи. Тваринний дивосвіт. Птахи. Загадки про тварини і рослини.
Учні знають: рослини прилеглої до школи території; правила охорони природи.
Учні вміють: садити квіти; малювати рослини і тварини, виготовляти годівниці.
Тема 4. Твоє духовне коріння (6 год)
Наша українська мова. Прислів’я та приказки про наш край. Загадки. Скоромовки. Пісні. Чарівний світ казок. Наш край у піснях і віршах. Творчість юних.
Учні знають: прислів’я, приказки, загадки, скоромовки про рідний край.
Учні вміють: розповідати про героїв своїх улюблених казок.
Тема 5. Відомі люди нашого краю (4 год)
Історичні особи – мої земляки. Ярослав Мудрий. Іван Мазепа. Захисники Вітчизни (розповідь про героїв часів Другої світової війни). Наші земляки – діячі культури.
Свято “Скінчив діло – гуляй сміло”.
Учні знають: найвідоміших осіб свого краю.
Учні вміють: працювати з пластиліном, гратися в народні ігри.
(34 год)
Вступ (1 год)
Київщина – край, де ти живеш. Київська область – складова частина України.
Тема 1. Моя родина ( 3 год)
Наш рід, родина, рідня. Сімейні реліквії та традиції. Мій рід – погляд у минуле. Родинний календар. Ми йдемо в гості. Праця моїх батьків та рідних.
Учні знають: традиції своєї сім’ї, звідкіля родом сім’я, родинний календар.
Учні вміють: складати розповідь про своїх бабусю і дідуся, будувати просте родинне дерево.
Тема 2. Твоє духовне коріння (16 год) [1]
Українська оселя. Наша хата. Наші маленькі друзі. Старовинні та сучасні дитячі ігри. Народна дитяча іграшка.
Осінні місяці. Осінні народні прикмети. Осінні дитячі забави. Зимові місяці. Весняні первоцвіти. Рідна природа. Вірші та пісні про природу. Літні місяці. Красне літечко. Літні народні ігри. Літній відпочинок. Влітку день годує рік.
Учні знають: народні уявлення про обереги, прикмети, дитячі забави.
Учні вміють: використовувати матеріали з книжок для ілюстрації своїх суджень.
Тема 3. Мій населений пункт ( 5 год)
Назва краю, де ти живеш. Назва міста (селища, села). Назви частин населених пунктів, вулиць, околиць своєї місцевості.
Природні краєвиди міста (селища, села). Пам'ятки природи, історії та архітектури. Найстаріший будинок нашого населеного пункту.
Екскурсія містом(селищем, селом).
Учні знають: свою адресу, пам’ятки природи та історії свого населеного пункту.
Учні вміють: розповідати про природу у своїй місцевості.
Тема 4. Люби і знай свій рідний край (4 год)
Природні багатства краю. Річки та інші водні об'єкти Київщини. Рослинний і тваринний світ. Населення Київщини. Господарство Київської області. Вплив господарської діяльності на природу рідного краю, зокрема аварії на ЧАЕС.
Учні знають: головні особливості природи свого населеного пункту.
Учні вміють: спостерігати за змінами в природі восени.
Тема 5. Вони уславили твій край (3 год)
Мужні оборонці Вітчизни. Люди, уславлені працею. Земляки – ліквідатори аварії на Чорнобильській АЕС.
Учні знають: відомих трудівників краю (кращих у своїй професії науковців, літераторів, спортсменів тощо).
Учні вміють: пояснити роль тієї чи іншої професії в житті людини та значення для свого населеного пункту й області.
3 клас
(34 год)
Вступ (1 год)
Київщина – складова частина України, центр стародавньої держави – Київської Русі.
Тема 1. Моя родина ( 3 год)
Традиційна сімейна мораль. Сімейні професії та промисли. Сімейне виховання. Наслідування старших.
Учні знають: головні професії.
Учні вміють: описувати сімейні реліквії та традиції.
Тема 2. Твоє духовне коріння (16 год) [2]
Українська садиба. Дитяча обрядова пісня. Дитячі скоромовки і забавлянки. Народні звичаї, обряди, свята. Здвиження. Храмове свято. Зимові дитячі розваги. Зимові та весняні свята. Красне літечко. Літні народні прикмети та свята. Народні звичаї та обряди, пов’язані з обробітком землі. Обжинкові пісні.
Релігійні традиції та погляди населення Київщини.
Відображення краси рідної природи та національних рис населення засобами літератури й мистецтва.
Учні знають: народні звичаї, обряди та свята.
Учні вміють: наводити приклади творів усної народної творчості, пов’язаних з рідним краєм.
Тема 3. Мій населений пункт (5 год)
Особливості природи в даному населеному пункті. Природні багатства: корисні копалини, ґрунти, рослини і тварини. Краєвиди, створені людиною. Пам'ятки природи, історії. Найвідоміші архітектурні споруди.
Учні знають: особливості природи свого населеного пункту, найвідоміші пам’ятки архітектури.
Учні вміють: розповідати про природні багатства населеного пункту.
Тема 4. Мій рідний край (4 год)
Ми живемо в Україні. З чого починається Україна?
Київ – столиця України та обласний центр. Моє місто, село (район). Кліматичні особливості Київської області. Ґрунти та їх охорона. Рослинність Київщини. Тваринний світ краю. Рослини та тварини, що охороняються. Охорона навколишнього середовища.
Учні знають: особливості природи Київщини (ґрунти, найтиповіших представників рослинного і тваринного світу), основні природоохоронні заходи, що їх проводять у рідному краї.
Учні вміють: вести спостереження за природою свого краю, розпізнавати рослини і тварини, що є в даній місцевості.
Тема 5. Відомі люди нашого краю (3 год)
Історичні особи – твої земляки. Історичні особи козацької доби. Захисники Вітчизни (розповідь про героїв часів Другої світової війни).
Учні знають: найвизначніших історичних осіб, які були пов’язані з рідним краєм.
Учні вміють: пояснити роль тієї чи іншої професії у житті людини та значення для свого населеного пункту і області.
4 клас
(34 год)
Вступ (1 год).
Де найкраще місце на землі? Україна. Київщина. Мій населений пункт.
Тема 1. Моя родина ( 3 год)
Від коренів до крони дерева роду. У відпочинку й праці з сім'єю всі разом. Родинне свято.
Учні знають: інформацію про минуле своєї сім’ї та роду.
Учні вміють: самостійно складати родинне дерево та досліджувати своє генеалогічне коріння на елементарному рівні.
Тема 2. Відомі люди нашого краю. (3 год)
Відомі художники, поети та письменники. Відомі спортсмени нашого краю. Земляки, які боролися з чорнобильським лихом.
Учні знають: найвизначніших людей, які були пов’язані з рідним краєм, пожежників, які першими почали ліквідовувати аварію на ЧАЕС.
Учні вміють: наводити приклади з біографії відомих людей свого населеного пункту й області.
Тема 3. Твоє духовне коріння (4 год)
Сезонні зміни в природі. Зміна пір року в нашому краї. Народні прикмети, прислів’я та приказки про осінь, зиму, весну, літо. Спостереження за рослинами та тваринами в різні пори року. Пори року в малюнках. Природоохоронна робота в Київській області.
Релігія як суспільно-культурне явище.
Учні знають: сезонні зміни в природі, народний фольклор про пори року.
Учні вміють: проводити природоохоронну роботу.
Тема 4. Мій рідний край (15 год)
Особливості розташування Київської області та міста Києва на фізичній карті України. Карта Київської області, твій населений пункт на ній.
Природні особливості території Київщини: рельєф, ґрунти, корисні копалини, внутрішні води, клімат. Природні зони Київської області: рослинний та тваринний світ. Охорона природи в мішаних лісах і лісостепу.
Населення краю та його господарська діяльність. Транспорт і транспортні магістралі краю. Наслідки аварії на Чорнобильській АЕС.
Учні знають: розташування свого населеного пункту, району, області, м. Києва.
Учні вміють: виконувати та впроваджувати елементарні правила поведінки в природі.
Тема 3. Мій населений пункт ( 6 год)
Особливості розташування населеного пункту, віддаленість від обласного центру. Розгортання історичних подій у місті (селищі, селі). Використання природних багатств у даній місцевості. Робота промислових (сільськогосподарських) підприємств населеного пункту.
Охорона природи і природоохоронні об'єкти населеного пункту та прилеглих територій.
Учні знають: великі господарські об’єкти свого населеного пункту, природні багатства, якими відзначається населений пункт.
Учні вміють: самостійно фіксувати спостереження за природою в індивідуальному календарі природи.
2 год – за вибором учителя.
Література
1. Біла Церква. Шлях крізь віки./ За заг. ред. П.І.Юхименко. - Біла Церква: "Буква". - 1994.- 380с.
2. Воропай О. Звичаї нашого народу. - К.: Оберіг, 1993. – 588 с.
3. Географічна енциклопедія України. В 3-х т. - К.: УРЕ ім. М.П.Бажана, І989. – Т. 1. – 414 с.
4. Географічна енциклопедія України. В 3-х т. – К.: УРЕ ім. М.П.Бажана, І990. – Т. 2. – 479 с.
5. Географічна енциклопедія України. В 3-х т. – К.: УРЕ ім. М.П.Бажана, І993.- Т. 3. – 601с.
6. Гудима В.М. Географія рідного краю. Приірпіння: Навчальний посібник для 5 - 6 кл. - К.: "Юніверс", 1997.- 53с.
7. Етнографія і фольклор рідного краю: Конспект лекцій. - К., 1996.- 80 с.
8. Історія міст і сіл Української РСР: Київська область / Ф.М. Рудич (голова ред. колегії) та ін. – К.: Гол. ред. УРЕ, 1971. – 792 с.
9. Історія Української культури / За заг. ред. І. Крип'якевича. – К., 1994. – 518с.
10. Історія та культура рідного краю: Інформаційно-методичний збірник. Випуск 12. – Переяслав-Хмельницький, 1994. – 87 с.
11. Київщина. Із минулого в майбутнє / Упорядник Г.А. Теремко. – К. "Академія", 2002. – 200 с.
12. Київщина: Географічний атлас: Моя мала Батьківшина / Від. ред. Т.В.Погурельська. - К.: ТОВ "Видавництво "Мапа", 2001. - 24с..
13. Київщинознавство.10 клас: Навчально-методичний посібник / Автори-упоряд.: А.І.Довгань, В.В.Совенко, В.М.Гудима. – Біла Церква: КОІПОПК, 2003.-159 с.
14. Київщинознавство: Посіб. для вчителя / За ред. І.Л.Лікарчука.- К.: [Вид. Ешке О.М.], 2001. - Вип. 1.- 295с.
15. Корнеєв В.П. Вивчення георафії своєї області. - К., 1991. – 64с.
16. Костриця М. Ю. Туристсько-краєзнавча робота в школі : посібник для вчителів. – К.: Рад. шк. , 1985. – 128 с.
17. Крачило М.П. Краєзнавство і туризм: Навч. посібник. – К.: Вища шк., 1994. – 191 с.18. Література рідного краю: Навчально-методичний посібник. – Біла Церква, 1997. – 44 с.
19. Лозко Г. Українське народознавство. – К., 1995. – 320с.
20. Методика польових фізико-географічних досліджень: Посібник. – К., 1999. – 68 с.
21. Навчально-методичні матеріали до викладання курсу Київщинознавство у 6 класі: Посібник/ Автори - упоряд.: А.І.Довгань, В.В.Совенко. - Вишневе: КПВД “Педагогіка”, 2002. –69 с.
22. Півторак Г. Українці: звідки ми і наша мова. - К.: Наукова думка, 1993. – 148с.
23. Скуратівський В.Т. Місяцелік: Український народний календар. - К: Мистецтво, 1992. - 208 с.
24. УСЕ: Універсальний словник-енциклопедія / Гол. ред. ради чл.-кор. НАНУ М. Попович. - К.: Ірина, 1999. - 1551 с.
25. Храплива-Щур Л. Українські народні звичаї в теперішньому побуті. - Фастів: Поліфаст, І993. – 155с.
26. Цимбалюк В.І., Гудима В.М. Київщинознавство: Підручник для 9 класу загальноосвітньої школи. – Біла Церква: КОІПОПК, 2004. - 144 с.
27. Цимбалюк В.І., Ільченко Т.О., Корінний М.М. та ін. Сквира. Сторінки історії. – К.: Наукова думка, 1990. – 352 с.
28. Цимбалюк В.І., Пасічник Ю. Колиска українського народу. – К.: Магістр-S, 2000. – 232с.
29. Шляхи організації фольклорно-пошукової роботи учнів: Метод. реком.– К., 1999.– 47 с.
30. Янко М.Т. Топонімічний словник України: Словник-довідник –К.: Знання, 1998.– 432 с.
31. Яценко В.С. Географія рідного краю. Київщина: Підручник для 5 класу загальноосвітніх шкіл Київської області / За ред. Л.Б. Паламачук. - К.: Магістр-S, 1997. – 120 с.