Уміння побачити проблему в мовному матеріалі, вибудувати переконливе, доказове пояснення свого рішення – це вияв високого рівня мовного розвитку особистості. Вважаємо, що головними умовами здійснення процесу формування дослідницьких умінь учнів є: а) відхід від гальмуючих розвиток форм і методів навчання, які не залишають місце вільному вибору видів і методів самостійної діяльності; б) активна педагогічна підтримка ініціативи, самостійності, оригінальності мислення, заохочення будь-яких успіхів, підтримка учнів у випадку невдачі; в) обов’язкова організація дослідницької діяльності здібних й обдарованих школярів, для якої в навчальних планах повинно відводитися спеціальне просторове й часове поле; г) уміння педагога передбачати можливі труднощі в процесі дослідницької діяльності учнів, їх спостереження над мовними фактами й визначати можливі шляхи подолання цих утруднень; ґ) активне впровадження гуманістичних моделей і технологій спілкування, навчання й виховання.