Основні етапи діяльності учня
Етап орієнтації включає:
· мотивацію вчителем запланованої діяльності, позитивну настанову на роботу;
· орієнтацію учнів щодо місця даного заняття в цілому курсі, розділі, темі за допомогою схем, таблиць, вербальних установок;
· визначення особистісного досвіду учнів і пов’язання цього досвіду з проблемами заняття.
Додаток 4
Етап визначення мети передбачає:
· визначення на занятті разом з учнями особистісно значущої мети здійснення тієї діяльності, яка запланована вчителем (підведення учнів до усвідомлення того, що може дати дане заняття школяреві в даний час, через певний час, у майбутньому);
· визначення показників досягнення мети.
Методи і прийоми реалізації першого та другого етапів: актуалізація; проблематизація; інтрига; ігрова ситуація; прийоми розвитку пізнавального інтересу.
Етап проектування включає:
· виконання спланованої вчителем діяльності на основі залучення учнів до виконання випереджальних завдань, підготовки повідомлень, рефератів;
· складання плану роботи;
· обговорення плану роботи.
Етап організації виконання плану діяльності передбачає:
· пропонування можливих варіантів і способів виконання навчальної діяльності (усна чи письмова форма, типи завдань, форми звітності, індивідуальна робота чи робота в групах, робота з текстом чи з іншими засобами інформації);
· вибір учнями способів фіксації нового матеріалу (конспект, схема, таблиця, план, тези, висновки…);
· вибір учнями (якщо можливо) завдань і способів їх виконання під час закріплення знань, формування вмінь і навичок;
· варіативність домашнього завдання.
Контрольно-оцінювальний етап:
· залучення учнів до контролю за перебігом навчальної діяльності за допомогою заохочення їх до різних видів контролю, самоконтролю, взаємоконтролю, роботи в групах;
· участь учнів у виправленні помилок і недоліків у знаннях, усвідомлення їх причин на основі взаємо- та самоаналізу;
· використання механізмів цінування (позитивного ставлення до успіхів школяра), оцінювання (виставлення оцінок, поурочного бала, рейтинг) не лише результатів, а й самого процесу навчання.
Заключний етап передбачає:
· усвідомлення учнями ситуації досягнення мети;
· відчуття успіху.