На підготовчій стадії реалізації творчого задуму важливо усвідомити мету творчої роботи і визначити жанр. Для прикладу, в процесі представлення вчителем зразків учнівських творів, їхнього колективного обговорення було з’ясовано, що:

- творчий переказ – це відтворення розвитку подій у творі чи його частині за умов доповнення, вибору іншого способу викладу думок тощо;

-        відгук – це особистісна оцінка прочитаного, покликана сформувати у читача цілісне уявлення про художній твір;

- роздум – це здебільшого оцінка проблематики та ідейно-тематичних особливостей твору, яка містить головну думку чи оригінальне судження (тезу) з метою доведення або спростування;

- порівняльна характеристика образів і літературних явищ, яка здійснюється паралельно (полягає у зіставленні схожих і відмінних ознак об’єктів порівняння) чи послідовно (передбачає цілісну і поетапну характеристику об’єктів порівняння з виявленням результатів зіставлення у висновках).