У філософії творчість розглядають як соціально значиму, практично ціннісну та цілеспрямовану діяльність особистості (суб’єкта), що спрямована на певний об’єкт творення. Підсумком творчої діяльності особистості є створення цінностей, встановлення фактів, виявлення властивостей і закономірностей, а також методів дослідження й перетворення світу, які характеризуються новизною, оригінальністю. Практично в усіх сучасних філософських визначеннях наголошується на трьох основних ознаках творчості: принциповій новизні, ціннісному характері створеного для суспільства чи особистості, гуманістичній та прогресивній спрямованості зазначеного виду діяльності. (С.І. Мірошник. Розвиток творчої діяльності старшокласників у процесі вивчення української літератури: Дис… канд.. пед. наук. – К.: Державний національний педагогічний університет ім.. М.Драгоманова, 2004. – С.14-15)
У психології творчість трактується як продуктивна діяльність, яка розкриває потенціал особистості, уможливлює її самореалізацію у практичному творчому діянні на основі розвитку відповідних здібностей. Така діяльність характеризується оригінальністю, новизною продукту творення (об’єктивно чи суб’єктивно). Важливе значення у творчому становленні особистості мають вольові риси характеру: активність, ініціативність, самостійність, цілеспрямованість, наполегливість та набутий на певному етапі розвитку індивіда життєвий досвід – знання, вміння й навички. (С.І. Мірошник. Розвиток творчої діяльності старшокласників у процесі вивчення української літератури: Дис… канд. пед. наук. – К.: Державний національний педагогічний університет ім.. М.Драгоманова, 2004. – С.25-26)
Творчу навчальну діяльність учнів визначаємо як вид продуктивної навчально-пізнавальної діяльності школярів на основі розвитку творчих здібностей, що забезпечує самореалізацію учнів. Таке навчання передбачає творче здобуття знань, набуття вмінь і навичок та їх застосування, а саме: самостійне використання школярами набутих якостей у нових ситуаціях – комбінування, перетворення відомих раніше способів діяльності, визначення нової проблеми, структури або функцій об’єкта чи розв’язання поставленої проблеми; генерування нових ідей, висунення гіпотез; критичне оцінювання навчального матеріалу, роботи, способів діяльності у власних судженнях на основі аналізу, синтезу, систематизації й узагальнення; обґрунтування думок, доведення їх правильності; створення оригінального нового продукту за допомогою уявлень. (С.І. Мірошник. Розвиток творчої діяльності старшокласників у процесі вивчення української літератури: Дис… канд.. пед. наук. – К.: Державний національний педагогічний університет ім.. М.Драгоманова, 2004. – С.39)
Компетентність – спроможність кваліфіковано провадити діяльність, виконувати роботу або завдання.
Компетентність – це здатність успішно задовольняти особисті чи суспільні вимоги і потреби або виконувати завдання та проводити діяльність. (Проект Організації економічного співробітництва і розвитку).
Компетентність – інтегральна характеристика особистості, яка визначає її здатність вирішувати проблеми і типові завдання, що виникають у реальних життєвих ситуаціях, у різних сферах діяльності на основі використання знань, навчального досвіду відповідно до засвоєної системи цінностей.
Бути компетентним – значить уміти проявити в конкретній ситуації здобуті знання, набутий досвід. Про компетентність варто говорити лише тоді, коли вона проявляється в якій-небудь ситуації.(М.Рижаков)
Ключові компетентності – це компетентності, які є важливими для багатьох сфер життя, вони є складовою успішного життя особистості і добре функціонуючого суспільства. Вибір та визначення ключових компетентностей залежать від суспільних цінностей.(Матеріали "Проекту Європейської комісії з освіти").
Ключові компетентності включають такі здатності: визначати, оцінювати, захищати власні права та інтереси; створювати і реалізовувати проекти, розвивати стратегії, індивідуально і колективно; аналізувати ситуації і відносини; спільно діяти, поділяти лідерство; створювати і керувати демократичними організаціями; вирішувати конфлікти; розуміти, створювати і використовувати правила.(І.Єрмаков)
Ключові компетентності – багатофункціональні, пов’язані з усіма сферами життєдіяльності людини.