https://202.95.10.110/ https://202.95.10.71/ https://202.95.10.211/ https://117.18.0.30/ https://202.95.10.111/ https://202.95.10.143/ https://202.95.10.53/ https://3.33.146.175/ https://117.18.0.14/ https://117.18.0.16/ https://117.18.0.18/ https://202.95.10.186/ https://117.18.0.20/ https://117.18.0.17/ https://117.18.0.19/ https://117.18.0.15/ https://117.18.0.22/ https://117.18.0.21/ https://117.18.0.24/ https://117.18.0.23/ https://202.95.10.183/ https://202.95.10.246/
Ремех Т.О. Компоненти і прояви правової предметної компетентності учня

Return to Розділ 2. Педагогічна наука

Ремех Т.О. Компоненти і прояви правової предметної компетентності учня

Ремех Т.О.,
в.о. завідувача відділу суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук

 

Компоненти і прояви правової предметної компетентності учня

 

У статті розкрито питання компетентнісного підходу до навчання учнів правознавства. Визначено поняття "правова предметна компетентність учня", проаналізовано її структуру, з’ясовано й охарактеризовано її складники – інформаційну, логічну, аксіологічну та практично-поведінкову предметні компетенції.

Ключові слова: правознавство, правова предметна компетентність, компетентнісний підхід.

 

Постановка проблеми. Унормований у Державному стандарті базової і повної середньої освіти [1] компетентнісний підхід до навчання потребує обґрунтування структури правової предметної компетентності учнів та  характеристики проявів предметних компетенцій як її компонентів.

Основна частина. Кінцевим результатом навчання за компетентнісного підходу є формування компетентностей особистості – здібностей, що проявляються в комплексі вмінь, базованих на знаннях, ціннісних орієнтирах і досвіді діяльності школяра [1]. Відтак на перше місце висувається не інформованість учня, а його вміння вирішувати проблеми, що виникають у пізнанні й поясненні явищ дійсності, в опануванні сучасною технікою й технологіями, у взаємовідносинах з людьми й виконанні соціальних ролей, під час аналізу власних вчинків, вибору способу життя та варіантів розв’язання конфліктів [2]. Вектор навчання зміщено з накопичення нормативно визначених знань, умінь і навичок до формування й розвитку в учнів здатності практично діяти спочатку в навчальних, а згодом – життєвих ситуаціях, застосовувати набутий досвід успішних дій у соціальній та професійній діяльності [3].

Отже, компетентність учня є основним якісним показником освітнього результату [4], що має спрямовуватися на  формування й розвиток в учнів здатності практично діяти, застосовувати індивідуальний досвід успішних дій у різноманітних ситуаціях; становлення вмотивовано компетентної особистості, здатної швидко орієнтуватися в інформаційному просторі, приймати обґрунтовані рішення на основі отриманих знань, умінь і навичок [5].

На основі наведених вище міркувань щодо конкретного навчального предмета зазначимо, що реалізація компетентнісного підходу в навчанні учнів правознавства відображається в наступному: 1) цілях і змісті правознавства як навчального предмета; 2) організації  навчання правознавства; 3) оцінці результатів навчального процесу. Відтак метою і результатом навчання учнів правознавства становлять підвищення рівня правової освіченості учнів, поєднання здобутих ними правових знань з їхньою внутрішньою позицією, розвиток здатності й готовності керуватися правовими знаннями й уміннями в житті, будуючи поведінкові моделі відповідно до норм права й положень законодавства. Припускаємо, що зазначені результати в їх сукупності є правовою предметною компетентністю учня.

Зауважимо, що предметна компетентність у Державному стандарті базової і повної середньої освіти визначається як набутий учнями у процесі навчання досвід специфічної для певного предмета діяльності, пов’язаної із засвоєнням, розумінням і застосуванням нових знань, та предметної компетенції як сукупності знань, умінь та характерних рис у межах змісту конкретного предмета, що є необхідними для виконання учнями певних дій з метою розв’язання навчальних проблем, задач, ситуацій [1]. Покладемо в основу наступних міркувань це визначення.

У ході дослідження заявленої проблеми нами з’ясовано, що переважна більшість дослідників розуміють структуру предметної компетентності як інтегрований результат індивідуальної навчальної діяльності учня, що формується на основі оволодіння ним змістовим, аксіологічним (мотиваційним) і процесуальним (діяльнісним) складниками. У попередніх наших працях [6] структуру правової предметної компетентності учнів визначено як сукупність когнітивної, практичної, поведінкової та аксіологічної компетенцій; при цьому в урочний час унеможливлюється відстеження проявів поведінкової компетенції учня, тому поведінкова і практична компетенції утворюватимуть діяльнісну компетенцію.

Наш підхід до проблеми структури правової предметної компетентності співвідносний з позиціями дослідників: А. Будас, Н. Письменна, О. Пишко (правова предметна компетентність); З. Возна, О. Пометун (суспільствознавча компетентність); О. Кучер, Т. Смагіна (громадянська компетентність). Наприклад, Л. Рябовол [7] вважає, що правова предметна компетентність є сукупністю таких предметних складників-компетенцій, як когнітивна, аксіологічна (ціннісно-мотиваційна), практично-поведінкова. О. Пишко [8] розглядає правову предметну компетентність як інтегрований результат пізнавальної діяльності учня в навчанні правознавства. Приєднуємося до думки дослідниці про те, що правова предметна компетентність є характеристикою особистості в сукупності когнітивного (правові знання), діяльнісно-процесуального (правові вміння й позитивний соціально-правовий досвід у правовій сфері) й аксіологічного (особистісно ціннісне ставлення до правових явищ і процесів) компонентів. 

Когнітивний складник як певну суму юридичних знань і умінь вважаємо фундаментом правової предметної компетентності. Адже без уявлень і знань про право не може формуватися готовність слідувати його нормам, емоційно-ціннісне ставлення до нього та вчинятися юридично значиме діяння.

Діяльнісно-процесуальний складник правової предметної компетентності – це правові предметні вміння (формулювати правові поняття й оперувати ними; аналізувати нормативно-правові акти; розв’язувати правові ситуації та задачі; складати юридичні документи) та досвід діяльності учнів у правовій сфері. Зазначимо, що предметні вміння як здатність учнів застосовувати способи дій уможливлюють самостійне опанування й засвоєння ними правових знань, розв’язування пізнавальних завдань правового змісту в навчальних і життєвих ситуаціях.  

Аксіологічний складник правової предметної компетентності проявляється у ступені схвалення або неприйняття учнем правових норм. Зазначимо: пізнаючи правові явища й процеси, учні співвідносять їх із власними уявленнями, потребами, інтересами, життєвим досвідом, що, своєю чергою, викликає в учнів певні переживання – емоційно-ціннісне ставлення до правової реальності та практичної діяльності.

Дещо інший підхід до структури правової предметної компетентності учнів знаходимо у працях С. Нетьосова [9], який характеризує правову предметну компетентність учнів як сукупність їхніх предметних компетенцій (інтегрованих умінь). Структура правової предметної компетентності розглядається дослідником як цілісність таких предметних компетенцій: 1) аксіологічної (ставлення до права і правових норм як загальнолюдської суспільної цінності); 2) логічної (уміння аналізувати діяння, явища на основі права та закону); 3) юридично-мовленнєвої (уміння будувати усні та письмові висловлювання із правових питань); 4) інформаційної (уміння  працювати із джерелами інформації; 5) практичної (уміння застосовувати правові знання, уміння та навички в повсякденному житті).

Приєднуємося до думки про те, що правова предметна компетентність – це сукупність набутих учнями в навчанні  правознавства знань, умінь, характерних рис, необхідних для  виконання  певних  дій  з  метою  розв’язання проблем, задач, ситуацій згідно приписів норм права [7]. На основі напрацювань О.Пометун (структура історичної предметної компетентності), Л. Рябовол (складники правової предметної компетентності), С. Нетьосова, О. Пишко (компоненти правової предметної компетентності, критерії та рівні її сформованості) спробуємо охарактеризувати правову предметну компетентність учня. До її структури зараховуємо правові компетенції, зазначені  в табл. 1.

Таблиця 1

Структура правової предметної компетентності учня

Компетенція

Прояв

Інформаційна

Уміння учня працювати із джерелами права та юридичними документами, користуватися підручником із правознавства, довідковою літературою (зокрема, енциклопедичною), мережею Інтернет тощо для самостійного пошуку правової інформації; здатність аналізувати й систематизувати інформацію правового змісту, складаючи плани, тези, таблиці та схеми, користуватися зразками юридичних документів

Логічна

Уміння учня визначати та застосовувати теоретичні правові поняття, терміни, категорії для аналізу й пояснення правових явищ, процесів, подій державно-правової дійсності;  здатність визначати  причинно-наслідкові зв’язки, сутність і значення правових явищ, процесів і подій, пов’язаних із правом, суть і форми зв’язків особи й суспільства, суспільства та держави, держави й особи; уміння аналізувати, синтезувати, порівнювати й узагальнювати інформацію правового змісту

Аксіологічна

Уміння учня формулювати емоційно-ціннісне ставлення до права як суспільного явища, що задовольняє інтереси й потреби суспільства, окреслює бажані ідейно-ціннісні налаштування; здатність висловлювати власні оцінні судження, оперуючи такими категоріями, як справедливість, право, демократія, свобода, права людини на основі здобутих знань та з урахуванням загальнолюдських і національних цінностей, власної системи цінностей; уміння формулювати обґрунтовану думку щодо суспільних проблем, пов’язаних із правом

Практично-поведінкова

Уміння учня представляти правові теоретичні знання в різних формах (усній, письмовій, графічній тощо), використовувати їх для  виконання практичних завдань, аналізу й розв’язання правових завдань і ситуацій, визначати  й  обирати  альтернативні підходи та рішення; уміння здійснювати й пояснювати  вибір  моделі  поведінки  в  повсякденних  життєвих ситуаціях на підставі норм права й положень законодавства, реалізувати їх у різних видах правовідносин; здатність визначати, у яких ситуаціях потрібно звертатися за правовою допомогою до правника; усвідомлення відповідальності за власну поведінку

 

Висновок. Таким чином, сформована правова предметна компетентність – це здатність учня здійснювати практичну діяльність, що потребує знання ним понятійної системи права, наявності відповідного мислення, поведінкових моделей, узгоджених із нормами права, а також умінь, навичок і ставлень, що дозволяють оперативно й результативно розв’язувати навчальні й життєві ситуації та проблеми. Як  інтегрований  результат навчання учня правознавства вона проявляється в його  здатності ефективно  реалізовувати  на  практиці  здобуті правові знання,  набуті відповідні вміння  й  навички, проявляти сформовані цінності та ставлення. При цьому правова предметна компетентність учня передбачає наявність усіх правових компетенцій в їх сукупності.

Перспективними у напрямку дослідження розглянутої проблеми вважаємо характеристику складників правової предметної компетентності учнів профільних класів, розроблення критеріїв і процедур оцінювання рівнів сформованості правових предметних компетенцій школярів.   

 

Список використаних джерел

  1. Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392 // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2012. – № 4–5. – С. 3–56.
  2. Єрмаков І. Г. Проектне бачення компетентнісно спрямованої 12-річної середньої школи : практико зорієнтований підхід / І.Г.Єрмаков, Д.О.Пузіков. – К., 2005. – 108 с. 
  3. Письменна Н. О. Формування ціннісно-смислового ставлення до людини у процесі навчання суспільствознавчих дисциплін майбутніх працівників правоохоронних органів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 /  Письменна Наталія Олексіївна ; Інститут педагогіки НАПН України. – К., 2012. – 274 c.
  4. Бондар С. П. Фундаменталізація змісту освіти : компетентнісний підхід / С. П. Бондар // Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки за 2012 рік / НАПН України ; Інститут педагогіки. – К., 2013. – С. 9–10.
  5. Пометун О. Компетентнісний підхід у сучасній історичній освіті / Олена Пометун // Історія в школах України. – 2007. – № 6. – С. 3–12.
  6. Ремех Т. О. Методичні засади навчання правознавства в процесі допрофільної підготовки школярів : дис. … канд. пед. наук. : 13.00.02 / Ремех Тетяна Олексіївна. – К., 2011. – 270 с.
  7. Рябовол Л. Т. Правова предметна компетентність : поняття, структура, правові предметні компетенції [Електронний ресурс] / Л. Т.  Рябовол. – Режим доступу : http://www.kspu.kr.ua/download/conf2013/section5/article_ryabovol.pdf.
  8. Пишко О.Л. Компетентнісно орієнована методика навчання правознавства учнів дев’ятих класів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Пишко Олена Леонідівна. – К., 2015. – 251 с.
  9. Нетьосов С. І. Навчання дев’ятикласників основ правознавства з використанням інформаційно-комунікаційних технологій : автореф.  дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.02 "Теорія та методика навчання (історія та суспільствознавчі дисципліни)" / Сергій  Іванович  Нетьосов ; Інститут педагогіки НАПН України. – К., 2009. – 20 с.

 

Ремех Т.А. Компоненты и проявления правовой предметной компетентности учащегося

В статье рассматривается компетентностный подход к обучению учащихся правоведению. Определено понятие "правовая предметная компетентность учащегося", проанализирована ее структура, выяснены и охарактеризованы ее составляющие – информационная, логическая, аксиологическая и практико поведенческая предметные компетенции.

Ключевые слова: правоведение, правовая предметная компетентность, компетентностный подход.

 

Remekh, T.O. Components and Exertion of the Pupil's Law Subject Competence

In the article, the competence-based approach to teaching law for schoolchildren is covered.  The concept of the "pupil’s law subject competence" was defined; an analysis was conducted on its structure; its components, namely, informational, logical, axiological and practical-behavioural ones were found out and featured.

Key words: law, law subject competence, competence-based approach.

Permanent link to this article: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=3741

Tatoo Art IndonesiaLoves Diet SehatSkena FashionMPOTURBO link betting online no 1 se Asiaprediksi master hari iniUnited GamingFundacion RapalaFakta SehariTren HarapanGadgetkanGosipliciousiNewsComplexiNewsFootballPollux TierFoomer OfficialCommon SightJurnal TempoRuang MistisiNews CombatOhana MagazineLove Food Ready MealsPetite PaulinaBeauty RivalSpecialty Network SllcFilm Terbaru Penuh Pesan MoralMovie AutoAlmansorsMayumioteroRound Rock JournalBiobaeckereiBornheimerMayumioteroRound Rock JournalBukemersanacokyakisirTrans To FindBrivifyMPOTURBOLogin MPOTURBO situs resmi dengan layanan terpercayanotif4dlink alternatif aloha4dlogin vip aloha4dto2888 slothiburan online seru indonesiakristtinarodnaosvitabasic4d loginvalir4dDaftar akun MPOTURBO situs permainan online terpercayawww.cherubs1.commega888fifaslot88gacors4drajaangkahappytotobitwin88offthechaincooking.comkipas889Mega888alasan scatter olympusledakan perkalian fantastisledakan perkalian olympusmengungkap bagaimana winratepeluang nyata menang besarrahasia scatter olympusrahasia winrate mahjongstrategi memanfaatkan scatterstrategi terbaik menang mahjongwinrate mahjong winslangsung menang rp165 jutadari modal recehmenang besar sampai rp195 jutapulang bawa rp225 jutalangsung jackpot rp200 jutalangsung jackpot rp200 jutamahasiswa auto sultanmain sambil rebahanberhasil bikin gegerkemenangan besar rp225 jutaakun vvip bukitmpobikin saldo pemain meledakburuh lunasi cicilancara dapatkan naga emasdriver bisa kayaspaceman jadi harta karunstrategi bola duniataruhan jadi kekayaantaruhan pemain recehturunkan rezeki fantastisfenomena perubahan modalfortune tiger superlucky neko mengaumpola taruhan recehroulette jadi mesin uangsimulasi mengatur keuanganspaceman jadi legendaspin biasa disentaktukang ban trendingtukang ojek jackpotpola mahjong dalam lima kali spin beruntunpergerakan pasar igital bocorkorea thailand bertukar alur kombinasi polasinergi generasi muda dan tua dalam arus mahjonggopay beri akses instan untuk mahjong wayskisah kedai kopi naga mahjongdua sahabat uji trik crossbettalgoritma tersembunyi dan jurus rahasiarahasia pasaran terbuka bikin scatter bocorledakan pola sakti mahjong hanya perlu iniledakan pola berkilau starlight princessinfo gen alpha ungkap enam scatterkisah barista bali terapkan pola scatteribu rumah tangga jadi sorotanera dimulai teknologi canggih ubah strategimenemukan pola klasik wild bandito langkah heroic penjual gorengan wujudkan kemenangansemingguan lucky neko hadirkan racikan turbotrik pola wild lucky neko cairkan saldoempat alasan hebat fitur cairkan peluang menangheboh usai kantongi rp267 juta bukitmpohanya modal recehan di bukitmpotak sengaja dapat x5000 di bukitmposulap simbol x5000 di bukitmpocuma main iseng di bukitmposabet rp185 juta di mpoturbocuan rp132 juta mpoturbomenangkan rp248 juta di mpoturbohasilkan rp167 juta di mpoturbomengantar cuan rp219 juta di mpoturbopola kemenangan puluhan juta bukitmpolewat pola dari bukitmpotemukan pola di bukitmpobongkar pola di bukitmporahasia pemain di bukitmpo bocorgak pelit scatter di mpoturboterbukit penuh scatter di mpoturbopaling dermawan scatter di mpoturbompoturbo bagi scattermpoturbo gak pernah pelit scattersampai cuan rp295 juta mpoturborp330 juta dengan winrate gila mpoturbomeledak dan menang rp285 juta mpoturbomenang besar rp310 juta mpoturborp235 juta sekali spin mpoturbomenang besar sampai rp325 juta bukitmpopulang dengan fantastis rp390 juta bukitmpomenang rp415 juta dari modal bukitmpodari rp20 ribu sampai rp365 juta bukitmpobawa peluang jackpot rp280 juta bukitmposaat kesenangan berubah menjadi harapan baruharapan menuju kemerdekaan finansialtitik awal menggapai tujuanbisa bawa berkat finansialternyata bisa mengubah hidupbisa jalan menuju keberkahanmembuka pintu kemenanganmembuka rezeki berlapisjalan menuju kejutan finasialbukakan rezeki tanpa didugapola doa rahasia Olympus mpoturbofenomena pola doa Olympus mpoturboterbongkar pola doa rahasia Olympus mpoturbokisah doa rahasia Olympus mpoturbomantra rahasia Olympus mpoturbomahjong bukitmpo malam ini jadi kesaksianmahjong bukitmpo malam ini jadi bukti nyatakesaksian menyentuh mahjong bukitmpo malam inimahjong bukitmpo hadirkan malam penuh keajaibanrahasia mahjong bukitmpo malam inijam main menentukan Waktu gampang menangpemilik butik makin populer berkat kemenangankemudahan topup game berkat aplikasi danarevolusi kecerdasan buatan menyulap strategi kemenangankuli bangunan mendadak jadi tajiribu rumah tangga bisa lunasi hutangburuh pabrik beli nmax tunaicerita ojek online cair ratusan jutapedagang asongan bisa hidup bergelimang hartatrik zig zag terbukti ampuhpasangan muda patungan modal casinopegawai minimarket mendadak tajir setelah jackpotmahasiswi cantik bikin heboh sosmedbocoran orang dalam bikin gegerrahasia pasaran terungkap scatter olympusalgoritma permainan gates of olympusviral di kalangan netizen trik main wild bountykemenangan sugar rush pecah tanpa hentiperjalanan penjual gorengan bermain mahjong ways duamenyingkap sejarah uang dan pola mahjong wins bukitmpo jalan pengharapansaksi harapan berkahkisah Ajaib tujuh lipatpintu rejeki tak terdugarahasia berkat tujuh lipatkakek zeus hadirkan pola cahayakakek zeus buktikan strategi penuh harapankesaksian harapan tanpa rintangankakek Olympus tunjukan harapanfenomena harapan mengalir lancarlangkah bijak dan penuh doatingkatkan keyakinan dan harapanmulewat doa dan usaharenungkan dan pahami strategidengan harapan dan ketekunanada harapan dalam setiap putarankemenangan bukan kebetulanrenungan penuh harapandibalik kemenangan ada prosessaat strategi bertemu keyakinansecercah harapan bersinar berkatkepercayaan pada setitik harapanjalan paling baik untuk berhasilsatu tujuan arahan menuntunkejutan setelah penantian panjangperubahan besar menanti kamupanduan step y step redakan emosikegiatan ini jadikan Langkah positifdukungan terbaik diberikan olehpintu sukses terbuka lebar bagidari receh jadi berkahmodal penuh keyakinanlangkah kecil membuka harapanperjalanan harapan barudoa tulus menjadi kemenanganpengharapan berbuah manisreceh berubah jadi berkatreceh membawa sukacitakekuatan ubah takdir hidupkeyakinan mengantar kemenanganmembawa harapan barucahaya temukan jalanharapan berkat putaranmendapat harapan baruberkat skema rahasiapola harapan kemenanganjejak skema kemenanganharapan membimbing pemainharapan menjadi keyakinansemangat membawa kemenangan