Return to Розділ 2. Педагогічна наука

Шафранська Т.Ю. Педагогічні умови формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів

УДК : [17.023.36 : 615.15] : 37.091 

Шафранська Т. Ю.,
викладач фармацевтичних дисциплін Медичного коледжу Запорізького державного медичного університету

 

Рецензент:  Конох А. П.,
завідувач кафедри теорії та методики фізичного виховання та спорту Запорізького національного університету, доктор педагогічних наук, професор

 

Педагогічні умови формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів

 

У статті розкрито морально-особистісні, організаційно-навчальні, викладацько-впливові, взаємноформувальні, пізнавально-передові педагогічні умови формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів. Визначено та охарактеризовано комплекс методів формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів.

Ключові слова: майбутні фармацевти, деонтологічна культура, фармацевтична деонтологічна культура, педагогічні умови.

 

Постановка проблеми. У професійній освіті України в умовах євроінтеграції визначено нові пріоритети в підготовці спеціалістів фармацевтичної галузі. Належність виконання професійних дій, обов’язковість і порядність фармацевта залежать від рівня сформованості в нього деонтологічної культури. Формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів залежить від забезпечення низки педагогічних умов, що розглядаються у статті.

Аналіз досліджень і публікацій. Дослідженню педагогічних умов формування деонтологічної культури присвячені роботи вітчизняних науковців – І. Камінської, Л. Переймибіди, С. Хлестової та ін.; педагогічні умови професійної культури фармацевтів розглянуто І. Бойчук, Л. Кайдаловою та ін.

Метою статті є визначення педагогічних умов формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів.

Виклад основного матеріалу. Педагогічні умови формування професійної культури майбутніх медичних працівників відповідно до досліджень науковців  (І. Колісник-Гуменюк, Л. Переймибіда та ін.) трактуються як сукупність обставин для реалізації педагогічного процесу її формування.

Відтак за визначенням І. Колісник-Гуменюк, "до педагогічних умов формування професійно-етичної культури майбутніх медиків у процесі вивчення гуманітарних дисциплін слід віднести: забезпечення професійної спрямованості змісту гуманітарної підготовки; застосування комплексу психолого-педагогічних підходів, упровадження інтерактивних методик управління пізнавальною діяльністю; цілеспрямовану підготовку викладачів соціально-гуманітарних дисциплін до формування професійно-етичної культури майбутніх медиків" [4, с. 113].

У розумінні Л. Переймибіди  для реалізації змісту діяльності педагогічного колективу з розвитку деонтологічної культури майбутнього медика необхідним є "…створення навчального середовища, яке сприяє прояву творчого потенціалу кожного індивіда, удосконалення структури навчальних дисциплін, навчального плану, надання їм гнучкості й варіативності з метою підвищення рівня освітніх потреб і потреб учнів щодо деонтологічної підготовки; забезпечення професійно-творчої спрямованості змісту навчальних дисциплін, які сприяють розвитку деонтологічної культури майбутнього медика" [5, c. 11].

Окремою складовою частиною медицини є фармація, тому в підготовці фармацевтичних кадрів, зауважує Л. Кайдалова, високоефективними є такі реалізовані організаційно-методичні умови професійної підготовки майбутніх фахівців фармацевтичного профілю: "упроваджено кредитно-модульну систему організації навчально-виховного процесу; розроблено й апробовано навчально-методичний комплекс професійної підготовки фахівців фармацевтичної галузі, психолого-педагогічну підготовку в підвищенні кваліфікації викладачів; оновлено технології неперервної професійної підготовки майбутніх фахівців фармацевтичного профілю; здійснено моніторинг якості їхньої неперервної професійної підготовки" [2, с. 21].

За дослідженнями І. Бойчук  [1] педагогічні умови щодо забезпечення якісної підготовки майбутніх фармацевтичних фахівців включають  організаційні (забезпечення відповідної матеріально-технічної бази, упровадження нових форм організації навчального процесу, створення професійного середовища на основі міжсуб’єктної взаємодії зі студентом і потенційним роботодавцем); методичні (удосконалення науково-методичного забезпечення навчально-виховного процесу; укомплектованість педагогічними кадрами відповідного рівня; функціонування системи методичної допомоги викладачам); психолого-педагогічні (забезпечення позитивної мотивації навчання, суб’єкт-суб’єктної взаємодії в системі "викладач-студент"; індивідуалізація і диференціація навчального процесу).

Професійна культура майбутніх фармацевтів пов’язана з деонтологічною культурою, проте формування деонтологічної культури має низку відмінностей. С. Хлєстова  наголошує, що педагогічні умови формування деонтологічної культури студентів передбачають "планування та організацію соціально-виховної роботи вищих навчальних закладів з урахуванням базових деонтологічних категорій; упровадження різноманітних інтерактивних форм соціально-виховної роботи зі студентами вищих навчальних закладів, спрямування комунікативної взаємодії суб’єктів соціально-виховної роботи на формування деонтологічної культури студентів вищих навчальних закладів" [7, с. 11].

І. Камінська вважає, що психолого-педагогічні умови процесу формування деонтологічної культури майбутніх медиків в умовах англомовного навчання полягають "у взаємозв’язку учнівської діяльності у вищому медичному навчальному закладі, а також оптимізації навчального процесу, введення інтерактивних форм і методів роботи із студентами" [3, с. 15].

Проаналізувавши наявні джерела, доходимо висновку, що педагогічними умовами формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів є такі: морально-особистісні, організаційно-навчальні, викладацько-впливові, взаємноформувальні та пізнавально-передові умови.  

Морально-особистісні педагогічні умови формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів передбачають сформованість і виявлення загальнолюдських моральних цінностей кожним студентом, здатність до їх перетворення у стійкі морально-правові норми фармацевтичної діяльності, розвиток самосвідомості кожного майбутнього фармацевта, наявність особливих фізичних, психічних та соціальних характеристик, взяття до уваги вікових, гендерних особливостей, стійкості до негативного зовнішнього впливу.

Організаційно-навчальні педагогічні умови формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів містять характеристики зовнішніх показників (мікросередовища – медичний коледж, засоби масової інформації), рівень засвоєння деонтологічних знань і вмінь, наявність та дієвість застосування технологій і засобів навчання для розвитку фармацевтичної деонтологічної культури, повноцінність деонтологічного змісту в традиційних друкованих носіях навчальної інформації, включення до всебічного виховання, формування обов’язковості та належності дій у професійній освіті майбутніх фармацевтів, доповнення професійно-орієнтованих дисциплін методами та засобами формування складових деонтологічної культури, викладання спецкурсу "Фармацевтична деонтологічна культура", неперервність педагогічного впливу з метою формування деонтологічної культури. 

Викладацько-впливові педагогічні умови формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів означають залучення викладачів, кураторів, психологів, керівників виробничих практик на базах аптек до систематичного та послідовного формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів, наявність особистісно-орієнтованої педагогічної техніки формування деонтологічної культури, вияв педагогічної творчості, педагогічної майстерності та культури викладачами коледжу.

Особливу увагу звертаємо на педагогічні здібності наставника. Оскільки педагогічні здібності включають "гностичні, дидактичні, комунікативні, конструктивні, організаційні, перцептивні, прогностичні, сугестивні, експресивні, академічні й науково-дослідницькі здібності" [6, c. 38], у  контексті нашого дослідження зміст розглядуваного поняття доповнюємо такими здатностями: пізнання деонтологічної культури викладачем, уміння пояснювати, передавати знання деонтологічного змісту, проектувати навчально-виховний матеріал у такий спосіб, щоб формувати деонтологічну культуру; здатність проникати у внутрішній світ студентів, до співчуття, емпатійності, здійснювати педагогічне передбачення.

Взаємноформувальні педагогічні умови формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів ураховують двосторонній вплив цього процесу, співучасть викладача, перенесення власних етико-деонтологічних домінант у професійну діяльність, упровадження регулярного моніторингу рівня сформованості компонентів деонтологічної культури майбутніх фармацевтів.

Пізнавально-передові педагогічні умови формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів означають відповідність викликам сучасності, упровадження передового міжнародного досвіду, сучасних комп’ютерних технологій, інтерактивних технологій навчання, використання можливостей дистанційного надання інформації та перевірки рівня знань, забезпечення  електронного науково-методичного супроводу формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів.

Для реалізації формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів були визначено методи формування, а саме: анкети (багатоступеневі варіативні опитувальні завдання для визначення деонтологічної підготовки), бесіди (обмін думками щодо етичності фармацевтичної діяльності, обговорення положень деонтологічних кодексів), вправи (повторення алгоритмів надання належної фармацевтичної опіки, послідовність виконання належної виробничої практики, діалогові операції взаємовідносин: фармацевт – лікар, фармацевт – клієнт аптеки, фармацевт – фармацевтичний працівник тощо), демонстрації (відеопрезентації деонтологічного змісту), дискусії (круглі столи з обміну думками щодо професійного деонтологічного портрета майбутнього фармацевта, засідання експертних груп щодо проблеми необхідності деонтологічного виховання у фармацевтичній діяльності, дебати щодо вирішення конфліктних ситуацій в умовах діяльності в аптеці тощо), діалогові технології (деонтологічні тренінги "стосунки і взаємодія майбутнього фармацевта – завідувача аптеки" для розвитку комунікативної компетентності), імітаційні ігри (наприклад, належний обов’язковий контроль якості ліків в умовах діяльності в аптеці;  рольові ігри для активізації критичного мислення), конкурси (конкурс знавців деонтологічних теорій, конкурс професійно досконалого фахівця фармацевтичної галузі), метод асоціацій (завдання розроблення належної правомірної рекламної компанії лікарського засобу), метод евристичних запитань (самостійне міркування студентів щодо власної концепції належної фармацевтичної допомоги, самоаналіз особистих деонтологічних рис), метод емпатії (творчий спосіб розв’язання професійних складнощів комунікації завдяки ототожненню майбутнього фармацевта із клієнтом аптеки, провізором, лікарем, фармацевтичним працівником), метод кейсів (аналіз ситуацій неетичної поведінки фармацевтів, кейс-вправи щодо ресурсозбереження рідкісної лікарської рослинної сировини, кейс-ситуації з біоетики використання нетрадиційних лікарських препаратів), метод проблемного навчання (проблемний виклад навчального матеріалу в засвоєнні курсу "Фармацевтична деонтологічна культура"), метод "Створення ситуації успіху" (ситуації щодо застосування нефармакопейної лікарської рослинної сировини та належності в технологічних регламентах), творчі проекти (практичні випадки вияву деонтологічної культури).

З точки зору студентів медичного коледжу Запорізького державного медичного університету як оптимальні методи формування деонтологічної культури (анкетування) були обрані творчі проекти (ТП – 34,44%), діалогові технології (ДТ – 21,1%), методи проблемного навчання (МПН – 17,78%), імітаційні ігри (ІІ – 16,67%), метод асоціацій (МА – 10%) (рис. 1).

203 

Рис. 1. Динаміка зацікавленості студентів відділення "Фармації" інтерактивними методами навчання під час оволодіння фармацевтичною деонтологічною культурою

 

Висновки. Отже, ефективність формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів підвищується на основі дотримання таких педагогічних умов: морально-особистісних, організаційно-навчальних, викладацько-впливових, взаємноформувальних, та пізнавально-передових умов.

Перспективи подальшого дослідження вбачаємо у створенні технологічної моделі формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів.

     

Список використаних джерел

  1. Бойчук І. Д. Педагогічні умови професійної підготовки майбутніх фармацевтів у коледжі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти" / І. Д. Бойчук ; Житомирський держ. ун-т ім. І. Франка. – Житомир : [б.в.], 2010. – 22 с.
  2. Кайдалова Л. Г. Теоретичні та методичні засади неперервної професійної підготовки майбутніх фахівців фармацевтичного профілю : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти" / Л. Г. Кайдалова ; Класичний приват. ун-т. – Запоріжжя : [б.в.], 2011. –  42 с.
  3. Камінська І. П. Психолого-педагогічні умови формування деонтологічної культури майбутніх медиків в умовах англомовного навчання [Електронний ресурс] / І. П. Камінська. – Режим доступу : http://psytir.org.ua/upload/journals/10/authors/2015/Kaminska_Iya_Petrivna_psyhologo_pedagogichni_umovy_formuvannya_deontologichnoi_kultury_majbutnih_medykiv_v_umovah_anglomovnogo_navchannya.pdf.
  4. Колісник-Гуменюк Ю. І. Формування професійно-етичної культури майбутніх фахівців у процесі гуманітарної підготовки в медичних коледжах : монографія / Юлія Ігорівна Колісник-Гуменюк. –  Львів : Край, 2013. – 296 с.
  5. Переймибіда Л. В. Організаційні засади діяльності педагогічного колективу з розвитку деонтологічної культури учнів медичного ліцею : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 "Загальна педагогіка" / Л. В. Переймибіда ; КНУ ім. Т. Шевченка. – К., 2008. – 21 с.
  6. Сходинки до педагогічної майстерності : словник з курсу "Основи педагогічної майстерності" / уклад. : Л. Л. Бутенко, О. Г. Ігнатович. – Старобільськ, 2015. – 136 с.
  7. Хлєстова С. С. Формування деонтологічної культури студентів вищих навчальних закладів у процесі соціально-виховної роботи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.07  "Теорія і методика виховання" / С. С. Хлєстова ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К. : [б.в.], 2011. – 22 с.

 

Шафранская Т. Ю. Педагогические условия формирования деонтологической культуры будущих фармацевтов

В статье раскрыты морально-личностные, организационно-учебные, преподавательско-влиятельные, взаимноформирующие, познавательно-передовые педагогические условия формирования деонтологической культуры будущих фармацевтов. Выделен и охарактеризован комплекс методов формирования деонтологической культуры будущих фармацевтов.

Ключевые слова: будущие фармацевты, деонтологическая культура, фармацевтическая деонтологическая культура, педагогические условия.

 

Shafranska, T. Yu. Pedagogical Conditions of Formation Deontological Culture of Future Pharmacists

The morally-personality, organizationally-educational, teaching-influential, mutually-forming, cognitive-front-rank pedagogical conditions of formation deontological culture of future pharmacists are considered in the article. The complex of methods of formation deontological culture of future pharmacists is distinguished and described. Questionnaires, conversations, exercises, demonstrations, discussions, dialogue technologies, imitation games, competitions, method of associations, method of heuristic questions, method of empathy, method of case, method of problem studies, method of situational success, creative projects. Morally-personality pedagogical conditions of formation deontological culture of future pharmacists take into account expression and display of common to all mankind moral values of every student, capacity for their converting into the proof morally-legal norms of pharmaceutical activity. The organizationally-educational pedagogical conditions of formation deontological culture of future pharmacists contain descriptions of external indexes; level of mastering of deontological knowledge and abilities, presence and effectiveness of application of technologies and facilities of studies a pharmaceutical deontological culture. The teaching-influential pedagogical conditions of formation deontological culture of future pharmacists are characterized by connecting teachers, counsels, psychologists, leaders of productive practices on the bases of pharmacies to the systematic and successive formation of deontological culture by future pharmacists. The mutually-forming pedagogical conditions of formation deontological culture of future pharmacists take into account bilateral influence of pedagogical process of forming, participation of teacher. The cognitive-front-rank pedagogical conditions of formation deontological culture of future pharmacists envisage modern computer technologies, interactive technologies of studies.

Key words: future pharmacists, deontological culture, pharmaceutical deontological culture, pedagogical conditions.

 

Permanent link to this article: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4014

Tatoo Art IndonesiaLoves Diet SehatSkena Fashionprediksi master hari iniUnited GamingFundacion RapalaFakta SehariTren HarapanGadgetkanGosipliciousiNewsComplexiNewsFootballPollux TierFoomer OfficialCommon SightJurnal TempoRuang MistisiNews CombatPortal Gaya Hidup & HiburanLove Food Ready MealsPetite PaulinaBeauty RivalSpecialty Network SllcFilm Terbaru Penuh Pesan MoralMovie AutoAlmansorsMayumioteroRound Rock Journalnotif4dlink alternatif aloha4dlogin vip aloha4dkristtinarodnaosvitabasic4d loginvalir4ddapat 4 scatter hitamgates of olympus super scatterjalan tikus untuk maxwinnotif4d gratis maxwin deposit pertamaopsi singkat mawxin dalam waktu 5 menitkombinasi pola dan naik turun bettinganambisi besar menang rp 379 juta dari game gates of olympus super scatterhasil nyata menang 178 jutamenang 312 juta main sweet bonanza 1000spin pola zig zag hokistategi akurat hujan petir x500cara menang besar spin bertahapfakta luar biasa dari mahjong ways 2proplayer mahjong ways 2 raup rp 175.000.000scatter beruntun bikin dafa menangmahjong ways 2 dengan update super maxwin wild selayar10 langkah spin cepat dengan bettingan 1200banyak pecahan di gates of gatot kaca 1000kunci maxwin di pragmatic playmenang maxwin rp 475.391.019RTP 98.66% mahjong wins 3 bikin cuanbermain mahjong wins 3 turun scatter hitampola gacor main di sweet bonanza 1000pola langkah main di mahjong ways 2struktur pola spin bertahapfakta menarik dibaliksemua mengalir cepatlayaknya strategi investasiterlihat lebih epikhingga bisa upgradebonus bertubi tubimeyelami sejarah panjangmenginspirasi banyak pemainseperti dj mainkan beattampil lebih seruinspirasi hasilkan uanghobi jadi hokisukses gara-gara gameuang hasil kemenangan aztecuang hasil kemenangan aztecmewujudkan mimpi lewat mahjong ways 2bukti keutungan besarkeep dino droprekomendasi pembawa cuanbawa jackpot puluhan jutasering main sering menangbayar semua hutangguru ini menang besarwild bandito buka jalankantin untung banyakpak joko dapat 231 jutahasil fantastis mahjong waysberkah di waktu subuhpak hasan meraih 177 jutakaget menang 259 jtkantongi untung besarsopir ini cuan besarbawa pulang 253 jutamain tengah malamibu-ibu menanga 221 jtolympus dini haricuan di musim panenmendadak menang di lucky nekostarlight princess beri kejutandepo sekali maxwin berkali-kali maya menang di olympus aloha4d hari ulang tahunnelayan menang event jackpot dadakan di aloha4dfitur notifikasi pola gacor di aloha4dnirwan main mahjong di aloha4d banjir scatterbryan maxwin baccarat aloha4d upgrade motoragus putar spin mahjong dapat pola terupdate aloha4dtommy traveller bagi rahasia maxwin baccarat aloha4dyanti penjual es dawet menang sweet bonanza aloha4dneng utin menikah dengan pria maxwin baccarat aloha4dsuami buk tina mahir main zeus dan pola lamarejeki tak terdugamembuka jalan mobilmengajarkan strategi lonjakanmarketing mengoptimalkan budgetdari langkah kecilrasakan sensasi dewakasus viral pemainmenghadirkan mobil off roadlayaknya mesin otomotifpendekatan mirip strategijualan pecel mangga duakemenangan guru saat ujianpedang cuan dari mahjongbu titin viralmahjong ways 2 kembali hebohtukan bakso menang 736 jtto2888 bocorkan pola scatterstrategi tembus rp 135 jutawild west duels to2888modal tipis cuan gilascatter berderet datangberkat ambisi kuatkombinasi kopi hangatcerita bikin penasaranmenggandakan cuan cepatteknik mengatur spinbanyak yang kagettaktik hoki merdekacara unik berburu scatterpemain kita menikmatimain di game mahjong ways 2pola mahjong ways paling dicariakun demo menangmodal goceng maxwin dalam 20 putarangame mahjong ways gacorkemenangan melimpah modal secengproplayer mahjong ways 2wahyu rahi maxwin di starlight princessagus tukang buah menang gates of olympustukang bubur jutawan mahjong ways 2modal tipis sudah cukuptak perlu waktu lamatak disangka seorang pelayanpetani asal kediri amankankombinasi shio kerbau di mahjongrahasia bonanza manis malam inimahjong wins 2 to2888 tambah serulelaki ini sempat diremehkangaji pas pasan tak menghalangipenjual gorengan bikin gegerbagikan cerita menang mahjongmengungkap taktik spin efektifmembuka peluang scatteranalisis taruhan minifenomena menang mahjongwinstreak menggunakan pola lipatdibalik all in ceria mahjongdiberitakan media beritatips menjaga konsistensicerita all in spin mahjongRudi menang ratusan juta baccarat vip aloha4dLina bawa mobil mewah dari mahjong ways 2Fahmi jackpot besar gates of olympus malam iniVina raih kemenangan fantastis sweet bonanza aloha4dAnak pak jaya sukses taklukkan meja roulette aloha4dSiska menang beruntun live casino dragon tiger aloha4dToni bawa motor baru dari baccarat roulette aloha4dArman menang besar di baccarat vip aloha4dHendra jackpot progresif poker holdem kasino aloha4d Nanda cuan fantastis di mega wheel aloha4dhadiah dari bimahokiirama spin starlightkemenangan tersebar luaskemunculan wild bertumpukkombinasi rumus olympuskombinasi skema berhasilmemancing scatter gandamemicu free spinmemicu kemenangan beruntunmenang beli motormengunci taruhan scatterpola hidden gemspola jalan sahampola pusat bimahokirahasia menang beruntunsekali putar olympusskema ular tanggatrik membaca polazeus Olympus berbuahcuan harian tanpa ribetinovasi kemenangan biasakemenangan edisi agustuskeuntungan berkat spinmemicu cuan maksimalmenguasai trik besarmodal tipis melonjakrahasia di balik misterisuper scatter olympuswild menghasilkan kejutantren ekonomi positifkemenangan instan berkat scatterteknik turunkan scatterkunci membaca alur olympustrik mengatur tempo spinbikin peluang menang meningkatsistem kendali elektronikkecepatan menggila olympusfitur double scatter olympusspin powerfull mahjongpush all in mahjongpengakuan mengejutkan pemaigamer pro terkagum dengan scatterdetik menegangkan pemain barumomen epik strategi baccaratteknik pancing jepe baccaratmenghadirkan momen dramatisformasi rahasia baccaratkolaborasi unik baccaratberkat satu putaran ajaibraup 2 juta saat bermain mahjongmendadak viral berkat fortune tigerlunasi utang berkat wild banditokembali heboh treasures of azteclucky neko bawa perubahan stabilguru ini sukses main olympuskaget dapet transferan tiba-tibastrategi main wild bandito malam inimenang berkali-kali di rise of apollobiaya wisuda auto lunas setelah main di to2888