Клокар Н.І.,
професор кафедри управління освітою Комунального навчального закладу Київської обласної ради "Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів", доктор педагогічних наук, професор
Регіональна модель управління системою підвищення кваліфікації педагогічних кадрів
У статті презентовано авторську регіональну модель управління підвищенням фахової кваліфікації педагогічних працівників у системі післядипломної педагогічної освіти.
Модель управління підвищенням кваліфікації педагогічних працівників в умовах післядипломної освіти на засадах диференційованого підходу органічно вписується в логіку розвитку регіональної системи освіти, концепції підвищення кваліфікації, стратегій управління, які формують сучасне педагогічне мислення й уявлення про способи діяльності навчальних закладів на ринку освітніх послуг. Замовлення на освітні послуги, що надаються регіональними інститутами післядипломної педагогічної освіти, зорієнтовує їх практику на інтереси й потреби конкретного споживача регіону – вчителя, вихователя, директора школи, методиста, практичного психолога та інших.
Ключові слова: регіональна модель управління підвищенням фахової кваліфікації педагогічних працівників, система післядипломної педагогічної освіти, освітнє середовище, професійний розвиток, ринок освітніх послуг, споживач освітніх послуг.
Постановка проблеми. Актуальність розроблення теоретико-методологічних засад побудови регіональної моделі управління підвищенням фахової кваліфікації педагогічних працівників зумовлена швидкими змінами в соціально-економічному, політичному житті країни, викликами глобалізації, об'єктивними потребами підвищення якості управління післядипломної педагогічної освіти в умовах регіону; зростанням рівня вимог до навчально-методичного, науково-методичного та інформаційного забезпечення ПК; необхідністю розроблення нових технологій саморозвитку й самовдосконалення педагогів з урахуванням їхніх особистісно-професійних запитів і потреб, професійного досвіду.
Мета статті – представлення регіональної моделі управління підвищенням фахової кваліфікації педагогічних працівників у системі післядипломної педагогічної освіти.
Виклад основного матеріалу. Перш за все наголошуємо, що регіональна модель управління ПК педагогічних працівників має бути гнучкою й адаптивною. Динамічні процеси законодавчого й нормативного забезпечення освіти України в контексті її євроінтеграції, приєднання до Болонського процесу, запровадження кредитно-модульного навчання (зокрема й у системі ПК), перехід загальної середньої освіти на нову структуру і зміст навчання потребують від системи ППО швидкого реагування й оптимального управління змінами. Управління має відбуватися не лише на організаційному рівні, але й у забезпеченні сучасного контенту навчання педагогічних, методичних, управлінських кадрів. Особливого значення набуває процес навчання та практичної підготовки до нових умов роботи персоналу регіонального закладу ППО, керівників районних, міських методичних служб, широке розгортання дослідно-експериментальної роботи, інноваційної діяльності.
У нашому випадку модель розглядається як система, що дозволяє не лише отримати інформацію про результативність функціонування педагогічної системи, а й представити її у взаємозв'язках і взаємовідповідності запропонованих складових елементів. Цю єдність педагогічного об'єкта й моделі можливо, на нашу думку, відобразити в таких зв'язках: структурному (побудова моделі й об'єкта), функціональному (основні механізми функціонування й розвитку), інформаційному та прогностичному.
Аналіз теорії моделювання, урахування інформаційної та функціональної сутності трансформованого поняття "модель", положення андрагогіки про розуміння освіти як процесу створення сприятливих умов для самокерованого навчання дорослих послужили підґрунтям для розроблення регіональної моделі управління ПФК педагогічних працівників на засадах диференційованого підходу, у якій передбачено неперервний процес професійного розвитку педагогів відповідно до потреб як конкретної особистості, так і запитів закладу освіти, освітньої системи регіону на якісну освіту.
Оскільки метою запропонованої нами моделі є забезпечення неперервного ПК педагогічних працівників регіону на засадах диференційованого підходу, процес ПК педагогічних працівників у системі післядипломної освіти регіону повинен ґрунтуватися не лише на основних принципах дидактики, а й андрагогіки та бути неперервним, системним і цілісним, із своєчасно спроектованою індивідуальною траєкторією професійного зростання, підтримкою й супроводом діяльності висококваліфікованими спеціалістами галузі освіти. Основоположними дидактичними й андрагогічними принципами побудови розробленої нами регіональної моделі управління ПК педагогічних працівників на засадах диференційованого підходу є такі:
- науковості;
- свободи вибору;
- доступності, системності, відкритості, неперервності;
- індивідуального підходу;
- партнерської взаємодії;
- діяльності та зворотного зв’язку;
- проблемності та пошуково-дослідницького підходу;
- практичної зорієнтованості;
- толерантності.
Актуальним для побудови моделі управління ПК педагогічних працівників на засадах диференційованого підходу є використання інноваційного менеджменту, уміння застосовувати моніторинг та оцінювання як показників стану системи ППО та прогнозування її подальшого розвитку, оперативного й ефективного планування часу на вирішення визначених завдань. Важливим також є врахування набутого професійного досвіду й вікових особливостей дорослих, поєднання освіти і самоосвіти, розвитку й саморозвитку, самореалізації.
Запропонована регіональна модель управління ПК педагогічних працівників на засадах диференційованого підходу відповідає процесам демократизації управління державою й освітою зокрема, оскільки нею передбачено максимальне вивчення професійно-освітніх запитів і потреб педагогічних працівників з питань організації та змісту ПК протягом усього міжатестаційного періоду (докурсовий, курсовий, післякурсовий), залучення їх до процесу формування навчальних планів і програм курсів ПК, моделювання форм навчання педагогічних кадрів не лише методистами Р(М)МК, а й самими педагогічними працівниками.
Оскільки в нашому випадку йдеться про управління ПК, варто зазначити, що запропонована модель є моделлю прийняття рішень. Успішність упровадження такої моделі на практиці залежить від дотримання наукових підходів до етапів побудови моделі, а саме: визначення завдань і вибір типу моделі, побудови моделі, її апробації, упровадження та здатності до вдосконалення й коригування.
Модель управління ПК педагогічних працівників в умовах післядипломної освіти на засадах диференційованого підходу органічно вписується в логіку розвитку регіональної системи освіти, концепції ПК, стратегій управління, які формують сучасне педагогічне мислення й уявлення про спосіб діяльності навчальних закладів на ринку освітніх послуг. Замовлення на освітні послуги, що надаються регіональними інститутами ППО, дозволяє зорієнтувати практику ППО, зокрема – ПК, на інтереси й потреби конкретного споживача регіону – вчителя, вихователя, директора школи, методиста, практичного психолога та інших.
Регіональна модель розглядається як така, що описує процес ПК педагогічних працівників з урахуванням їхніх запитів, рівня підготовки, передбачає використання в ньому освітніх ресурсів інформаційно-навчального середовища регіональної освітньої системи, поєднує зміст керованого навчання, самоосвіту й саморозвиток, функції управління, визначає стратегічні напрями неперервного ПК педагогічних працівників, етапи ПК, педагогічні засоби та умови реалізації етапів, етапні моделі (молодого, досвідченого вчителя та вчителя-методиста), спрямовує на особистісно зорієнтовані освітні технології ПК педагогічних працівників у міжатестаційний період, сприяє формуванню в них потреби в підвищенні рівня фахової компетентності (рис. 1).
Особливість обґрунтованої нами моделі полягає в тому, що вона дозволяє забезпечувати професійний розвиток кожного вчителя за індивідуальною траєкторією, що максимально враховує напрями розвитку освіти в державі, інтеграційну єдність світового та європейського освітнього простору, конкретного регіону з урахуванням його соціально-економічного й культурно-історичного потенціалу, локального (районного, міського, шкільного) освітнього середовища, забезпечує поетапність в отриманні спрогнозованих результатів.
ідповідно до визначеної мети ПК педагогічних працівників у системі післядипломної освіти передбачається систематичне навчання дипломованих працівників, подолання розриву між здобутою спеціальністю у ВНЗ, професійною підготовкою й новими вимогами до їхньої професійної діяльності, що зумовлені розвитком науки й культури, змінами в економіці та соціальній сфері держави й конкретного регіону з урахуванням процесів децентралізації влади, забезпечення одержання нової кваліфікації або спеціальності на основі раніше здобутої у ВНЗ й досвіду практичної роботи, удосконалення професійних знань і вмінь, формування активної професійної позиції, комунікативної культури, системного знання та перспективного мислення. Особлива увага приділяється врахуванню психологічних властивостей дорослої особистості, механізмам її психічного відображення, як от: відчуттям, сприйманню, мисленню, пам’яті, а також механізмам проектування майбутнього, таким, як увага, емоції і почуття, уява, темперамент, здібності та характер.
Завданнями пропонованої регіональної моделі управління ПК педагогічних працівників у системі післядипломної освіти регіону визначено:
- створення умов для неперервного розвитку творчого потенціалу кожного фахівця, його інтелектуального й загальнокультурного рівня, подальшого розвитку професійної компетентності;
- формування потреби педагогічних працівників у професійно-особистісному розвитку;
- стимулювання до інноваційного пошуку і впровадження досягнень вітчизняної й зарубіжної науки, передового педагогічного досвіду в практику роботи.
Базовими компонентами моделі є наукові підходи до управління ПК педагогів, які формуються на філософських, культурологічних, світоглядних засадах, психолого-педагогічних парадигмах гуманної людиноцентричної педагогіки. Відповідно до концептуальних підходів у побудові моделі та її реалізації спроектовано багатокомпонентний варіативний зміст освіти педагогів різних категорій на засадах диференційованого підходу, що передбачає врахування їхніх професійних запитів і потреб, особистісної значущості діяльності фахівця в соціокультурному просторі регіону. Досягнення визначеної мети (забезпечення неперервного ПК педагогічних працівників регіону на засадах диференційованого підходу) забезпечується за допомогою створення відповідних організаційно-педагогічних умов ПК.
Загальнометодологічні умови й нормативні вимоги до функціонування усіх рівнів освіти знайшли широке висвітлення в науковій літературі, тому в запропонованій нами моделі управління ПК педагогічних працівників виокремлено лише ті, які мають основоположне значення для освіти дорослих та вирішення питання управління ПК педагогічних працівників регіону на засадах диференційованого підходу. До них відносимо:
- урахування стану та перспектив соціально-економічного й культурно-освітнього розвитку держави й регіону, зокрема, процесу децентралізації влади в Україні, підвищення ролі громади в управлінні територіями;
- неперервність процесу ПК;
- поєднання зовнішньої та внутрішньої диференціації навчання;
- інноваційність змісту та технологій ПК;
- створення й використання інформаційно-навчального середовища системи освіти регіону;
- моніторинговий супровід й оцінювання результативності ПК педагогічних кадрів регіону;
- ефективна взаємодія і співпраця регіонального закладу ППО з Р(М)МК, центрами, закладами освіти;
- фінансове й матеріально-технічне забезпечення.
Організаційною структурою моделі є етапи процесу ПК педагогічних працівників, а саме: підготовчий етап (докурсовий), базовий (курси ПК) і впроваджувальний (післякурсовий). Охарактеризуємо їх основні функції та зміст.
На підготовчому етапі проводиться діагностування педагогічних, управлінських і методичних кадрів, для якого використовуються традиційні та спеціально розроблені методики. У процесі моніторингу й оцінювання професійного розвитку педагогів на основі матеріалів відповідного діагностування узагальнюється інформація про освітян, науково-методичне забезпечення й організаційно-педагогічні умови їхньої професійної діяльності, соціально-економічні умови функціонування системи освіти району (міста), навчального закладу. Моделювання передбачає врахування рівня задоволеності педагогічних та управлінських кадрів змістом своєї роботи, виокремлення чинників професійного зростання педагога й управлінця за ознакою "характер праці", визначення форм і змісту навчання, що пропонуються педагогу під час курсів ПК. Основним завданням цього етапу є формування максимальної вмотивованості учасників педагогічного процесу до професійного розвитку.
Базовий етап передбачає навчання на курсах ПК. Основною метою діагностування на цьому етапі є визначення якості зростання професійних потреб і професійного рівня педагогів, керівників навчальних закладів, методистів упродовж періоду курсового навчання. Засобом вивчення досягнення поставленої мети є система моніторингових процедур, яка реалізується на вході (вхідне діагностування), протягом курсового навчання (проміжне опитування) та на виході (вихідне діагностування), що є базовою інформацією для оцінювання якості наданих послуг.
Упроваджувальний етап передбачає практичну реалізацію оновлених і здобутих знань, умінь і навичок, набутих у процесі навчання на курсах ПК. Тому діагностування, що здійснюється в цей період, має на меті виявлення змісту і способів моделювання педагогами власної професійної траєкторії, результативності задоволення запитів і потреб, які формувались у період до курсів та під час навчання на курсах ПК. Значна увага на цьому етапі приділяється розвитку педагогічної рефлексії, а саме: вмінню педагога критично оцінювати власні здобутки й недоліки, а також визначати способи подальшого професійного розвитку.
Урахування концептуальних засад ПК педагогічних працівників різних кваліфікаційних категорій у системі післядипломної освіти регіону послужило підґрунтям для розроблення етапних субмоделей ПК: а) спеціаліст (молодий учитель); б) спеціаліст першої, другої категорії (досвідчений учитель); в) спеціаліст вищої категорії (учитель-методист, старший учитель), які є складовою регіональної моделі управління ПК педагогічних працівників та запровадження відповідних технологій ПК на засадах диференційованого підходу.
Отже, етапні субмоделі ПК педагогів у системі післядипломної освіти мають свою специфіку, адже йдеться про освіту дорослих із відповідною кваліфікацією, стажем роботи, рівнем професійної майстерності, фахової компетентності, відповідним ступенем сформованості професійної рефлексії.
Ураховуючи різноманітність форм підвищення кваліфікації, які пропонують заклади ППО, зокрема й очно-дистанційну форму навчання, вважаємо цілком можливим задовольняти запити й потреби досвідчених учителів у постійному поповненні знань, вчасному отриманні найновішої інформації за допомогою залучення педагогів другої і першої кваліфікаційних категорій до впровадження, а в окремих випадках, – і до розроблення нових навчальних технологій, тобто йдеться про підсилення їхньої діяльнісної складової.
Прикладом реалізації таких завдань є також і етапна субмодель учителя-методиста, що демонструє концептуально новий підхід до технологій ПФК педагогічних працівників, які мають звання "методист".
Відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06 жовтня 2010 року № 930, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 грудня 2010 року № 1255/18550, за результатами атестації педагогічним працівникам, які досягли високих показників у роботі, присвоюються педагогічні звання: "викладач-методист", "учитель-методист" та інші.
Такі педагогічні працівники мають кваліфікаційну категорію "спеціаліст вищої категорії", здійснюють науково-методичну й науково-дослідну діяльність, мають власні методичні розробки, які пройшли апробацію та схвалені науково-методичними установами або професійними об’єднаннями викладачів професійно-технічних і вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, закладів післядипломної освіти.
Як показує практика, учитель-методист передусім покликаний бути мудрим наставником, професіоналом, який морально і професійно підтримує молодих учителів, сприяє формуванню стійкої мотивації до педагогічної праці, запроваджує в навчально-виховний процес ефективні форми й методи роботи, узагальнює передовий педагогічний досвід, бере активну участь у розробленні шкільного компонента змісту освіти, діяльності професійних педагогічних об'єднань, асоціацій, надає практичну допомогу педагогічним працівникам інших навчальних закладів щодо впровадження власних методичних розробок, які пройшли апробацію та схвалені науково-методичними установами.
Упровадження запропонованої нами етапної субмоделі ПК учителя-методиста відкриває можливість кожному постійно поглиблювати загальноосвітню та фахову підготовку з різною повнотою, індивідуалізовану за часом, формою й обсягом, і дає змогу якнайповніше використовувати потенціал учителів-методистів у навчанні, фаховому зростанні та професійній адаптації молодих спеціалістів.
ПК і науково-методичне супроводження суб'єкта професійної діяльності в міжкурсовий період здійснюється на основі проведення комплексу взаємопов'язаних організаційно-педагогічних, науково-методичних, дослідно-експериментальних і соціальних заходів як шкільного та районного рівнів (семінари, тренінги, інструктивно-методичні наради, методичні об'єднання), так і заходів обласного і всеукраїнського рівнів (робота обласних опорних закладів освіти, обласних шкіл передового педагогічного досвіду, лабораторій, стажування, участь у дослідно-експериментальній роботі всеукраїнського та обласного рівнів); проведення авторських курсів (семінарів) ПК; написання авторських програм, посібників, підручників, методичних розробок тощо.
Висновки. Отже, регіональна модель управління ПК педагогічних працівників в умовах післядипломної освіти регіону характеризується як відкрита, гнучка, адаптивна, мобільна і прогностична, особистісно зорієнтована структура, що ґрунтується на засадах диференційованого підходу, ураховує інтеграційні процеси світового та європейського освітнього простору, корелюється із соціально-економічними, освітніми програмами розвитку держави й регіону, передбачає неперервне ПФК фахівців освітньої галузі за індивідуальною траєкторією; поетапну модернізацію змісту, форм ПК та безпосередню участь кожного педагогічного працівника у формуванні змісту навчання, визначенні форм і термінів курсів ПК, реалізацію регіонального принципу комплектування груп слухачів за етапними моделями (молодого вчителя, досвідченого вчителя, учителя-методиста), використання ресурсів освітнього простору регіону.
Така модель забезпечує досягнення спрогнозованого результату –готовність педагогів до неперервного ПК, що знаходить своє відображення в такому: умотивованості до професійного розвитку, самоосвіти та самореалізації; володінні знаннями сучасної філософії освіти, педагогіки, психології, теорії управління, громадянськими компетентностями, інноваційними освітніми технологіями; генеруванні нових ідей, розробленні, апробації та впровадженні нових технологій навчання.
Перспективи подальших розвідок у цьому напрямку. В умовах стрімких політичних та економічних змін особливої актуальності набувають питання подальшого розвитку освіти дорослих як повноцінної складової освіти впродовж життя. Обласні заклади ППО мають унікальну можливість набуття статусу регіональних закладів освіти дорослих, завданням яких є не лише професійний розвиток працівників галузі освіти, а й створення системи додаткових освітніх послуг для дорослих і молоді, зокрема – для найбільш незахищених верств населення регіону.
Рис.1. Регіональна модель управління системою ПК педагогічних кадрів
Список використаних джерел
- Клокар Н. І. Управління підвищенням кваліфікації педагогічних працівників в умовах післядипломної освіти регіону на засадах диференційованого підходу : дис. … доктора пед. наук : 13.00.06 / Наталія Іванівна Клокар. – К., 2011. – 605 с.
- Клокарь Н. И. Развитие профессиональных компетентностей педагогических кадров в условиях евроинтеграции [Электронный ресурс] / Н. И. Клокарь // Народна освіта. – 2012. – №2 (17). – Режим доступу : http://www.www.narodnaosvita.kiev.ua.
- Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року : Указ Президента України від 25 червня 2013 року №344 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.president.gov.ua/documents/15828.html.
Клокарь Н.И. Региональная модель управления системой повышения квалификации педагогических кадров
В статье представлена авторская региональная модель управления повышением квалификации педагогических работников в системе последипломного педагогического образования.
Модель управления повышением квалификации педагогических работников в условиях последипломного образования на основании дифференцированного подхода органически вписывается в логику развития региональной системы образования, концепции повышения квалификации, стратегий управления, которые формируют современное педагогическое мышление и представление о способах деятельности учебных заведений на рынке образовательных услуг. Заказ на образовательные услуги, которые предоставляются региональными институтами последипломного педагогического образования, ориентирует их деятельность на интересы и потребности конкретного потребителя региона – учителя, воспитателя, директора школы, методиста, практического психолога и других.
Ключевые слова: региональная модель управления повышением квалификации педагогических работников, система последипломного педагогического образования, образовательная среда, профессиональное развитие, рынок образовательных услуг, потребитель образовательных услуг.
Klokar, N. The Regional Model of In-Service Teacher Training Management
The author's regional model of in-service teacher training management in the system of post-graduate pedagogical education is presented in the article.
The model of in-service teacher training management in the system of post-graduate education on the principles of the differentiated approach perfectly fits to the regional educational system development, the advanced training concept and the management strategies which form modern pedagogical thinking as for the educational establishment's activity on the education services market. Orders for the educational services provided by the regional in-service teacher training institutes include education oriented on the interests and particular regional consumers' needs of teachers, headmasters, trainers, practical psychologists and other educators.
Key words: the regional model of in-service teacher training management, in-service teacher training system, educational environment, professional development, education services market, education services consumer.