Return to Розділ 3. Педагогічна практика

Дем’яненко О.О. Світ фантастики Роберта Шеклі очима шестикласника

Дем’яненко О.О.,
проректор з питань зовнішнього оцінювання та моніторингу якості освіти Комунального навчального закладу Київської обласної ради "Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів", старший викладач кафедри педагогіки і психології, кандидат педагогічних наук

 

Світ фантастики Роберта Шеклі очима шестикласника

 

У статті представлено практичні поради щодо вивчення творчості Роберта Шеклі, видатного класика сучасної фантастики, у шкільному курсі зарубіжної літератури. Запропоновано продуктивні різновиди навчальної діяльності (інтерв’ю з автором, робота з Інтернет-джерелами, установлення логічних зв’язків, конструювання таблиці тощо), які сприяють розвитку уявлення, творчого мислення, пізнавальних інтересів школярів молодшого підліткового віку.  

Ключові слова: Р. Шеклі, "Запах думки", методика навчання, продуктивні види навчальної діяльності, наукова фантастика, космічна тематика, іронія, уявне інтерв’ю, навчальна дискусія.

 

Постановка проблеми. Роберт Шеклі  (1928–2005 рр.) – визнаний у світі майстер іронічної гумористичної прози у стилі наукової фантастики. Презентація його творчості школярам молодшого підліткового віку – новація для сучасної української школи. Не напрацьовано ще достатньої кількості вітчизняних досліджень його творів, бракує українських перекладів (окремі твори читаємо в перекладах В. Ільницького, Р. Ткачука, В. Вишневого), а також маємо вчительські напрацювання з вивчення оповідання автора "Запах думки" ("Запах думок") на уроках літератури (з-поміж них – навчально-методичні посібники, розробки і презентації О. Ніколенко, О. Гузь, І. Мегедь, В. Паращич, Л. Чередник та ін.).

Проблема використання цих та інших джерел, на наш погляд, – у  конфлікті наявного літературного змісту та психологічних особливостей учнів, які знайомляться із творчістю Роберта Шеклі у школі.

Аналіз матеріалів і публікацій про автора. Р. Шеклі правомірно визнати батьком західної наукової фантастики, хоча творчість митця більшу популярність отримала в Росії та Україні. Твори й окремі сторінки життя видатного фантаста широко представлені в Інтернет-виданнях, на численних порталах і сайтах фантастичної літератури, персональному сайті автора (www.sheckley.com), у соціальній мережі "Живий Журнал" створено авторську спільноту Шеклі’s Journal. Важко собі уявити читача пострадянського періоду, не знайомого з творчістю письменника-фантаста.

Писав він прозу різних жанрів (у його творчому доробку – романи, повісті й оповідання, сценарії фільмів), проте репутацію блискучого фантаста-гумориста й сатирика принесли йому саме короткі оповідання. Ці твори Р. Шеклі склали кілька авторських збірників:  "Де не ступала нога людини"  (1954),  "Громадянин у космосі" (1955),  "Паломництво на Землю"  (1957), "Ідеї:  без обмежень" (1960), "Лавка нескінченності" (1960), "Осколки космосу"  (1963),  "Пастка на людину" (1967),  "Ви що-небудь відчуваєте, коли я роблю це?" (1971), "Робот, який був схожий на мене" (1978), "Дивовижні світи Роберта Шеклі" (1979) та інші.

У його творах – космічна чи кримінальна тематика, наукова термінологія й кібернетична стилістика, ідеї антиутопії та яскравий гумор у зображенні звичайних персонажів і фольклорних надприродних істот. Так, серед його персонажів – дивні істоти з фантастичних планет, працівники буденного космічного простору.

Творчість Р.Шеклі вирізняє парадоксальний погляд, показ звичайного e у незвичному ракурсі. Насиченість численних творів письменника яскравим гумором також є парадоксальною – приправленою "присмаком крові", – адже в них простежується тривожність за здатність людини до самоорганізації й самоконтролю (боротися з руйнівними бажаннями, агресією). Як бачимо, творчість фантаста нерозривно пов’язана з філософським осмисленням буття…

Постать Роберта Шеклі провокаційно відома не лише в літературних колах. Маючи прихильність до руху хіпі, митець обожнював мандри,  займався журналістикою. До останніх років життя багато подорожував Росією та Україною, любив зустрічатися зі своїми прихильниками. 

Мета статті – представлення бачення, як творами "дорослого" наукового фантаста зацікавити підлітка? Презентування набору "засобів" та "інформаційних сторінок" для самостійного конструювання  уроку вчителем-дослідником…

Виклад основного матеріалу. Вважаємо, що зробити урок із вивчення життєпису та творчості Р. Шеклі цікавим, пізнавальним та таким, що сприятиме роздумам підлітків, уможливить застосування низки завдань.

І. Ознайомлювальне слово вчителя – перший мотиваційний поштовх…

Інформаційна сторінка 1 . "Письменницький дар"

 

113Роберт Шеклі вважав, що робота письменника неважка – варто лише навчитися володіти словом, грамотно писати, щоб не було соромно перед редакторами видавництв. А із сюжетами – навіть найфантастичнішими – допоможе життя. Інколи воно може підкинути такий сюжет чи історію, яку сам не вигадаєш. Тому дар письменника полягає в тому, наскільки уважно ти спостерігаєш за життям. Треба брати ручку й лише встигати записувати за ним…

З офіційного сайту автора

 

 

Орієнтовні завдання:

  • Скористайтеся довідковою літературою, Інтернет-джерелами чи розділом у підручнику й зробіть висновок про масштабність творчого доробку автора. 
  • Чи погоджуєтеся ви з тим, що його письменницький дар розвинувся якнайкраще?

Для довідок. Популярність до Роберта Шеклі прийшла у 50-60-і роки. Усього за життя  Р. Шеклі написано 15 романів і понад 400 повістей та оповідань, які склали 9 збірок. У численних перекладах існує понад 65 книг автора. Починаючи з 70-і років, автор багато подорожував, ходив під вітрилом, був редактором журналу "Омні". Мав численні зустрічі з читачами в різних країнах світу, зокрема – в 2005 році – в Україні. Його улюблена читацька аудиторія – допитлива і творча студентська молодь.

Інформаційна сторінка 2. "Світ … з одного боку – абсолютна воля, з іншого – абсолютна уява" (з філософський ідей А. Шопенгауера)

Корпорація "Безсмертя" – один із найвідоміших романів Р. Шеклі, виданий у 1958 році. Він набагато випередив час, об’єднавши наукову фантастику, філософські роздуми і пригодницький жанр. Таким чином формувався творчий стиль письменника. Однак ми звикли його називати науковим фантастом.

 

114

Словникова робота. Ознакою фантастичної літератури є наявність фантастичного припущення (міфічного, казкового, буденного тощо). Наукова ж фантастика оперує особливими припущеннями – науковими чи футурологічними (лат. futurum – майбутнє) нововведеннями.

 

 

 

Як основний конфлікт часу вона висуває зіткнення людини з машиною й аналізує наслідки технічного прогресу. Жоден інший жанр у літературі не дає можливості читачеві піднятися над буденністю, стати вільним. Справді, у такому творі ми можемо подорожувати в майбутнє чи минуле, омріяти життя на іншій планеті, вигадувати нові світи,  техніку… Фантастика – це реалізація наших емоцій і бажань, пізнання та уяви.

Витоки фантастичної літератури – у міфології та чарівних казках;  у середньовічні  часи популярними стали т. з. "видіння". Проте передумови для виникнення наукової фантастики  виникли значно пізніше, починаючи з епохи Просвітництва, коли наука й філософія вийшли з-під контролю релігії. Адже уява формується лише тоді, коли людина здатна мислити самостійно.

Перша половина ХХ століття характеризувалася розквітом наукової фантастики, яка в цей період намагалася змоделювати розвиток науки й техніки, а особливо – космосу. Дія у творах часто відбувалася в майбутньому, а герої мали справу з новітніми відкриттями, винаходами, дивацькими явищами. Період, що приблизно охоплює 30-50-і роки ХХ століття, коли наукова фантастика стала надзвичайно популярною в англомовних країнах, називають "золотою добою наукової фантастики".

Орієнтовні завдання для евристичної бесіди:

– Чи помічали ви, що люди, які читають чи пишуть   фантастичні твори, мають незвичайний погляд на світ?

– Відшукайте в Інтернет-мережі сайти літературних об’єднань читачів. Чи можете підтвердити/спростувати те, що найбільшу кількість прихильників мають саме фантастичні твори? 

– Побутує думка,  що читач фантастики (чи письменник-фантаст) – це людина з багатою уявою, фантазер, який уважно стежить за змінами, що відбуваються у Всесвіті. Обґрунтуйте її. 

 

ІІ. Колективне конструювання образу митця – вдалий підсумок використання біографічного матеріалу…

Рольова гра "Уявне інтерв’ю з письменником":

 

115

– Коли виявився письменницький дар?    – З дитинства обожнював читати, мріяв стати письменником. Писати почав рано, десь у 20. Перші спроби подання творів у науково-фантастичні часописи були успішними й  зустріли теплий читацький прийом.  

– Чому саме фантастика? – Лише вона дарує митцеві повну свободу…

– Найгірше запитання до автора? – "Звідки ви берете свої ідеї?". Це запитання мені ставили найчастіше. Якби я знав, звідки, я б пішов туди і взяв би їх більше! 

 – Найцікавіше, якого так і не задали? – "Чи не вважаєте ви, що письменник – немов той спритний шахрай і брехун із відомої легенди?". Я б відповів: "Так. Думаю, так".

– Які твори і герої Вам найбільш близькі? – Том  Кармоді з повісті "Координати чудес" і  Марвін  Флінн з роману "Обмін розумами". Вони постійно подорожують іншими світами, завжди потрапляючи в неприємності. Усе це і потрібно нам, романтикам".

– Якого типу популярності прагне письменник-фантаст? – Я хотів би мати нехай невелику, але реальну популярність. …добре робити свою роботу, розпочату багато років тому, що і сформувало мене як людину і як письменника… Головне прагнення будь-якого автора – щоб його книги читалися якомога ширшим колом публіки, бажано в якомога більшій кількості країн, якомога більшою кількістю мов…

(За матеріалами сайту "Шеклі. інфо")

ІІІ. Оповідання Р. Шеклі "Запах думки". Космічна тематика і футурологічні припущення…

Завдання для роботи в групах:

116 Установлюємо логічну послідовність подій:

  • Опис космічних буднів Кліві. Непередбачувана поломка поштоліту.
  • Недосліджена киснева планета та її мешканці.
  • Телепатія – звична для тварин і нова для людини.
  • Процес тренування думки – самиця пантера, вовчиця, ніхто (ненаявний), змія, птах, 2-метровий кущ,  труп, смолоскип, бурхливе полум’я… – спасіння від ворога.
  • Людина врятована внаслідок розвитку телепатичних здібностей.

Методична порада. Учні можуть конструювати план оповідання, працюючи з окремим його частинами за групами. Інший варіант роботи передбачає вилучення вчителем із плану одного (кількох) його пунктів; тоді кожна група працюватиме над доповненням плану оповідання.

Досліджуємо текст і збагачуємо словниковий запас

Завдання: унаслідок поділу оповідання на логічні частини розподіліться за групами (усього – 5). Кожна група, досліджуючи відповідну частину тексту, заповнює опорну таблицю:

Наукові терміни та космічні неологізми

А. Конструкція для здійснення польотів

B. Професії

C. Космічні тіла й системи

D. Технічне приладдя

E. Технічні дії, наукові явища

 

F. Космічні істоти

 

 

Для довідок. Поштоліт-243, рятівний зореліт; міжзоряний поштовий перевізник, поштмейстер; неколонізоване зоряне скупчення Сергон ("розсіяне, відкрите"), зоряні колонії, киснева планета З-М-22; астронавігаційне приладдя для визначення місця розташування, регулятор охолодження, цистерни з пальним, дощувальна система корабля;  ізоляція, комунікація, океан статичних розрядів, охолодження, телепатія;  білка з темно-зеленим хутром, вовк зеленого кольору з іклами, жовто-бура пантера, птах-стерв’ятник (тварини без очей і вух,  усі володіють даром телепатії).

Методична порада. Технологія заповнення таблиці на уроці обирається вчителем. Можливим є використання мультимедійної презентації (поетапність заповнення комірок таблиці виводиться на екран для перевірки виконання завдання групами) чи ігрових прийомів навчання (групи працюють з окремими аркушами паперу, які згодом збираються в образну схему) тощо.

– Нові слова якої тематики переважають у відповідному розділі оповідання? (Кожна група за підсумками заповнення таблиці робить висновок).

 

IV. Пізнання автора через його твір. "Спільне для людини і тварини – страх перед смертю…"

Завдання для проблемної бесіди:

– Проаналізуйте вказані у схемі взаємозв’язки героя оповідання "Запах думки":

117

– Чи відображають ці взаємозв’язки основний конфлікт часу, як його розуміє автор? Можливо, є сенс доповнити схему?

Таким чином, учні усвідомлюють, що космічна тематика творів Р.Шеклі тісно пов’язана з осмисленням реального буття людини, виявляє біль і тривогу автора за здатність людини до самовдосконалення.

Висновки і перспективи. Усі дивацтва, іронічно зображені в оповіданні, відображають ідею фантаста про важливість самоорганізації людини.

На завершення роботи з матеріалами про автора і творчого конструювання тексту варто пропонувати школярам для осмислення й обговорення  вислови з твору, що спонукатимуть молодь до роздумів про сенс життя.

Цитати для організації дискусії:

  • "… краще не бачити болю і мук цього світу, не чути розпачливих криків" (про білку);
  • "Вічна істина – сліпий полює на сліпого" (про вовка та білку);
  • "Людський мозок неможливо свідомо й прямо загальмувати. Для цього потрібні час і практика";
  • "Усі фокуси спрацьовують лише раз";
  • "Не треба рубати гілку, на якій сидиш".

Сподіваємось, що така практична робота з матеріалами Інтернет-видань про автора-сучасника, конструктивні види роботи з текстом твору та проблемне обговорення його змісту дозволить учням-підліткам долучитися до прихильників наукової фантастики Роберта Шеклі всього світу. 

 

Список використаних джерел

  1. Р. Шеклі. Допомога учню [Електронний ресурс] // Спільнота SlideShare. – Режим доступу : http://www.slideshare.net/ssuser0c1ee5/ss-47408315.
  2. Світ фантастики : Рей Бредбері та Роберт Шеклі [презентаційні матеріали І. Мегедь] [Електронний ресурс] // Світліт : портал учителів світової літератури. – Режим доступу : http://svitlit.ippo.kubg.edu.ua/?page_id=11.
  3. Ніколенко О.М. Система уроків з вивчення оповідання Р. Шеклі "Запах думки" / Ніколенко О.М., Мацевко-Бекерська Л.В., Орлова О.В. // Книжка для вчителя : уроки зі світової літератури в 6 класі. – К. : Грамота, 2014. – С. 192–199.
  4. Офіційний сайт Роберта Шеклі [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.sheckley.com.[англ.]
  5. Шекли. Инфо : сайт о Роберте Шекли и современной фантастике [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://sheckley.info/.

 

Демьяненко Е.А. Мир фантастики Роберта Шекли глазами шестиклассника 

В статье представлены практические советы по изучению творчества Роберта Шекли, выдающегося классика современной фантастики, в школьном курсе зарубежной литературы. Предложены продуктивные виды учебной деятельности (интервью с автором, работа с Интернет-источниками, нахождение логических связей, конструирование таблицы и др.), способствующие развитию фантазии, творческого мышления, познавательных интересов школьников младшего подросткового возраста.

Ключевые слова: Р. Шекли, "Запах мысли", методика обучения, продуктивные виды учебной деятельности, научная фантастика, космическая тематика, ирония, интервью с автором, учебная дискуссия.

 

Demyanenko E. The World of Robert Sheckley’s Fiction Through the Eyes of a Sixth Grader

The practice of studying of the Robert Sheckley’s (the famous modern science fiction writer) short stories during learning of the foreign literature at school is presented in the article. The effective forms of learning activity (interview with the author, using of Internet resources, defining of logical relationships, constructing of the tables, etc.), which help to develop the young teenagers’ imagination, creative thinking, cognitive interests are proposed.

Key words: R. Sheckley, "The Odor of thought”, teaching methods, effective forms of learning activity, science fiction, space theme, irony, interview with the author, learning discussion.

Permanent link to this article: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=3430