https://202.95.10.110/ https://202.95.10.71/ https://202.95.10.211/ https://117.18.0.30/ https://202.95.10.111/ https://202.95.10.143/ https://202.95.10.53/ https://3.33.146.175/ https://117.18.0.14/ https://117.18.0.16/ https://117.18.0.18/ https://202.95.10.186/ https://117.18.0.20/ https://117.18.0.17/ https://117.18.0.19/ https://117.18.0.15/ https://117.18.0.22/ https://117.18.0.21/ https://117.18.0.24/ https://117.18.0.23/ https://202.95.10.183/ https://202.95.10.246/
Ремех Т.О. Компоненти і прояви правової предметної компетентності учня

Return to Розділ 2. Педагогічна наука

Ремех Т.О. Компоненти і прояви правової предметної компетентності учня

Ремех Т.О.,
в.о. завідувача відділу суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук

 

Компоненти і прояви правової предметної компетентності учня

 

У статті розкрито питання компетентнісного підходу до навчання учнів правознавства. Визначено поняття "правова предметна компетентність учня", проаналізовано її структуру, з’ясовано й охарактеризовано її складники – інформаційну, логічну, аксіологічну та практично-поведінкову предметні компетенції.

Ключові слова: правознавство, правова предметна компетентність, компетентнісний підхід.

 

Постановка проблеми. Унормований у Державному стандарті базової і повної середньої освіти [1] компетентнісний підхід до навчання потребує обґрунтування структури правової предметної компетентності учнів та  характеристики проявів предметних компетенцій як її компонентів.

Основна частина. Кінцевим результатом навчання за компетентнісного підходу є формування компетентностей особистості – здібностей, що проявляються в комплексі вмінь, базованих на знаннях, ціннісних орієнтирах і досвіді діяльності школяра [1]. Відтак на перше місце висувається не інформованість учня, а його вміння вирішувати проблеми, що виникають у пізнанні й поясненні явищ дійсності, в опануванні сучасною технікою й технологіями, у взаємовідносинах з людьми й виконанні соціальних ролей, під час аналізу власних вчинків, вибору способу життя та варіантів розв’язання конфліктів [2]. Вектор навчання зміщено з накопичення нормативно визначених знань, умінь і навичок до формування й розвитку в учнів здатності практично діяти спочатку в навчальних, а згодом – життєвих ситуаціях, застосовувати набутий досвід успішних дій у соціальній та професійній діяльності [3].

Отже, компетентність учня є основним якісним показником освітнього результату [4], що має спрямовуватися на  формування й розвиток в учнів здатності практично діяти, застосовувати індивідуальний досвід успішних дій у різноманітних ситуаціях; становлення вмотивовано компетентної особистості, здатної швидко орієнтуватися в інформаційному просторі, приймати обґрунтовані рішення на основі отриманих знань, умінь і навичок [5].

На основі наведених вище міркувань щодо конкретного навчального предмета зазначимо, що реалізація компетентнісного підходу в навчанні учнів правознавства відображається в наступному: 1) цілях і змісті правознавства як навчального предмета; 2) організації  навчання правознавства; 3) оцінці результатів навчального процесу. Відтак метою і результатом навчання учнів правознавства становлять підвищення рівня правової освіченості учнів, поєднання здобутих ними правових знань з їхньою внутрішньою позицією, розвиток здатності й готовності керуватися правовими знаннями й уміннями в житті, будуючи поведінкові моделі відповідно до норм права й положень законодавства. Припускаємо, що зазначені результати в їх сукупності є правовою предметною компетентністю учня.

Зауважимо, що предметна компетентність у Державному стандарті базової і повної середньої освіти визначається як набутий учнями у процесі навчання досвід специфічної для певного предмета діяльності, пов’язаної із засвоєнням, розумінням і застосуванням нових знань, та предметної компетенції як сукупності знань, умінь та характерних рис у межах змісту конкретного предмета, що є необхідними для виконання учнями певних дій з метою розв’язання навчальних проблем, задач, ситуацій [1]. Покладемо в основу наступних міркувань це визначення.

У ході дослідження заявленої проблеми нами з’ясовано, що переважна більшість дослідників розуміють структуру предметної компетентності як інтегрований результат індивідуальної навчальної діяльності учня, що формується на основі оволодіння ним змістовим, аксіологічним (мотиваційним) і процесуальним (діяльнісним) складниками. У попередніх наших працях [6] структуру правової предметної компетентності учнів визначено як сукупність когнітивної, практичної, поведінкової та аксіологічної компетенцій; при цьому в урочний час унеможливлюється відстеження проявів поведінкової компетенції учня, тому поведінкова і практична компетенції утворюватимуть діяльнісну компетенцію.

Наш підхід до проблеми структури правової предметної компетентності співвідносний з позиціями дослідників: А. Будас, Н. Письменна, О. Пишко (правова предметна компетентність); З. Возна, О. Пометун (суспільствознавча компетентність); О. Кучер, Т. Смагіна (громадянська компетентність). Наприклад, Л. Рябовол [7] вважає, що правова предметна компетентність є сукупністю таких предметних складників-компетенцій, як когнітивна, аксіологічна (ціннісно-мотиваційна), практично-поведінкова. О. Пишко [8] розглядає правову предметну компетентність як інтегрований результат пізнавальної діяльності учня в навчанні правознавства. Приєднуємося до думки дослідниці про те, що правова предметна компетентність є характеристикою особистості в сукупності когнітивного (правові знання), діяльнісно-процесуального (правові вміння й позитивний соціально-правовий досвід у правовій сфері) й аксіологічного (особистісно ціннісне ставлення до правових явищ і процесів) компонентів. 

Когнітивний складник як певну суму юридичних знань і умінь вважаємо фундаментом правової предметної компетентності. Адже без уявлень і знань про право не може формуватися готовність слідувати його нормам, емоційно-ціннісне ставлення до нього та вчинятися юридично значиме діяння.

Діяльнісно-процесуальний складник правової предметної компетентності – це правові предметні вміння (формулювати правові поняття й оперувати ними; аналізувати нормативно-правові акти; розв’язувати правові ситуації та задачі; складати юридичні документи) та досвід діяльності учнів у правовій сфері. Зазначимо, що предметні вміння як здатність учнів застосовувати способи дій уможливлюють самостійне опанування й засвоєння ними правових знань, розв’язування пізнавальних завдань правового змісту в навчальних і життєвих ситуаціях.  

Аксіологічний складник правової предметної компетентності проявляється у ступені схвалення або неприйняття учнем правових норм. Зазначимо: пізнаючи правові явища й процеси, учні співвідносять їх із власними уявленнями, потребами, інтересами, життєвим досвідом, що, своєю чергою, викликає в учнів певні переживання – емоційно-ціннісне ставлення до правової реальності та практичної діяльності.

Дещо інший підхід до структури правової предметної компетентності учнів знаходимо у працях С. Нетьосова [9], який характеризує правову предметну компетентність учнів як сукупність їхніх предметних компетенцій (інтегрованих умінь). Структура правової предметної компетентності розглядається дослідником як цілісність таких предметних компетенцій: 1) аксіологічної (ставлення до права і правових норм як загальнолюдської суспільної цінності); 2) логічної (уміння аналізувати діяння, явища на основі права та закону); 3) юридично-мовленнєвої (уміння будувати усні та письмові висловлювання із правових питань); 4) інформаційної (уміння  працювати із джерелами інформації; 5) практичної (уміння застосовувати правові знання, уміння та навички в повсякденному житті).

Приєднуємося до думки про те, що правова предметна компетентність – це сукупність набутих учнями в навчанні  правознавства знань, умінь, характерних рис, необхідних для  виконання  певних  дій  з  метою  розв’язання проблем, задач, ситуацій згідно приписів норм права [7]. На основі напрацювань О.Пометун (структура історичної предметної компетентності), Л. Рябовол (складники правової предметної компетентності), С. Нетьосова, О. Пишко (компоненти правової предметної компетентності, критерії та рівні її сформованості) спробуємо охарактеризувати правову предметну компетентність учня. До її структури зараховуємо правові компетенції, зазначені  в табл. 1.

Таблиця 1

Структура правової предметної компетентності учня

Компетенція

Прояв

Інформаційна

Уміння учня працювати із джерелами права та юридичними документами, користуватися підручником із правознавства, довідковою літературою (зокрема, енциклопедичною), мережею Інтернет тощо для самостійного пошуку правової інформації; здатність аналізувати й систематизувати інформацію правового змісту, складаючи плани, тези, таблиці та схеми, користуватися зразками юридичних документів

Логічна

Уміння учня визначати та застосовувати теоретичні правові поняття, терміни, категорії для аналізу й пояснення правових явищ, процесів, подій державно-правової дійсності;  здатність визначати  причинно-наслідкові зв’язки, сутність і значення правових явищ, процесів і подій, пов’язаних із правом, суть і форми зв’язків особи й суспільства, суспільства та держави, держави й особи; уміння аналізувати, синтезувати, порівнювати й узагальнювати інформацію правового змісту

Аксіологічна

Уміння учня формулювати емоційно-ціннісне ставлення до права як суспільного явища, що задовольняє інтереси й потреби суспільства, окреслює бажані ідейно-ціннісні налаштування; здатність висловлювати власні оцінні судження, оперуючи такими категоріями, як справедливість, право, демократія, свобода, права людини на основі здобутих знань та з урахуванням загальнолюдських і національних цінностей, власної системи цінностей; уміння формулювати обґрунтовану думку щодо суспільних проблем, пов’язаних із правом

Практично-поведінкова

Уміння учня представляти правові теоретичні знання в різних формах (усній, письмовій, графічній тощо), використовувати їх для  виконання практичних завдань, аналізу й розв’язання правових завдань і ситуацій, визначати  й  обирати  альтернативні підходи та рішення; уміння здійснювати й пояснювати  вибір  моделі  поведінки  в  повсякденних  життєвих ситуаціях на підставі норм права й положень законодавства, реалізувати їх у різних видах правовідносин; здатність визначати, у яких ситуаціях потрібно звертатися за правовою допомогою до правника; усвідомлення відповідальності за власну поведінку

 

Висновок. Таким чином, сформована правова предметна компетентність – це здатність учня здійснювати практичну діяльність, що потребує знання ним понятійної системи права, наявності відповідного мислення, поведінкових моделей, узгоджених із нормами права, а також умінь, навичок і ставлень, що дозволяють оперативно й результативно розв’язувати навчальні й життєві ситуації та проблеми. Як  інтегрований  результат навчання учня правознавства вона проявляється в його  здатності ефективно  реалізовувати  на  практиці  здобуті правові знання,  набуті відповідні вміння  й  навички, проявляти сформовані цінності та ставлення. При цьому правова предметна компетентність учня передбачає наявність усіх правових компетенцій в їх сукупності.

Перспективними у напрямку дослідження розглянутої проблеми вважаємо характеристику складників правової предметної компетентності учнів профільних класів, розроблення критеріїв і процедур оцінювання рівнів сформованості правових предметних компетенцій школярів.   

 

Список використаних джерел

  1. Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392 // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2012. – № 4–5. – С. 3–56.
  2. Єрмаков І. Г. Проектне бачення компетентнісно спрямованої 12-річної середньої школи : практико зорієнтований підхід / І.Г.Єрмаков, Д.О.Пузіков. – К., 2005. – 108 с. 
  3. Письменна Н. О. Формування ціннісно-смислового ставлення до людини у процесі навчання суспільствознавчих дисциплін майбутніх працівників правоохоронних органів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 /  Письменна Наталія Олексіївна ; Інститут педагогіки НАПН України. – К., 2012. – 274 c.
  4. Бондар С. П. Фундаменталізація змісту освіти : компетентнісний підхід / С. П. Бондар // Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки за 2012 рік / НАПН України ; Інститут педагогіки. – К., 2013. – С. 9–10.
  5. Пометун О. Компетентнісний підхід у сучасній історичній освіті / Олена Пометун // Історія в школах України. – 2007. – № 6. – С. 3–12.
  6. Ремех Т. О. Методичні засади навчання правознавства в процесі допрофільної підготовки школярів : дис. … канд. пед. наук. : 13.00.02 / Ремех Тетяна Олексіївна. – К., 2011. – 270 с.
  7. Рябовол Л. Т. Правова предметна компетентність : поняття, структура, правові предметні компетенції [Електронний ресурс] / Л. Т.  Рябовол. – Режим доступу : http://www.kspu.kr.ua/download/conf2013/section5/article_ryabovol.pdf.
  8. Пишко О.Л. Компетентнісно орієнована методика навчання правознавства учнів дев’ятих класів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Пишко Олена Леонідівна. – К., 2015. – 251 с.
  9. Нетьосов С. І. Навчання дев’ятикласників основ правознавства з використанням інформаційно-комунікаційних технологій : автореф.  дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.02 "Теорія та методика навчання (історія та суспільствознавчі дисципліни)" / Сергій  Іванович  Нетьосов ; Інститут педагогіки НАПН України. – К., 2009. – 20 с.

 

Ремех Т.А. Компоненты и проявления правовой предметной компетентности учащегося

В статье рассматривается компетентностный подход к обучению учащихся правоведению. Определено понятие "правовая предметная компетентность учащегося", проанализирована ее структура, выяснены и охарактеризованы ее составляющие – информационная, логическая, аксиологическая и практико поведенческая предметные компетенции.

Ключевые слова: правоведение, правовая предметная компетентность, компетентностный подход.

 

Remekh, T.O. Components and Exertion of the Pupil's Law Subject Competence

In the article, the competence-based approach to teaching law for schoolchildren is covered.  The concept of the "pupil’s law subject competence" was defined; an analysis was conducted on its structure; its components, namely, informational, logical, axiological and practical-behavioural ones were found out and featured.

Key words: law, law subject competence, competence-based approach.

Permanent link to this article: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=3741

Tatoo Art IndonesiaLoves Diet SehatSkena Fashionprediksi master hari iniUnited GamingFundacion RapalaFakta SehariTren HarapanGadgetkanGosipliciousiNewsComplexiNewsFootballPollux TierFoomer OfficialCommon SightJurnal TempoRuang MistisiNews CombatOhana MagazineLove Food Ready MealsPetite PaulinaBeauty RivalSpecialty Network SllcFilm Terbaru Penuh Pesan MoralMovie AutoAlmansorsMayumioteroRound Rock JournalLink MPOTURBOnotif4dlink alternatif aloha4dlogin vip aloha4dto2888 slothiburan online seru indonesiakristtinarodnaosvitabasic4d loginvalir4dkompetisi pemain mahjonglomba memasak hidanganmahjong di acara nasamahjong jadi temamahjong meniru pemainolympus mengguncang duniapemain mahjong gegerrahasia Olympus terkuakstarlight jadi sorotanstarlight masuk drama asiaberkat pola petirhujan permen terlarangkutukan petir zeusledakan petir abadiolympus lautan scatterpola dewa maksimalpola menggandakan modalpola sang putristrategi badai permenzeus memicu scatterberhasil bawa pulang mobilberkat pola cryptoledakkan wild olympusmodal receh jadi miliardermuncul bikin shockpetir menyapu semua lawanpola demon slayerpola sayap emastersambar petir olympuszodiak percaya hokifitur kunci providersudah banyak pemain cobabukan cuma tebakanselamat tinggal kalahmembuat roda uang terus berputarmain cepat cuan melejitsimak rahasia pola jitupola cerdas yang sering digunakancerita inspiratif sekaligus dramatistak usah buru buru dan repotbangun tidur langsung hokibikin hoki lancar dan dompet tebalsetiap minggu dompet tambah beratputaran penentuan ini kini jadi milikmuwaktunya ambil keuntunganberubah jadi miliarderusaha tak mengkhianati hasildijamin konsisten menangcara praktis membaca polariset resmi ungkap formulatransformasi hidup rina menang olympusscatter hitam ubah hidup lilistanpa emosi dan nafsu berlebihlika liku perjuangan siskatanpa tekanan dan targetbonus meledak tanpa modal tambahantak perlu ribet lagirahasia waktu emasungkap resep rahasiamalam jadi ajang spektakulermenjadi juara turbo mahjong strategi tersembunyi mayongpemain malang buktikan kesuksesandengan menempatkan scatterfitur unik mahjong winskuasai pola permainan ganesha goldbanyak pemain mengandalkan olympusmengungkap sistem rng mahjongmembantu pemain raih kemenanganpola keramat mahjong waysforum gaming mahjonggame bukitmpo favoritmengatur taruhan seriolympus cairkan scatterpemain menang beruntunpola raih untungpola turnamen mahjongraih kejutan di olympusskandal Olympus hebohstrategi ala gamerberi satu putarancosplay bertema starlightolympus hentikan putaranpola sakti pemainpola terbaru lawanrahasia modal kecilstabilkan cuan besarstrategi memecah taruhanteknik menghafal kartuteknologi dalam mahjongbendera terbalik hampir terjadiberjuang lawan buayanama rayyan arkan dikhasungai bulete bikin gegerselebrasi gol timnas u-17hotel pekalongan dapat ratinghadiah kemerdekaan indonesiabocah penari pacu jalurnetizen heboh bandingkan aksinyamobil mewah lamborghini hancurpeluang menang besarbukan hanya keberuntungantidak banyak orang tahumemaksimalkan kemenangan tepatteknik cerdas pancing keuntunganmeraih kemenangan fantastisnikmati perputaran cepatnyastrategi terbukti ampuhpemain pro pilih inimember menang terusauto kaya dalam sekejabmomen langkah kemenanganfitur canggih inipeluang cuan besarpeluang menang dengan mudahcara ampuh meraih kemenangankisah adam dari batammembuktikan lebih sering munculpilihan utama pemain prokabar duka bandarpanduan eksklusif meracik strategirahasia langkah sukses memburustrategi akselerasi menang fantastiskemenangan spektakuler setiap haritips terbaru jackpot besarpeluang sukses fantastisstrategi efektif pemain prostabilitas trik cerdas mahjonginspirasi indah cuan rp59 jutamahjong wins 3 jackpot beruntunstrategi pola scatter sugar rushtiga freespin maxwin gates of gatot kacatrik cerdas modal kecilrahasia tersembunyi mega sicbo basic4dlucky neko basic4d jepe fantastisstarlight baccarat basic4d ubah rezekimomen emas pemain menangterbukti bisa jadi sumber permainan favorit jackpot cepatpola unik keberuntungan menangmengungkap pola mahjongdijamin langsung masuk akunmanfaatkan pola hoodmodal kecil jadi keuntungansukses memberikan keberuntunganpola keras dari bukitmpopengalaman bermain tak terlupakanmisteri simbol kakek bukitmpoupdate teknologi terbarumenggunakan pola kepala sapilangkah awal sederhanapola taruhan tanggapenjelajahan mendalam bukitmpobukitmpo mendadak viralteknik putaran hokiteknik mahjong curi perhatianmelaju tanpa hambatanbermain tenang hasil menangmental percaya diripunya statistik taruhanfahmi putar baccarat aloha4d pilih banker langsung menangamri selalu pasang parlay dialoha4d saat liga bolabuk mila iseng tebak banker dialoha4d langsung berhasilimam ganti cincin nikah berkat mahjong ways aloha4dhesti gunakan kemenangan roullate aloha4d buka toko kosmetikusaha salon dari cuan mahjong ways aloha4dmalam minggu maxwin spaceman mahjong aloha4djalan jalan yogyakarta berkat maxwin sweet bonanza aloha4dpecah wede pulang konser main mahjong aloha4dpetir zeus gates of olympus aloha4dsegera service gearbox motorlangsung ganti gearbox motormembantu upgrade gearbox motorsegera ganti gearbox motorlangsung custom gearbox motormemutuskan perbaiki gearbox motorlangsung upgrade gearbox motorhingga bisa service gearbox motoruntuk ganti gearbox motorsegera custom gearbox motordari penjual cilok ke jutawansiap jadi mesin cuanpgsoft bocorkan fakta mengejutkanbocoran staff pragmaticpanduan lengkap ai picu win mahjongrahasia pola ular tangga sukses gandakancerita inspiratif bukitmpocerita inspiratif edisi bukitmpokisah nyata ojol bandungtutorial viral driver Jakarta bocorkan putaran tepatbocoran staff pragmatic malam inikisah nyata edisi bukitmpoinvestasi koperasi simpan pinjamkoperasi untuk bangkit lebih kuatbukan cuma keberuntungankoperasi simpan pinjam beri dukunganbuka peluang besarraih keuntungan besarpola bantu terbukti suksescara rahasia manfaatkan rtpstrategi cerdas pemainpaling banyak menangbandito berikan simbolbonanza naik taruhanolympus beri spinpola gagal fokuspola Waktu bermainstarlight hentikan spinteknik ampuh bukitmpoteknik spin putarantrending gambar beruntuntrik starlight turunmain berdasarkan alurmain di kutub utara mesin Menara londonolympus menjadi strategipeta Bawah lautpola sama dengan alurrahasia cuaca globalrute yang bersejarahteknik dunia desainteknik Menyusun puzzlerahasia ini membantu mereka tetap stabilmisteri pola treasure of aztec jackpotpenuh kebahagiaan scatter terus turuntaktik licik di wild banditomesin uang sebenarnya di basic4dberburu scatter dengan trik spektakulerstrategi lipat gandakan peluang lewat olympuslink magic membuka jalan menuju jprahasia putaran kemenangan auto memancing cuansopir angkot untung banyak di mahjong wayskisah lina sukses dengan rtp pg softberkat mahjong ways pak rudi untung besarguru honorer coba rtp live pg softojek online jakarta cuanpenjual gorengan ini menang banyak di mahjongstrategi membangun kekayaan lewat gametukang becak berhasil beli motor berkat spin turbo gampang jpdari coba-coba hingga punya catatan sendiri pemain ini semakin paham pola spin favoritnyaformula andalan pemain badminton menjadi juarakisah seorang sopir angkot yang mendapatkan kemanangan maksimal sampai membeli kendaran barumodal pas pasan berubah fantastis supir truk demaktips dari seorang montir mobil yang dapat membuka showroom dari hasil menang mahjong waysgojek ini jadi terkenal berkat dapat scatter hitam di mahjong wayspanduan jitu dari agen hoh4d memberikan trik cara dapat scatter hitamformula jitu teknisi turbo mobil di jakartasolusi efektif tukang reparasi motortukang bengkel punya tabungan ratusan juta berkat mahjong wayspola scatter hitam mahjong ways buat warga desa cikarang membeli mobilseorang petani berhasil membeli ladang sendiri berkat pola game mahjong waysmahjong ways berhasil memajukan perekonomian desa kecil di Bekasikisah seorang kurir paket membeli iPhone 15 berkat bocoran pola mahjong waysTeknik membuka pintu rejeki pecah banyak di game mahjong wayscinta ditolak mahjong ways bertindakpenghasilan pasti dengan pecahan banyak cuma di game mahjong ways tanpa syaratpola scatter pecah banyak mahjong ways berhasil membuat pria menikahi pacarnyaseorang anak ingin membahagiakan orang tuanya dengan bermain mahjong waysbocorkan fakta bukitmpobongkar harta karuncara menggali kemenangancatat rekor kemenanganmenggali keuntungan besarmetode baru stabilmirip evolusi polasukses berkat Olympus bukitmpoteknologi paling gilatrik raup cuankoperasi terinspirasi polakoperasi dipadukan strategikoperasi terapkan sistemkoperasi mengadopsi pola kemenangankoperasi model untung besarkoperasi menawarkan bonus koperasi gabungkan sistemkoperasi jalakan skemakoperasi berbasis mahjongkoperasi konsep beranifahri sopir angkot medan viral gates of olympus bukitmpo meledakmelisa guru tk surabaya viral strategi starlight princess bukitmpoandika mahasiswa makassar viral mahjong ways bukitmpo biaya kuliahtono penjual bakso jogja viral kemenangan mahjong wins bukitmposulastri buruh cuci semarang viral wild bandito bukitmpo kejutan besararman teknisi elektronik batam viral gates of olympus bukitmpoyuliana mahasiswi malang viral starlight princess bukitmpo pendidikan tinggidarmawan pegawai negeri bandung viral mahjong ways bukitmpo kesempatan emaskomang penjaga pantai bali viral mahjong wins bukitmpo peluang emasferi pebisnis properti jakarta viral wild bandito bukitmpo tumbuh pesat