начальник управління освіти і науки Білоцерківської міської ради Київської області
Управління впровадженням моделі національного виховання в умовах освітньої системи міста
У статті обґрунтовано складові моделі національного виховання освітньої системи міста Білої Церкви.
Ключові слова: управління, упровадження моделі, модель національного виховання, виховна система, авторські програми, управлінські технології, сучасні педагогічні технології.
Постановка проблеми у загальному вигляді та її зв'язок із важливими науковими чи практичними завданнями. Соціально-економічні зміни, притаманні сьогоденню, реформи в суспільстві, зокрема й освіті, актуалізують проблему виховання юного покоління (особливо дітей шкільного віку).
Згідно із Законом України "Про освіту", Національною доктриною розвитку освіти України у ХХІ столітті, Державною національною програмою "Освіта" ("Україна ХХІ століття"), "Концепцією виховання дітей та молоді у національній системі освіти", проектом "Концепції громадянської освіти та виховання в Україні" [2] виняткового значення набуває національне і громадянське виховання, яке має забезпечити всебічний розвиток, соціальну активність і цілісність особистості, здатної до самостійного мислення, суспільної діяльності, успадкування духовних надбань українського народу. Це потребує створення системи управління виховною роботою, упровадження якої сприяло б успішному формуванню громадянина суверенної Української держави.
Вітчизняні та зарубіжні дослідники з питань управління освітніми системами (В.І.Бондар (дидактичний аспект управлінської діяльності), Л.І.Даниленко, Н.М.Островерхова (соціально-педагогічний аспект управління загальноосвітньою школою), Г.В.Єльникова (наукові основи розвитку управління загальною середньою освітою в регіоні), О.І.Зайченко (теорія і практика управлінської діяльності районного відділу освіти), Н.Л.Коломінський (психологія педагогічного менеджменту), В.І.Маслов (управлінська компетентність керівника школи), В.В.Олійник (методологічні засади цільового управління), Н.І.Клокар (управління професійним розвитком педагогічних працівників) [6], В.С.Пікельна (теоретичні основи управління, теорія і методика моделювання управлінської діяльності), К.І.Степакіна (управління процесом виховання) та ін.) визначають, що підвищення результативності виховної роботи можливе за умови створення науково обґрунтованої системи управління такою діяльністю.
Необхідність розв'язання наявних освітянських проблем зумовила пошук нових підходів до організації виховної роботи зі школярами, зокрема, за місцем їхнього проживання в місті. Незважаючи на те, що в Україні досить давно функціонують різні позашкільні соціально-педагогічні системи (будинки дитячої та юнацької творчості, еколого-натуралістичні станції, центри науково-технічної творчості учнівської молоді тощо), сучасними дослідниками визнано, що ефективність їх діяльності є недостатньою. Разом із тим перебудова виховної роботи з учнями в місті відповідно до наявних вимог, відображених у сучасних принципах освіти, потребує серйозної уваги вчених і практиків. Проблеми управління виховною роботою в закладах освіти привертають увагу багатьох дослідників. Загальні аспекти управлінської діяльності шкіл розглядали І.Д.Бех, Л.І.Даниленко, Г.В.Єльникова, В.І.Маслов, Л.М.Карамушка [3; 4; 5; 9].
Сьогодення потребує подолання педагогічних стереотипів на основі переходу від окремих напрямів виховання до розроблення, проектування й моделювання перспективних виховних систем закладів освіти. Це і є основною метою і способом реалізації положень наказу "Про Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України" [1], які враховуються в організації виховного процесу в закладах освіти міста та під час розроблення авторських виховних програм.
Виклад основного матеріалу дослідження з обґрунтуванням отриманих практичних результатів. У закладах освіти м. Білої Церкви внутрішньошкільне управління розглядається як спосіб зв’язку між окремими підсистемами і структурними компонентами школи, які взаємопов’язані і виконують різні функції. Управління – важливий компонент системи виховної діяльності навчального закладу; його завдання – створити умови для успішного і всебічного формування особистості школяра, забезпечити його позитивну спрямованість до саморозвитку на основі власної активності. У моделі національного виховання освітньої системи міста Білої Церкви враховано такі особливості нинішнього стану країни, як перехід України до ринкових відносин, процес розбудови самостійної, незалежної держави, оскільки потреби українського суспільства визначають мету національного виховання в державі, регіоні й конкретному навчальному закладі. Метою національного виховання є формування особистості громадянина України з національною свідомістю і самосвідомістю, характером, світоглядом та ідеалами на традиціях культури, духовності рідного народу і міжнаціональних відносин, основою яких є національна рівність, взаємна толерантність [1]. Ця мета конкретизується в завданнях, які визначаються окремими навчально-виховними осередками з урахуванням специфіки їх впливу на юне покоління.
Універсальним методом національного виховання є організація життєдіяльності учнів, включення їх у різні види діяльності із забезпеченням права вибору. Такими видами є шкільне самоврядування, участь у громадському житті школи, взаємини співробітництва. За останні роки учнівське самоврядування, яке здійснюється на основі діяльності Білоцерківської міської ради учнівських депутатів, піднялося на якісно новий рівень розвитку. У жовтні 2011 року поновлено тристоронню угоду про співпрацю між управлінням освіти і науки Білоцерківської міської ради, Асоціацією батьківської громадськості та Білоцерківською міською радою учнівських депутатів. У листопаді 2012 року під час зустрічі лідерів учнівського самоврядування з міським головою В.П.Савчуком було підписано угоди про співпрацю між комісіями Білоцерківської ради учнівських депутатів і відповідними структурними підрозділами Білоцерківської міської ради.
Фундаментальною базою для моделі національного виховання освітньої системи Білої Церкви є система ціннісних орієнтацій, що включає загальнолюдські та національні цінності. Абсолютні (загальнолюдські) цінності як універсальні – це ідеали добра, справедливості, совісті, честі, гідності, мудрості тощо. Останнім часом учені до цієї групи цінностей додають ще й космополітизм [8]; це поняття трактується як одна з форм інтеграції молоді в загальноєвропейське політичне та громадянське життя. Космополітизм як цінність забезпечує розуміння різноманітних культур, головних проблем діяльності демократичних режимів, рівності як соціальної норми, толерантного ставлення до національних меншин тощо.
Нині в місті розроблено й упроваджуються авторські виховні програми в загальноосвітніх школах І-ІІІ ступенів №№ 3, 5, 11, 12, 13, 15, 16, 20, 21, економіко-правовому ліцеї, гімназії № 2, вечірній школі № 1, колегіумі. У програмах виховної роботи ліцею "На шляху до зрілості", гімназії № 2 "Через систему цінностей до формування ключових життєвих компетентностей", спеціалізованої природничо-математичної школи № 16 "Виховний проект "Школа життєтворчості", спеціалізованої школи № 13 з поглибленим вивченням французької мови "Співдружність", загальноосвітньої школи № 20 "Ціннісні орієнтації життєво компетентної соціалізованої успішної особистості", вечірньої школи № 6 "Ми – українці" ураховано особливості навчального закладу, контингент учнів, педагогів, батьків, визначено реальні цілі і завдання, що є актуальними саме для цього закладу й визначені на основі ґрунтовної діагностики.
За авторськими програмами виховної роботи з учнями результативно працюють 82 класних керівники. Програми дев'яти класних керівників представлено в навчально-методичному збірнику "Зростаємо в любові" та рекомендовано науково-методичною радою Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів до впровадження в навчально-виховний процес закладів освіти області.
Проектні технології виховання активно впроваджуються в загальноосвітніх школах І-ІІІ ступенів №№ 3, 5, 11, 15, 18, у приватному навчально-виховному об’єднанні "Школа – дитячий садок "Міцва-613", економіко-правовому ліцеї, у спеціалізованих школах № 9, 12, 16, Білоцерківському навчально-виховному об’єднанні "Перша Білоцерківська гімназія – школа І ступеня", гімназії № 2, Білоцерківському колегіумі.
Активно працюють над упровадженням здоров’язбережувальних технологій у навчально-виховний процес заклади освіти, що включені до Національної мережі Шкіл сприяння здоров’ю: гімназія № 2, економіко-правовий ліцей, загальноосвітні школи І-ІІІ ступенів №№ 5, 11, 18, 21, спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 12 з поглибленим вивченням інформаційних технологій.
Вихованню правової культури учнів, створенню в закладі системи превентивного виховання значна увага приділяється в загальноосвітніх школах І-ІІІ ступенів №№ 5, 7, 11, 21, 22, спеціалізованих школах І-ІІІ ступенів № 1, 9, 12, 16, економіко-правовому ліцеї, колегіумі, Білоцерківському навчально-виховному об’єднанню "Перша Білоцерківська гімназія – школа І ступеня", гімназії № 2. У зазначених навчальних закладах щороку проводяться тематичні періоди з питань правової освіти та виховання, турніри юних правознавців, зустрічі із працівниками правоохоронних органів, дебати, бесіди, круглі столи з метою формування в учнів правової культури, попередження негативних проявів у поведінці неповнолітніх.
Завдання патріотичного виховання покладено в основу навчально-виховного процесу кадетських класів військово-гімназійного спрямування Білоцерківської гімназії № 2, у яких вивчається історія українського війська, Статут Збройних Сил України, основи рукопашного бою, що сприяє формуванню патріотичних почуттів, становленню відповідної почуттєво-емоційної сфери, активної соціальної позиції вихованців.
Принцип полікультурності покладено в основу виховної системи Білоцерківської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 1 з поглибленим вивченням слов’янських мов, яка базується на знаннях про свою національну спільність (мова, культура, особливості національного ідеалу, характеру тощо) та інші спільності. Саме на цій основі у школярів формується поняття національної самоідентифікації, національної самосвідомості, відбувається усвідомлення соціально зумовлених елементів логічного ланцюжка: сім’я – громада − етнос – нація, тобто сприймання себе як частини нації, відчуття духовно-кровного зв’язку зі своєю нацією, з її духовною і матеріальною культурою.
Позитивним є досвід роботи загальноосвітніх шкіл І-ІІІ ступенів №№ 4, 5, 22, 23, спеціалізованої загальноосвітньої школи № 13, навчально-виховного об’єднання "Перша Білоцерківська гімназія – школа І ступеня", гімназії № 2 зі створення ефективної системи виховання учнів на основі християнської духовної, моральної і культурної традиції. У названих закладах вивчається курс "Біблійна історія та християнська етика".
На база Білоцерківської загальноосвітньої школи-родини № 21 більше 10 років реалізується проект "Громадсько активна школа". Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6 є асоційованою школою ЮНЕСКО. У систему виховної роботи школи впроваджується ідея педагогіки толерантності.
Важливою складовою моделі національного виховання Білої Церкви є краєзнавчо-пошукова діяльність, розвиток мережі шкільних музеїв. На часі в місті успішно діє 17 шкільних музеїв; із них 6 мають почесне звання "Зразковий музей": етнографічний музей народного побуту "Світлиця" ЦТДЮ "Соняшник", краєзнавчий музей гімназійної освіти Білоцерківського навчально-виховного об’єднання "Перша Білоцерківська гімназія – школа І ступеня", музей історії навчального закладу "Витоки" гімназії № 2, національно-патріотичний музей бойової слави Білоцерківської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 12 з поглибленим вивченням інформаційних технологій, літературний музей І.С.Нечуя-Левицького Білоцерківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 21, музей фольклору та етнографії Білоцерківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6.
Очікуваними результатами управління впровадженням моделі національного виховання в умовах освітньої системи міста є розроблення, апробація і впровадження моделі національного виховання в умовах освітньої системи Білої Церкви, науково-методичного забезпечення виховного процесу в навчальних закладах на засадах дитиноцентризму, підготовка педагогічних працівників до реалізації дослідно-експериментальної роботи та інноваційної діяльності виховного спрямування, а також позитивна динаміка розвитку професійної компетентності управлінських, педагогічних і методичних працівників освітньої системи міста.
Список використаних джерел
- Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 № 1243 "Про Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України" [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://govuadocs.com.ua/docs/index-19246059.html
- Концепція громадянської освіти та виховання в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.kmu.gov.ua/control/publish/article?art_id=245841402.
- Бех І.Д. Виховання особистості / І.Д. Бех. – К. : Либідь, 2003. – 602 с.
- Даниленко, Л.І. Модернізація змісту, форм і методів управлінської діяльності директора загальноосвітньої школи : монографія / Л.І.Даниленко. – К. : Логос, 2002. – 140 с.
- Єльникова, Г.В. Функції управління загальною середньою освітою / Г.В.Єльникова // Вересень : науково-методичний, інформаційно-освітній журнал. – Миколаїв : ОІУВ, 2000. – №2 (12). – С. 76-79.
- Клокар, Н.І. Управління підвищенням кваліфікації педагогічних працівників в умовах післядипломної освіти регіону на засадах диференційованого підходу : дис. доктора пед. наук : 13.00.06 / Наталія Іванівна Клокар. – К., 2011. – 605 с.
- Кремень, В.Г. Освіта в контексті цивілізаційних змін / В.Г.Кремінь // Шлях освіти. – 2010. – № 4. – С. 2-4.
- Кулішенко, Л.А Інформаційна модель національного виховання (на матеріалі сучасної освітянської преси) [Електронний ресурс] / Л.А. Кулішенко. – Режим доступу : http://dspace.uabs.edu.ua/bitstream/123456789/754/3/Kulishenko%202.pdf.
- Карамушка, Л.М. Психологія управління закладами середньої освіти : монографія / Л.М. Карамушка. – К. : Ніка-Центр, 2000. – 332 с.
Петрик Ю.Ф. Управление внедрением модели национального воспитания в условиях городской образовательной системы
В статье обоснованы составляющие модели национального воспитания образовательной системы города Белая Церковь.
Ключевые слова: управление, внедрение модели, модель национального воспитания, воспитательная система, авторские программы, управленческие технологии, современные педагогические технологии.
Petryk, Y. Managing Implementation of National Upbringing Model in a Local Educational System
In the article there are substantiated components of national upbringing model in educational system of Bila Tserkva.
Keywords: management, implementation of model, model of education, educational system, authorial programs, management techniques, modern educational technology.