https://202.95.10.110/ https://202.95.10.71/ https://202.95.10.211/ https://117.18.0.30/ https://202.95.10.111/ https://202.95.10.143/ https://202.95.10.53/ https://3.33.146.175/ https://117.18.0.14/ https://117.18.0.16/ https://117.18.0.18/ https://202.95.10.186/ https://117.18.0.20/ https://117.18.0.17/ https://117.18.0.19/ https://117.18.0.15/ https://117.18.0.22/ https://117.18.0.21/ https://117.18.0.24/ https://117.18.0.23/ https://202.95.10.183/ https://202.95.10.246/
Дем’яненко О.О. Тенденції розвитку загальної середньої освіти в Україні крізь призму філософсько-освітніх питань

Return to Розділ 1. Освіта: стратегія, політика, право

Дем’яненко О.О. Тенденції розвитку загальної середньої освіти в Україні крізь призму філософсько-освітніх питань

Дем’яненко О.О.,
проректор з питань зовнішнього оцінювання та моніторингу якості освіти Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів, кандидат педагогічних наук

 

Тенденції розвитку загальної середньої освіти в Україні крізь призму філософсько-освітніх питань

 

У статті здійснено аналіз сучасної освітньої моделі та її компонентів з урахуванням світового досвіду й національно-культурних традицій, окреслено закономірності розвитку загальної середньої освіти в Україні відповідно до сучасних філософських концепцій і теорій.

Ключові слова: шкільна освіта, інформативна та розвивальна освітні моделі, якість освіти, гуманізація та гуманітаризація, інформатизація суспільства, криза культури, деконструктивізм і постмодернізм.

 

Постановка проблеми. У філософсько-освітньому просторі нерідко вказується на консервативність як фундаментальну властивість школи. Справді, сучасна систем освіти у своїх основних рисах склалася під впливом поширених у науці філософських і педагогічних ідей. Вони почали формуватися ще з XVIII століття у працях Я. Коменского, І. Канта, Г. Песталоцці, й далі – І. Гербарта, А. Дистерверга, Дж. Дьюї та інших засновників наукової педагогіки й утворили так звану "класичну систему" чи модель освіти (школи). Хоча ця модель еволюціонувала за декілька століть, у своїх основних характеристиках вона залишилася незмінною.

Тим не менше, сучасний інформаційний світ вносить суттєві корективи у шкільну освіту. І зміни ці відбуваються занадто стрімко. Тому завдання школи – готувати людину, ураховуючи саме прогностичну модель її реалізації, а не теперішню. Вона має адаптувати елементи консерватизму, засновані на традиціях нашої освіти й менталітету, до тих змін, що з'являються з розвитком сучасної культури.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. З огляду на філософсько-освітні напрацювання зарубіжних, зокрема російських, учених, зауважимо наявність досить неоднорідних позицій щодо вирішення цієї проблеми [1; 4; 6; 9-10 та ін.]. Наразі, В. Розін [1] констатує вичерпаність класичної моделі освіти та її невідповідність сучасним суспільним і виробничим потребам людей, тому пропонує шукати нові філософські й педагогічні концепції з метою формування нової інтелектуальної основи сучасної школи. Певні сумніви щодо такої можливості висловлює А. Огурцов [1]: він вважає, що класичну парадигму освіти зруйнувати неможливо, адже вона є фундаментом європейської культури й цивілізації.

В. Царьов [1] концентрує увагу насамперед на ознаках "авторитарності й обов’язковості" загальної середньої освіти: на його думку, те, що освіта не може піддатися кризі з причини її стабільності, унеможливлює її адекватний розвиток.

Українська філософія освіти (І. Зязюн, І. Бех, В.Огієнко, В. Вікторов та ін.) намагається окреслити сутність нової (оновленої, видозміненої) освітньої парадигми, вирішальними ознаками якої є динамічність і гнучкість, відкритість,  життєва значущість, здатність керувати нею з огляду не лише на кількісні, а здебільшого якісні параметри [2-3; 7-8 та ін.].

Л. Овдієнко [11] вказує на те, що сучасна школа ввібрала в себе риси своїх історичних попередників. Поряд з позитивними надбаннями, що витримали зміну суспільних трансформацій, лишилося багато негативного. З-поміж такого – сумарний огляд і готові коментарі, форма навчання “запитання – відповідь” тощо. Вона наголошує: “…якщо завдання освіти полягає в долученні людини до культурних цінностей, то засвоєння певної кількості відповідної наукової термінології, збільшення інформаційного поля навряд чи допоможе досягнути мети” [11, с. 108].

Тож розвиток освіти сьогодні потребує переходу в "інакшість", "несхожість", водночас – звертання до гуманістичних ідей античності, європейського Ренесансу та досягнень вітчизняної педагогіки кінця XIX – початку XX ст. Хоча варто зазначити, що педагогічні ідеї Ж.-Ж. Руссо, Дж. Локка, К. Гельвеція, Д. Дідро, Й. Песталоцці, А. Дистерверга значною мірою не були реалізовані практично.

Також у наукових працях акцентується увага на тому, що величезний недолік сучасної школи полягає в її намаганні копіювати систему вищої освіти [3; 9-10]. Хоча зрозуміло, що школа не повинна бути варіантом репетиторства і учень повинен у ній одержувати більш широкі знання, ніж ті, що потрібні для вступу до вищого навчального закладу. Тож взаємини школи і вищого навчального закладу – особлива проблема, яка існує в багатьох європейських країнах. Найчастіше думки зводяться до того, що між цими інституціями варто ввести деяку проміжну освітню компоненту, яка допоможе школяреві спеціалізуватися в обраному ним напрямі – технічному, природничо-науковому чи гуманітарному. У Європі така ланка вже існує давно: наприклад, у Німеччині – гімназія, випускник якої вступає до ВНЗ (студентом ВНЗ стає аж ніяк не кожен колишній учень).

Цілі  статті пов’язані з виявленням способів комбінування класичних освітніх ідей і сучасних тенденцій розвитку загальної середньої освіти в Україні.  

Виклад основного матеріалу. За спостереженням В. Миронова [10], шкільну освіту можна представити як послідовне проходження трьох основних етапів:

  • початковий: школа свободи самовираження. Цей етап необхідний, щоб в учня не зникло бажання навчатися. Тому велика роль на цьому етапі повинна приділятися ігровим компонентам освіти, аудіовізуальним засобам. Дитину потрібно навчити вільному спілкуванню і самовираженню;
  • основний: школа необхідності. Не можна перейти до дорослого життя, граючись. У житті часто потрібно робити те, що є необхідним, але не дуже подобається. І цього також треба навчати. Це період освоєння складних дисциплін, які ведуть до початкової диференціації інтересів особистості. У цей час дуже небезпечно обрати неправильний шлях, оскільки, помилившись в основах, важко виправити наслідки;
  • просунутийшкола вільної творчості. Період синтезу природничих і гуманітарних знань, формування основ гармонійного світогляду.

Міжнародна комісія з питань освіти для ХХІ століття (1993 р.) розробила загальну стратегію розвитку освіти [5], яку розуміють як постійний процес збагачення особистості знаннями та вміннями і, значною мірою, як процес створення особистості та стосунків між окремими людьми, групами та народами.

Основоположними засадами освіти ХХІ століття визнано такі:

  • навчитися жити разом, розвиваючи знання про інших, про їх історію, традиції та спосіб мислення; володіти культурою спілкування; сприяти здійсненню сумісних проектів;
  • навчитися здобувати знання. Необхідним є поєднання широких загальнокультурних знань із можливістю глибокого опанування певної кількості спеціальних дисциплін. Загальний культурний рівень – це своєрідна перепустка до неперервної освіти, основа, необхідна для того, щоб навчатися протягом усього життя;
  • навчитися працювати. Удосконалюватись у своїй професії означає набувати компетентності, що дає можливість правильно діяти в різних ситуаціях;
  • навчити жити. ХХІ століття потребує більшої самостійності та здатності до оцінювання, які поєднуються з посиленням особистої відповідальності в реалізації колективних проектів. 

Ці ідеї та принципи покладені в основу розроблення базових документів про освіту, зокрема – й Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки.

Але чи існують загрози окресленому розвиткові освіти?

Насамперед зазначимо, що багато суперечливих думок висловлюється про зовнішнє незалежне оцінювання, яке перетворилося на впливовий чинник нашого життя, адже торкається інтересів майже всіх членів суспільства [3].  Здебільшого йдеться не про філософський вимір цього питання, а змістовий і технологічний (часто – перевірка знання фактів за навчальними програмами). Важливо усвідомити те, що ЗНО сьогодні – це системоутворювальний чинник нашої освіти, як середньої, так і вищої. Украй важливо, щоб воно було максимально ефективним. Але для того, щоб визначити напрям удосконалення ЗНО, потрібно з'ясувати, якою має бути якісна освіта і, відповідно, що потрібно перевіряти?

Отже, перше й основне запитання що таке якісна освіта? На нього є дві відповіді. Традиційно вважаємо: чим більше інформації засвоїть учень,  тим краще. Нашим гаслом можна вважати: "Знати все і в якнайповнішому обсязі!". Але обсяг інформації стрімко зростає, і знати все просто неможливо. Саме тому прагнення до дедалі більш інформативної освіти спричиняє перевантаження учнів, погіршення їхнього здоров'я, постійний стресовий стан. Систему навчання, за якої обсяг операцій, дозволених учням, охоплює лише сприймання, "розкладання на поличках та зберігання вкладеного", бразильський педагог П. Фрейре [12] назвав "банківською". Він запевняє, що за такої освіти люди опиняються на узбіччі життя через брак творчості. Таку модель освіти інакше називають інформативною, традиційною.

На Заході ж переважають ідеї про те, що головне в освіті – це навчити людину мислити, тобто акцент в освіті робиться на розвиток операційного блоку мислення. За таких умов "розвивального навчання" інформативність відсувається на другий план і, відповідно, до змісту освіти потрапляє лише найважливіша та найістотніша інформація. Таким чином, акцент у навчанні робиться на розвитку логічних операцій мислення, як-от: аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, класифікації та систематизації.

Відповідно постає запитання: яка модель навчання краща, більш якісна: інформативна чи розвивальна? Якщо правильною є теза "Чим більш якісна система освіти у країні, тим вищий рівень життя людей", то, безумовно, кращою є та, яка забезпечує вищий рівень життя.

Розроблення змісту сучасної шкільної освіти ґрунтується на загальних тенденціях його розвитку, визначених у педагогічній теорії та практиці. Основоположними принципами його конструювання є гуманізація та гуманітаризація.

Гуманізація – це відображення в освіті тенденцій гуманізації сучасного суспільства, коли людська особистість визначається найвищою цінністю, а ствердження блага людини – найважливішим критерієм суспільних відносин. Сутністю освітнього процесу стає цілеспрямоване перетворення соціального досвіду в досвід особистий, залучення людини до всього багатства культури [13-14].

Основним засобом гуманізації змісту освіти є його гуманітаризація, яка означає, що у фундамент формування особистості мають бути покладені знання про людину й людяність, знання, які використовуються на її благо. Якщо спробувати стисло сформулювати, у чому специфіка гуманітарного ставлення до світу, то в такій якості виступає поняття "людина". А оскільки людина не є ізольованою істотою, то йдеться про сукупність людей, соціальні групи, суспільство в цілому.

Особливістю розвитку сучасної освіти є поєднання, на перший погляд, суперечливих якостей змісту освіти: його інформатизацію та технологізацію, водночас – наскрізну гуманітаризацію освітнього процесу. Її сутність полягає не в засвоєнні готового знання гуманітарного змісту, а у формуванні особливого світорозуміння. Тому головна мета освіти – навчити людей спілкуватися і спільно виконувати загальні для них завдання на основі отриманих знань. У такому розумінні без гуманітарної компоненти величезний масив природничо-наукових знань виявляється зайвим.

Знання мов – це й основа діалогу культур, і можливість глибшого розуміння власної культури. Оскільки джерелом гуманітарної інформації є текст, то школа покликана формувати навички користування текстом. Для цього необхідна якісна мовна підготовка в галузі як рідної, так й іноземних мов.

Ще одна проблема, про яку варто сказати особливо, – це проблема зміни сучасного культурного простору, що, звичайно, впливає і на філософію. Сучасні процеси інформатизації суспільства призводять не тільки до змін міжособистісної комунікації, а й до структурних змін у всій культурі. Це змушує дослідників обговорювати явище "кризи культури". На нашу думку, тут варто говорити про кризу не всієї культури, а класичної, стрижневим поняттям якої є науково-технічний прогрес, Розум. Інформатизація суспільства різко змінює цю ситуацію, руйнуючи сталі уявлення та принципи, на яких будуються локальні культури в їх взаємодії. Мова йде не про роз’єднання, а про тіснішу інтеграцію культур, але вже за ознаками їх подібності.

На жаль, подібність часто пов'язана з нівелюванням культур, їхнім "понятійним" збідненням. Тож те, що часто називають "кризою культури", є насправді ситуацією різкої зміни комунікаційного простору, у якому межі між культурами стають більш хиткими. Виникає небезпека, що в новому комунікаційному просторі візьмуть гору стереотипи – загальнодоступні, найпростіші компоненти культури. У цій ситуації наука також виступає в якості наймогутнішого інтегративного фактора. Завдяки новітнім засобам аудіовізуального впливу значно звужується зона неоднакового в культурах. Або вони підкоряються деякій штучній суперкультурі (наприклад, комп'ютерній культурі з фактично єдиною мовою), або менш розвинені (в технічному плані) культури розчиняються в більш розвиненій.

Нарешті, під "кризою культури" можна розуміти порушення традиційного балансу між високою і масовою культурами з ознаками домінування останньої.

Подібні процеси відбуваються й у філософії, що реалізується в концепціях деконструктивізму і постмодернізму. Вони виявилися адекватними сучасному стану культури і є типовим прикладом альтернативних класичній культурі освіти. Постмодернізм у широкому розумінні (Ж. Деррід, І. Козлик) – це філософія, адаптована до реалій сучасної комунікативної ситуації. Її ідея пов’язана з ідеєю про "смерть автора" і творчість мас. Це філософія інтерпретації й переспіву.

Філософії постмодернізму надзвичайно "пощастило": нова комунікативна система – Інтернет – є втіленням багатьох його положень. Так, "смерть автора" цілком реалізована в гіпертексті, у якому можливо нескінченне число авторів, навіть анонімних. Візьмемо для прикладу такий постулат постмодернізму, як "нескінченність інтерпретації". Якщо у класичному тексті сюжет задано самим автором, то в гіпертексті можна розвивати зовсім іншу сюжетну лінію чи навіть кілька таких сюжетних ліній. Звідси – важливість мотивування й розвитку в учнів здатності до читання, розуміння й інтерпретування тексту, висловлення власної думки.

Цілком зрозумілим є феномен "мильних опер", які переглядає більшість сучасних людей: нелінійний (вільний, подекуди – фрагментарний) процес споглядання пропонованого сюжету відповідає наявній культурній ситуації.  Отже, спостереження замість міркування – одне з налаштувань сучасної культури. Така фрагментарна, "кліпова" свідомість найточніше виражає її сутність.

Так чи інакше це впливає на процес навчання у школі, адже потребує інакшого ставлення до організації навчання (міжособистісна взаємодія та індивідуальне осмислення), добору методів і його змісту (медіатекст в основі його критичного сприйняття), врешті-решт – підручникотворення.

Висновки. Таким чином, у сучасній соціокультурній ситуації знов і знов виникає проблема сутності та змісту філософії. Адже нині, в умовах трансформування простору комунікації й освіти, зміни системи культури в цілому, лише по-філософськи розсудлива людина спроможна оцінити спостережувані процеси, виявити їх негативні й позитивні аспекти для побудови нових освітніх моделей, спрямованих на збереження й розвиток культури.

 

Список використаних джерел

  1. Образование в конце ХХ века (материалы круглого стола) / [Зотов А. Ф., Купцов В. И., Розин В. М., Марков А. Р., Шикин Е.В., Царев В.Г., Огурцов А. П.] // Вопросы философии. – 1992. – № 9. – 184 с.
  2. Бех І. Д. Дві експериментально-виховні стратегії – два етапи розвитку педагогічної науки / І. Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 2000. – №3. – С. 5–15.
  3. Вікторов В. Г. Якість освіти : основні наукові підходи та уявлення / В. Г. Вікторов // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності : альманах. – К., 2004. – Вип. 14. – С. 208–214.
  4. Гершунский Б. С. Философия образования для XXI века : В поисках практико-ориентирированных образовательных концепций / Б. С. Гершунский /  РАО ; Ин-т теории образования и педагогики. – М. : Совершенство, 1998. – 607 с.
  5. Дибський С. Практичний посібник  для заступника директора [Електронний ресурс]  / С. Дибський // Відкритий урок : Освіта. UA. – Режим доступу  : http://www.osvita-ua.net/school/technol/2670.
  6. Карпенко М.А. Цели и содержание современного образования / М. А. Карпенко, С. А. Спасский // Философия образования для ХХІ века. – 2001. – №1. – С.49–53.
  7. Клепко С. Ф. Українська царина філософії освіти / С.Ф. Клепко // Інтегративна освіта і поліморфізм знання. – К. ; Полтава ; Харків : ПОІПОПП, 1998. – С. 81-84.
  8. Козлова О. Г. Розвиток філософської культури у процесі підготовки вчителя до інноваційної діяльності // Педагогічний пошук. – 1998. – № 2-3 (18-19). – С. 53–62.
  9. Кузьминов Я. Реформа образования : причины и цели [Электронный ресурс] / Я. Кузьминов // Отечественные записки : журнал для медленного чтения. – 2002. – №1. – Режим доступа : http://www.strana-oz.ru/2002/1/reforma-obrazovaniya-prichiny-i-celi.
  10. Миронов В. Проблемы образования в сучасном мире и философия [Электронный ресурс] / В. Миронов // Отечественные записки : журнал для медленного чтения. – 2002. – №2. – Режим доступа : http://www.strana-oz.ru/2002/2/problemy-obrazovaniya-v-sovremennom-mire-i-filosofiya.
  11. Овдієнко Л. Політична культура учнів : когнітивна складова / Л. Овдієнко // Соціогуманітарні проблеми людини. – 2005. – № 1. – С. 106–111.
  12. Педагогика угнетенных : материалы к учеб. семинарам шк. трудовой демократии ; [пер. с португ.] / Пауло Фрейре ; [предисл. Г. Ракитской, Б. Ракитского]. – М. : Ин-т перспектив и проблем страны Рос. акад. естеств. наук, 1998. – 40 с. 
  13. Улановская И.М. Подход к классификации образовательных сред / И. М. Улановская // Психология и ее приложения. Психология как профессия (исследователь, практик) : ежегодник Российского психологического общества. – 2002. –  Т. 9. – Вып. 3. – С. 156–157.
  14. Хуторской А.В. Дидактика личностно-ориентированного обучения : пособие [для учителя] / А. В. Хуторской. – М. : Эйдос, 2005.   383 с.

 

Демьяненко Е. А. Тенденции развития общего среднего образования в Украине сквозь призму философско-образовательных вопросов

В статье осуществлен анализ современной образовательной модели и ее компонентов с учетом мирового опыта и национально-культурных традиций. Определены закономерности развития общего среднего образования в Украине в соответствии с современными философскими концепциями и теориями.

Описаны способы комбинирования классических  образовательных идей с учетом обозначенных современных тенденций развития общего среднего образования в Украине. Даны оценки качественным факторам ее модернизации (информатизация, гуманизация и гуманитаризация, интеграция) в условиях постмодерной культурной ситуации.

Ключевые слова: школьное образование, информативная и развивающая образовательные модели, качество образования, гуманизация и гуманитаризация, информатизация общества, кризис культуры, деконструктивизм и постмодернизм.

 

Demyanenko, E. Trends in the Development of Ukrainian General Secondary Education in Philosophical and Educational Aspects

The analysis of the modern education model and its components account world experience and national-cultural traditions is done, the rules of development of Ukrainian general secondary education in accordance with modern philosophical concepts and theories are opened in the article.

Key words: school education, informative and developing educational models, the quality of education, humanization and humanitarization, society informatization, the crisis of culture, deconstructivism and postmodernism.

Permanent link to this article: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2419

Tatoo Art IndonesiaLoves Diet SehatSkena FashionMPOTURBO link betting online no 1 se Asiaprediksi master hari iniUnited GamingFundacion RapalaFakta SehariTren HarapanGadgetkanGosipliciousiNewsComplexiNewsFootballPollux TierFoomer OfficialCommon SightJurnal TempoRuang MistisiNews CombatOhana MagazineLove Food Ready MealsPetite PaulinaBeauty RivalSpecialty Network SllcFilm Terbaru Penuh Pesan MoralMovie AutoAlmansorsMayumioteroRound Rock JournalBiobaeckereiBornheimerMayumioteroRound Rock JournalBukemersanacokyakisirTrans To FindMPOTURBOLogin MPOTURBO situs resmi dengan layanan terpercayanotif4dlink alternatif aloha4dlogin vip aloha4dto2888 slothiburan online seru indonesiakristtinarodnaosvitabasic4d loginvalir4dDaftar akun MPOTURBO situs permainan online terpercayaGate-of-Olympus-1000-Petualangan-Epik-Bersama-Sang-Dewa-PetirGates of Olympus Super Scatter Petualangan Mistis Bersama Sang Penguasa LangitMahjong Ways 1 – Petualangan Klasik yang Tetap Seru di Istana777Mahjong Ways 2 Evolusi Seru dari Permainan Legendaris di Istana777Mahjong Ways x6000 Petualangan Seru Bersama Istana777Sweet Bonanza Petualangan Manis di Dunia Penuh WarnaWild Bandito Aksi Seru Sang Bandit di Balik Musik dan MisteriTrik Mendapatkan Perkalian Besar Di Starlight Princess Dengan CepatGAME MASTER: Sensasi Hiburan Digital Penuh Warna di Istana777GGSoft Inovasi Dunia Hiburan Digital dalam Genggamandeni coba pola lama mahjong aloha4d berhasil maxwinbeli kucing bsh berkat menang luckyneko aloha4dpak mamat ubah hidup dari mahjong aloha4dpak mamat ubah hidup dari mahjong aloha4dirfan pandai menyepin mahjong aloha4d dengan modal kecilsanti ganti laptop macbook dari baccarat aloha4dbuk suci buka rumah makan berkat spaceman roullate aloha4dkeluarga risma beli rumah mewah dari baccarat aloha4dmiswar buka usaha besar dari jackpot megawheel aloha4dtukang es krim pensiun setelah main gates of olympus aloha4dbikin scatter menanghadirkan kejutan barumalam rahasia terungkapmampu memancing cepatmomen menuju kemenanganpamer bukti kemenanganpermainan jadi sorotanpola sentak layarpotensi tsunami scatterviral menang fantastisbukitmpo pecahkan rekorcoba putaran musikmahjong jadi ramaipecahkan spin subuhpenjual kopi menangpola angka terbalikraih spin pertamaramalan zodiac paling cocokstrategi mode getartukang bakso berhasilcai shen wins mesin cuci ekonomis hematairmenu masakan sehari hari praktis mahjong ways kekinianmalaysia 2025 perayaan viral dan sorotan duniatren mobil mewah moge suv premium mystic ringsviral soundtrack hipdut gameplay strategi modern jackpot lucky neko dita jakarta tanda hoki besar basic4dibu rumah tangga bandung kelola modal sweet bonanza luar biasaguru sd bandung cuan 48 juta sweet bonanza basic4d rtp tinggiguru konseling bekasi saksi olympus 1000 basic4d jackpot super besaraztec rtp tinggi basic4d dita kebanjiran cuandita ibu rumah tangga bandung kelola modal sweet bonanzadita jackpot scatter lucky neko tanda hoki besararif strategi gates of olympus basic4d gandakan penghasilananalisis histogram dita sugar rush basic4danalisis histogram sugar rush ibu rumah tangga solo basic4dsudah terbukti game pragmatic mpoturbo menang besarbocoran pragmatic gachor bukitmpo hujan keberuntunganrahasia hujan bomb sweet bonanza mpoturbobocoran game live pragmatic bukitmpo menang setiap haripola spin candy bonanza mpoturbo trik kamilstrategi mahjong ways pemula auto jagostrategi gates of olympus bukitmpo rtp tinggitrik maxwin starlight princess mpoturbo bukitmpomenang besar tetap ibadah khusyuk mahjong waysmega roulette mpoturbo oyel tazuika kayabima buka usaha londry dari kemenangan mahjong aloha4danak berikan emas setelah menang baccarat aloha4ddimas buka fotocopy kedua dari bonanza aloha4dmarni beli rumah cash berkat mahjong ways aloha4dsandra menang cepat di bonanza candy land aloha4dagus nyepin dijam dewa menang mahjong ways 2 aloha4dwahyu spin manual olympus aloha4d belanja baju sekolahfahmi coba pola mahjong ways aloha4d dari youtubertomi rayakan ulang tahun dapat kejutan dari aloha4driki putar mahjong aloha4d dengan modal rolinganbanyak orang terpanabikin heboh setelah menangbikin saldo naik drastisgame paling dicari pemainmain hingga raup miliaranpola delay pemainsales toyota jadi sorotansukses jalankan rental mobiltingkatkan peluang kemenangantukang cukur kaya rayakemenangan mega sicbo bukitmpo fakta merindingkisah ardika sweet bonanza candyland mpoturboode diamond roulette mpoturbo panennya gilakode dog house mpoturbo bukitmpo jackpotjackpot mahjong wins 3 bukitmpo gercep daftarcongo cash bukitmpo mpoturbo hadiah besarpanduan main crazy time mpoturbo bukitmpobola online mpoturbo tanpa ribet cepat untungpola taruhan live sicbo bukitmpo mpoturbostrategi baccarat rendah taruhan hasil gedeteknik menang treasure of aztec bukitmpoteknik momentum menang mahjong ways bukitmpostrategi ibadah dan cuan mahjong wayscash wheel carnival mpoturbo penghasilan harianpola classy bukitmpo starlight princess berkahkode kunci mahjong ways 3 mpoturbo menangfitur rahasia sweet bonanza auto menangkode rtp gates of olympus pasti cuanmahjong wins 3 mpoturbo jackpot menggilakode sky sweet bonanza bukitmpo auto untung pola tersembunyi olympusrtp tinggi banyakstrategi all instrategi parlay tertimbangstrategi yang ngehitsteknik bankroll terbalikteknik double prismteknik pattern halusteknik segitiga matematikatemukan pola paling viralrahasia scatter hitam sweet bonanza mpoturbo bukitmpomodal kecil mega win baccarat mpoturbo bukitmpokesabaran kunci perkalian maksimal mega sicbo mpoturbomode max profit roullet mpoturbo kemenangan besarlive roullet bukitmpo mpoturbo ladang untungpengelolaan modal kunci cuan baccarat bukitmpo mpoturbokesalahan fatal mega roullete mpoturbo bukitmpomega baccarat mpoturbo bukitmpo bikin ketagihanscatter hitam aztec gems mpoturbo bukitmpo tanpa trikmain cepat maxwin lucky neko bukitmpo mpoturboteknologi ai bongkar pola di mpoturbo dan bukitmpocuan deras spin manual wild bandito nelayan natunartp tinggi di mpoturbo bikin wd tanpa modalpola 555 gates of olympus maxwin petir rontokmodal tipis cuan fantastis gates of olympus pemuda papuapola tersembunyi starlight princess ungkap jepe tanpa hentimain lebih mudah dengan qris pola menang mpoturboauto spin lucky neko banjir wild scatterstrategi menang ganesha fortune scatter rajinrahasia kemenangan beruntun baccarat sexy gamingmaya bandung menang 55 juta scatter hitam mahjong ways 2 basic4dmahjong wins pertanda raih untung basic4d jackpot besarmahjong wins3 dita bandung jackpot besar basic4dlita mahasiswa bisnis strategi wild bandito basic4d jackpotkejutan besar super win simbol terang basic4drian jackpot 68 juta starlight princessrayyan bertemu pola mahjong ways 2 basic4d keuntungan 50 jutaradika eksekutif pemasaran spin olympus 1000 basic4d cuan instanmitos modern aztec gold dita bandung basic4d rtp tinggimaya strategi scatter hitam mahjong ways 2 basic4dsweet bonanza rtp tinggi basic4d dita menang besarsuper win dita guru bandung simbol terang basic4dstrategi modal ibu rumah tangga bandung sweet bonanza basic4drian pola starlight princess basic4d jackpot dan peluang finansialstrategi arif mahasiswa ekonomi yogyakarta menang 45 juta gates of olympustrik simpel menang rtp live pola spilar spellmasterstrategi cuan level dewa tren viral mahjong ways 2fashion kekinian kombinasi warna geometri unik pola spilar viralkisah pemain jackpot mahjong wins 3 pola rahasia tersembunyi viralgame resmi indonesia viral sweet bonanza super scattercara jitu fokuscara tetap stabil dan menangkemenangan butuh keputusanmahjong punya kendalimenang jurus starlightmengatur putaran pertamaolympus menggoda fokusmuperang bikin kemenanganteknik pasif efektifteknik zona kemenangan strategi mahjong ways aloha4d ala reza maxwintips jackpot sweet bonanza aloha4d dari iko auto wdmenang starlight princess aloha4d bersama dian free spinrahasia baccarat aloha4d versi putra banker all incuan spaceman aloha4d bersama vino pakai auto stoppola ampuh sicbo aloha4d rio dewanto genap ganjilrahasia jackpot great rhino megaways aloha4d versi aliwinda bonanza candy land aloha4d buy spin jackpotyudi spin olympus 1000 aloha4d pecah kemenangan cepatrina menang baccarat aloha4d strategi martingale profitbikin pemain kalahjam rahasia bikin menangmain rtp tertinggimain saat sepi lebih cuanmembangun ketahanan emosipelajari pola tertentuprediksi bisa konsistenrtp games stabilrtp tiba tiba naikwaktu bermain gilabanyak game cantikbanyak terjebak polabikin parlay meledakcara agar tidak terjebakcara baca lawancara cuan elegancara side betcara taktis memanjatcoba jalan ninjakombinasi kemenangan epikmengatasi pemain pemulaolympus bikin antisipasipola mosaic parlaypola orb reboundpola switch gandaputaran paling lamatebak ketepatan feelingteknik putaran protrik mengelola fokustrik pemain sederhanafilosofi gates of olympus ditemukan di galeri nasionallukisan diamond baccarat jadi sorotan di yogyakartalukisan mahjong ways 2 mengantar rp256 jutapola mahjong ways 2 berbuah kemenangan fantastisseniman muda menang mahjong wins 3 beli bmwbocoran pola gates of olympus bukitmpo malam iniguru solo menang rp119juta dengan pola sweet bonanza xmasmahasiswa bandung bawa pulang rp92juta dari mahjong wayspola gates of olympus mirip film box office hollywoodtrik starlight princess dari konstelasi orion trendingpola mahjong ways disebut sakti di komunitas esportsgamer pro menang di bukitmpo dengan pola starlightpola gates of olympus mirip trading crypto bikin menangstruktur dna mirip pola gates of Olympus bukitmpopola mahjong wins mirip anyaman indonesia bikin kayaai bonanza baccarat bantu baca pola dan menangai Olympus baccarat mpoturbo ciptakan gaya main barucandy land kasino bikin kaget roda keberuntungan tanpa ampunlive baccarat di mpoturbo bikin kaya bukan cuma hiburanlive baccarat skema long weekend jadi meriahmain candy land di mpoturbo bikin dompet makin gemukpemain bondowoso menang puluhan juta di mega sicbo bukitmporamalan ahli baccarat tentukan pemenang besarstrategi menang baccarat setiap hari dengan mudahteknologi rng diamond baccarat mpoturbo bikin cuan pak udin seblak pecahkan mahjong ways di aloha4drina mahasiswi kos sweet bonanza buy spin aloha4djoko sopir angkot menang gates of olympus aloha4dbu siti guru honorer jackpot baccarat di aloha4dandi pedagang ikan menang roulette favorit di aloha4dtono nelayan menang spaceman aloha4d bebas dari utangani karyawan swasta bonanza candy land buy spin aloha4ddoni kantoran starlight princess aloha4d pakai auto spinfitri mahasiswi lucky neko aloha4d jackpot modal recehwati penjual sayur menang mahjong ways 2 di aloha4dgate of Olympus 1000 petualangan epik bersama sang dewa petirgates of olympus super scatter petualangan mistis bersama sang penguasa Langitmahjong ways 1 petualangan klasik yang tetap seru di istana777mahjong ways 2 evolusi seru dari permainan Legendaris di istana777mahjong ways x6000 petualangan seru bersama istana777sweet bonanza petualangan manis di dunia penuh warnawild bandito aksi seru sang bandit di balik musik dan misteritrik mendapatkan perkalian besar di starlight princess dengan Cepatgame master sensasi hiburan digital penuh warna di istana777ggsoft inovasi dunia hiburan digital dalam genggaman