https://202.95.10.110/ https://202.95.10.71/ https://202.95.10.211/ https://117.18.0.30/ https://202.95.10.111/ https://202.95.10.143/ https://202.95.10.53/ https://3.33.146.175/ https://117.18.0.14/ https://117.18.0.16/ https://117.18.0.18/ https://202.95.10.186/ https://117.18.0.20/ https://117.18.0.17/ https://117.18.0.19/ https://117.18.0.15/ https://117.18.0.22/ https://117.18.0.21/ https://117.18.0.24/ https://117.18.0.23/ https://202.95.10.183/ https://202.95.10.246/
Мороз І. В. Перше покоління українських підручників із всесвітньої історії: проблеми змісту та структури

Return to Розділ 2. Педагогічна наука

Мороз І. В. Перше покоління українських підручників із всесвітньої історії: проблеми змісту та структури

УДК 371.671: 94(100) (075.3)

Мороз І. В.,
аспірантка лабораторії суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України

 

Рецензент: Малієнко Ю. Б.,
старший науковий співробітник лабораторії суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук

 

Перше покоління українських підручників із всесвітньої історії: проблеми змісту та структури

 

У статті розкрито процес створення шкільного підручника всесвітньої історії в першій половині 90-х років ХХ століття. Виокремлено нові підходи, методологічні новації, характерні риси та особливості підручників цього періоду. Установлено, що зміст шкільних підручників всесвітньої історії залежав від освітніх систем і зумовлювався суспільно-політичними, соціально-економічними і культурно-освітніми чинниками.

Ключові слова: шкільний підручник із всесвітньої історії, процес підручникотворення, принципи відбору та побудови змісту, структура підручника.

 

Постановка проблеми. Проблему відповідності сучасної шкільної історичної освіти реальним вимогам життя вважають однією з найбільш актуальних. За роки незалежності в Україні відбулися суттєві зміни у визначенні мети шкільної історичної освіти, зокрема, відбувається поступове зміщення уваги з обсягу знань, які необхідно засвоїти у процесі навчання історії, на створення умов для розвитку особистості учня; визнання пріоритетів розвивальної та ціннісної складової в навчанні [1; 7].

У новому Державному стандарті базової і повної середньої освіти [2] метою освітньої галузі "Суспільствознавство", що складається з історичного та суспільствознавчого компонентів, визначено забезпечення розвитку учня як особистості, що керується гуманістичними нормами і цінностями, усвідомлює себе громадянином України та успішно самореалізується в сучасному українському суспільстві.

Затвердження оновлених Державного стандарту базової та повної середньої освіти (галузь "Суспільствознавство") та навчальної програми з історії для 5-9 класів [5] передбачає розроблення принципово нової концепції шкільного підручника історії. У цьому контексті важливим є вивчення науково-методичного досвіду створення шкільних підручників історії, дослідження їх поетапного вдосконалення з урахуванням досягнень історичної науки, методики, психології, практики навчання. Це дозволить виявити загальні тенденції створення шкільного підручника історії і здійснити прогноз його розвитку в перспективі, з'ясувати чинники, що впливають на процес його вдосконалення.

Аналіз останніх досліджень та публікацій. Проблема якісного підручника історії була і залишається важливим предметом обговорення і критики педагогічної громадськості, оскільки підручник є основним засобом навчання не лише в Україні, а й у багатьох країнах світу. Історичний досвід шкільного підручникотворення, проблеми змісту і структури шкільних підручників історії розглядали Є. Агібалова, К. Бабанов, А. Булда, І. Гирич, Г. Донськой, А. Зякун, Я. Камбалова, Ф. Коровкін, Ю. Малієнко, В. Мисан, П. Мороз, Л. Пироженко, О. Пометун, О. Томаченко та інші. Однак в історико-педагогічній та методичній літературі недостатньо відображена практика відбору та структурування змісту шкільних підручників з конкретних історичних курсів, зокрема із всесвітньої історії. У зв'язку з цим виникає потреба вивчити, проаналізувати, зіставити загальне і особливе, що було характерним для шкільних підручників із всесвітньої історії упродовж різних історичних періодів.

Формулювання цілей статті. У статті поставлена мета розкрити процес створення в Україні шкільних підручників із всесвітньої історії упродовж 1992-1996 рр., вплив на нього методологічних та ідеологічних підходів тогочасної історіографії, прослідкувати зміни у змісті та структурі шкільних підручників у конкретних історичних умовах у контексті відбору в них основних фактів, провідних світоглядних ідей і понять, способів подавання матеріалу, а також їх поліграфічних характеристик.

Виклад основного матеріалу. Насамперед стисло визначимо характерні риси радянських підручників 80-х років ХХ ст., тобто оцінимо реалії процесу підручникотворення, які виявили автори перших українських підручників із всесвітньої історії.

Дослідники підручникотворення цього періоду часто зосереджують головну увагу на недоліках цього процесу і виокремлюють такі характерні риси більшості підручників із всесвітньої історії, як використання марксистського (формаційного) підходу в його спрощеному "радянському" варіанті, безпроблемність, схематизм, введення в догму низки висновків класиків марксизму-ленінізму, сухість, академічність викладу, відсутність особистісних оцінок та емоційної привабливості тощо [3; 8].

Частково погоджуючись з цими думками, зауважимо, що це зумовлено насамперед тим, що розроблення навчальної літератури здійснювалося централізованим шляхом і підручник розглядався як нормативний документ, що і призводило до уніфікації навчального процесу. Утім, відкинувши певні ідеологічні нашарування, варто вказати, що підручники із всесвітньої історії зазначеного періоду мали добре продуманий і розгалужений методичний апарат (особливо підручники з історії стародавнього світу та середніх віків), який сприяв ефективному закріпленню та відтворенню історичних фактів і теоретичних узагальнень. Як зазначає О. Пометун, автори радянських підручників досягли значних успіхів у розробленні основного тексту підручника, орієнтованого на вікові пізнавальні можливості школярів, та у відборі й презентації яскравого та різноманітного ілюстративного матеріалу, що сприяло побудові цих підручників як цікавих та образних розповідей про минуле [7].

Крім основного тексту, у радянських шкільних підручниках всесвітньої історії вміщувалися документи та ілюстрації, різноманітні довідкові матеріали та пояснювальні тексти, до тексту параграфа, а іноді й до ілюстрацій, пропонувалися запитання і завдання для осмислення, систематизації, закріплення та самоперевірки змісту матеріалу, синхроністичні таблиці, словники, досить вдалий апарат орієнтування. Характерною рисою підручників із всесвітньої історії К. Баханов вважає надання учням широких можливостей для порівняння [1]. Це, на думку, Я. Камбалової, допомагало вчителеві керувати навчальною діяльністю школярів, проте не позбавило тогочасну навчальну літературу певних недоліків, зокрема, перенавантаження другорядним матеріалом [4].

Централізований підхід держави до розроблення підручників мав ще один позитивний момент – над підручником працювали творчі колективи, він проходив належну апробацію та обговорення, у ході яких виявлялися певні недоліки, пропонувалися способи їх усунення. Зокрема, у процесі апробації та обговорення нового пробного підручника Ф. П. Коровкіна "Історія стародавнього світу" на початку 1980-х років було виявлено недоліки підручника. У зв’язку зі смертю Ф. П. Коровкіна підручник доопрацювали професор МДУ В. І. Кузищін, старший науковий співробітник НДІ змісту та методів навчання АПН СРСР О. І. Бахтіна, учителі-методисти Г. І. Годер і Г. М. Донськой, а також художник-оформлювач В. І. Ривчін [5]. У результаті цей підручник викликав захоплення як серед вчителів, так й учнів.

Отже, радянське підручникотворення із всесвітньої історії мало свої сталі традиції, достоїнства і певні недоліки, насамперед, заідеологізованість змісту.

Після проголошення незалежності України постала потреба вирішення нагальних питань і у сфері шкільної історичної освіти, насамперед потрібно було створити нові навчальні програми, підручники та іншу навчальну літературу. Першим кроком стало опублікування 1992 року проекту програми з історії України та орієнтовного тематичного планування із всесвітньої історії, на основі яких було створено перше покоління вітчизняних підручників з історії. Відповідно саме 1992 рік вважаємо відправною точкою українського підручникотворення із всесвітньої історії.

В орієнтовному тематичному плануванні із всесвітньої історії (1992 року) було проголошено відхід від "радянського" змісту історії – формаційного та класового підходів. Наголошувалося, зокрема, на необхідності орієнтування на загальнолюдські цінності, на підсилення культурологічної спрямованості змісту. Автори документа орієнтували авторів підручників на нове трактування визначних подій світової історії, розкриття ролі в історичному процесі як різних політичних сил, так і окремих особистостей, на нову логіку подавання навчального матеріалу тощо [1].

У період 1992-1996 рр. було підготовлено та видано перше нове покоління українських підручників із всесвітньої історії, яке розуміємо як підручники, які порівняно з попередніми мають оновлений зміст та в яких реалізовано нові підходи до навчання на основі структури і методичного апарата. Нами проаналізовано шкільні підручники всесвітнього історії першого покоління, які входили до тогочасного переліку обов’язкової літератури, мали відповідний гриф і широко використовувалися в загальноосвітніх школах (табл. 1).

Таблиця 1

Нове покоління українських підручників із всесвітньої історії 
(1992-1996 рр.)

п/п

Назва підручника

Автори

Видавництво

Рік

видання

1

Історія стародавнього світу: пробний підручник для 6 класу

Шалагінова О. І., Шалагінов Б. Б.

К.: Зодіак-ЕКО

1994

2

Всесвітня історія: Середні віки: Пробний підручник для 7 класу середньої школи

Агібалова К. В., Донськой Г. М., Духопельников В. М.

К.: Освіта

1995

3

Всесвітня історія: Середні віки (кінець ХV – середина ХVІІ ст). Пробний підручник для 8 класу середньої школи

Духопельников В. М.,

Донськой Г. М.

К.: Освіта

1995

4

Всесвітня історія: Епоха становлення сучасної цивілізації (кінець ХV – початок ХХ ст.). 8 клас

Мішина І. А., Жарова Л. М, Міхеєв А. А.

К.: Генеза

1994

5

Всесвітня історія. Новітні часи. 1914-1945: Підруч. для 10 класу середньої школи

Рожик М. Є., Ерстенюк М. І., Пасічник М. С., Сухий О. М., Федик І. І.

К.: Генеза

1996

6

Всесвітня історія. Новітні часи. (1945-1996). Підручник для 11 класу середньої школи

Бураков Ю. В., Кипаренко Г. М., Мовчан С. П., Мороз Ю. М.

К.: Генеза

1996

7

Новітня історія період після Другої світової війни: навчальний посібник для 11 класу середньої школи

Майборода О. М.

К.: Освіта

1995

 

 

  Варто зазначити, що авторами підручників було зроблено перші спроби оновлення їх змісту, насамперед, за допомогою поєднання цивілізаційного та формаційного підходів у висвітлення подій [1; 8].

У 1994 році українські школярі одержали перший вітчизняний підручник із всесвітньої історії "Історія стародавнього світу", авторами якого були О. Шалагінова і Б. Шалагінов. Його було видано у вигляді невеликої скромної книжечки; матеріал у ньому подано на сірому папері без ілюстрацій. Причиною цього були об’єктивні труднощі, що їх у той час переживала держава та видавнича справа. Науковці зробили спробу відмовитися від певних культурно-соціологічних схем і канонів, відійти від формального підходу. Як наслідок, у підручнику більше уваги приділялося висвітленню розвитку матеріальної та духовної культури, значно скорочено "екскурсії" в економічну історію та описи "трудових процесів". Автори намагалися показати в підручнику, як поступово формувалися високі етичні цінності, норми моралі сучасної людини. З цією метою в підручнику наводилися висловлювання, думки видатних учених, мислителів давнини, уривки з Біблії, художніх творів, перекази стародавніх легенд.

 Зміст основного тексту підручника було укладено з урахуванням пізнавальних можливостей шестикласників. Однак у тексті підручника, на наш погляд, не зовсім вдало розкрито понятійний апарат, трапляються наукові неточності та помилки. Підручник не містив важливого з практичного погляду матеріалу, наприклад, у ньому не пояснено зміст понять "тисячоліття", "століття", не розтлумачено, як вести відлік часу до нашої ери, не було матеріалу про лічбу років тощо. Не завжди авторами дотримано системності й наступності у викладі подій, визначеннях понять. Порівняно зі своїм "радянським попередником" підручник "Історія стародавнього світу" 1994 року мав занадто бідний методичний апарат: у ньому переважали запитання репродуктивного характеру, відсутні ілюстрації тощо. Утім зазначимо, що частково недоліки першого підручника були враховані авторами в подальших перевиданнях.

Вважаємо, що підручник "Історія середніх віків" створювався на засадах свого "радянського попередника", успадкувавши як його структуру, так і методичний апарат. Однак автори відмовилися від ототожнення середніх віків з феодальною формацією й поділу цієї епохи на періоди становлення, розвитку і розкладу феодалізму. За основу періодизації було взято поширений у тогочасній європейській історіографії поділ середньовіччя на раннє, зріле й пізнє. Перші два періоди висвітлювалися в підручнику для учнів 7 класу, а третій – у 8 класі. Відзначимо, що підручник "Історії середніх віків" для учнів 7 класу вдало виділявся від інших кольоровими ілюстраціями та картами, порівняно хорошою поліграфією і вдало розробленим методичним апаратом.

Підручник із всесвітньої історії для учнів 8 класу авторів І. Мішиної, Л. Жарової, А. Міхеєва хоч і не відзначався високим рівнем поліграфії (були відсутні як ілюстрації, так і карти), все ж він був інноваційним для свого часу. Методичний апарат підручника був зорієнтований на організацію діалогу (полілогу): "учень – учитель – автор підручника – людина епохи, яку вивчаємо". Головне завдання автори визначили для себе так: спробувати, наскільки це можливо, поглянути на минуле очима його сучасників, зрозуміти, чому вони чинили саме так, а не інакше. Це простежується навіть у назвах підрозділів: "Світ очима людини традиційного суспільства", "Я вірую!", "Світ очима християнина раннього середньовіччя ІV‑ІХ ст.", "Світ очима конфуціанця", "Християнство очима мусульманина", "Іслам очима християнина", "Давайте поміркуємо", "Увага, ідея!" тощо. З цією метою автори в тексті підручника розмістили чимало проблемних завдань, деякі з них є назвами підрозділів ("Чому ця історія називається історією становлення сучасної цивілізації?"), окремих пунктів підрозділів ("Конгрес і штати: як поділити владу?", "Опричнина (1565‑ 1572 рр.) – зміцнення чи криза державності?", "Чи відставав Схід від Заходу?", "Що таке синтез культур" тощо).

Підручник мав продуманий апарат орієнтування: символи та рубрики, які поділяли текст підручника – "Факти", "Запитання", "Особистість", "Увага, ідея!", "Точка зору". Запропоновані запитання та завдання мали в основному проблемний і творчий характер, тобто передбачали аналіз, синтез, порівняння, висловлення власної думки тощо, наприклад, "Порівняйте міське самоуправлінське право Західної і Східної Європи. Спробуйте знайти схожі і відмінні ознаки", "Доведіть, що гуманізм своєю появою великою мірою зобов’язаний змінам, які проходили в житті середньовічної Європи в Х‑ХІІІ ст.", "Простежте зв'язок між великими географічними відкриттями і становленням буржуазних відносин у Західній Європі", "Дайте власну оцінку внутрішньої і зовнішньої політики Івана ІV", "Висловіть припущення, чому в тих кранах, де утверджувався кальвінізм, нерідко встановлювався республіканський лад?" тощо.

Попри методичну новизну та достоїнства, цей підручник так і не набув великого поширення у школі, що зумовлено насамперед неготовністю вчителів запроваджувати такий підхід, відсутністю методичних рекомендацій щодо застосування такого підходу, невідповідністю структури  та змісту підручника навчальній програмі. Хронологічно зміст підручника охоплював період кінця ХV – початку ХХ ст., а відповідно до програми цей матеріал вивчався протягом двох років. Окрім цього, невдалою була структура підручника – він не поділявся на конкретні параграфи та пункти, що значно ускладнювало роботу з ним учнів і вчителів.

Отже, основними напрямами вдосконалення підручників із всесвітньої історії для основної школи 1992-1996 рр. стали такі: збільшення частки документального матеріалу підручника, орієнтація на збільшення частки самостійної роботи учнів, налагодження діалогу з учнями за допомогою системи завдань та викладу матеріалу, сприяння самостійній дослідницькій діяльності учнів [1; 4].

Щодо підручників із всесвітньої історії першого покоління для старшої школи, то відзначимо, що вони ґрунтувалися на предметно-орієнтованій парадигмі: спостерігалася певна інформаційна перевантаженість та надмірна складність викладу матеріалу, вони були позбавлені ілюстрацій; у тексті та у хронологічних таблицях допускались прикрі помилки. Їх структура й методичний апарат мало відрізнялися від радянських: переважали запитання на відтворення поданих в основному тексті дат, прізвищ, понять, подій, зв’язків між подіями (особливо причинно-наслідкових) [1].

У підручнику із всесвітньої історії для 10 класу М. Рожика, М. Єрстенюка, М. Пасічника, О. Сухого, І. Федика після багатьох параграфів були завдання практичного спрямування для підготовки реферату, проведення дискусії, конференції, "круглого столу". Утім значна частина запропонованих тем не містили навчальної проблеми, тому й не спонукали учнів до творчого пошуку чи дискусії, наприклад,  "Економічне становище Англії в період депресії 1929‑1933 років", "Сталінський терор" тощо. У підручнику були відсутні методичні рекомендації щодо написання рефератів і проведення диспутів, конференції, що значно ускладнювало роботу над такими завданнями. Лише деякі із запитань могли спричинити справжню дискусію, наприклад, "Практичне заняття: Проведіть у класі диспут на тему "Чи мали моральне право видатні вчені працювати над створенням атомної зброї? (Ейнштейн, Бор, Курчатов та ін.)", "Чи могла Ліга Націй зупинити агресію Італії?" тощо.

Висновки. У період 1992-1996 рр. було підготовлено та видано перше покоління українських підручників із всесвітньої історії. Це був суперечливий перехідний період в українському підручникотворенні. Варто зазначити, що авторами підручників із всесвітньої історії було зроблено перші спроби оновлення їх змісту, перегляду версій і оцінок, прийнятих у радянській історіографії, насамперед на основі поєднання цивілізаційного та формаційного підходів у висвітлення подій.

Шкільні підручники із всесвітньої історії для основної школи містили деякі методичні новації: методичний апарат та логіка викладу навчального матеріалу деяких підручників були зорієнтовані на організацію діалогу (полілогу), включались запитання та завдання проблемного, творчого характеру, що передбачали аналіз, синтез, порівняння, висловлення власної думки тощо.

Однак перше покоління українських підручників із всесвітньої історії для старшої школи будувалося на предметно орієнтованій парадигмі освіти. Однією з їх вад була перевантаженість інформацією та надмірна складність викладу матеріалу. Події подавались однобічно (з однієї – авторської – точки зору), переважали завдання репродуктивного характеру. Такий підхід не навчав учнів самостійно мислити, шукати відповіді на суперечливі запитання, спонукати учнів до критичних роздумів.

У цілому шкільні підручники першого покоління поступалися радянським підручникам у методичному аспекті, що, на думку дослідників, пояснюється зосередженням авторів насамперед на формуванні нового змісту, відсутністю в державі коштів на відповідне поліграфічне оформлення, недостатньою реалізацією особистісно орієнтованого навчання тощо. Зокрема, через фінансові труднощі в державі більшість підручників першого покоління  не мали ілюстрацій. Однак виявлені недоліки під час апробації підручників у загальноосвітніх навчальних закладах України та їх аналіз стали підґрунтям для їх вдосконалення та появи підручників другого покоління.

Перспективи подальших розвідок у даному напрямку. Подальших наукових досліджень потребує низка проблем, а саме: аналіз процесу створення шкільного підручника із всесвітньої історії у період 1997‑2013 років, виявлення нових підходів, методологічних новацій, характерних рис та особливостей підручників цього періоду. Важливо прослідкувати зміни у змісті та структурі шкільних підручників у конкретних історичних умовах з погляду відбору в них основних фактів, провідних світоглядних ідей і понять, способів подавання матеріалу, а також їх поліграфічних характеристик.

 

Список використаних джерел

1. Баханов, К.О. Теоретико-методичні засади трансформації сучасної шкільної історичної освіти : дис… доктора пед. наук : 13.00.02 [Рукопис] / Баханов Костянтин Олексійович. – К., 2007. – 572 с.
2. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/ua/activity /education/56/692/state_standards/.
3. Зякун, А.І. Навчальна література з історії кінця 80-х – 90-х рр. ХХ ст. : історіографічний аналіз : дис. кандидата істор. наук : 07.10.06 [Рукопис] / Зякун Алла Іванівна. – К. : КНУ, 2002. – 184 с.
4. Камбалова, Я. М. Методика створення шкільних навчально-методичних комплектів з всесвітньої історії в основній школі : дис. … кандидата пед. наук : 13.00.02 [Рукопис] /  Камбалова Яніна Миколаївна; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К., 2009. – 237 c.
5. Мороз, П. В. Методичні засади шкільного підручника історії стародавнього світу : дис… кандидата пед. наук : 13.00.02 [Рукопис] / Мороз Петро Володимирович; АПН України, Інститут педагогіки. – К., 2006. – 243 с. 
6. Навчальна програма з історії для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua /ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869088/.
7. Пометун, О.І. Методика навчання історії в школі [Текст] : підруч. [для студ. вищ. навч. закл.] / О. І. Пометун, Г. О. Фрейман. – К. : Генеза, 2005. – 328 с.
8. Томаченко, О. В. Українські шкільні підручники 1990-2009 рр. з історії : здобутки і проблеми написання [Текст] / О. В. Томаченко // Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. – Запоріжжя : ЗНУ, 2012. – Вип. XXXIV. – С. 134‑139.

 

Мороз, И.В. Первое поколение украинских учебников по всемирной истории: проблемы содержания и структуры

В статье раскрыт процесс создания школьного учебника всемирной истории в первой половине 90-х годов ХХ века. Выделены новые подходы, методологические новации, характерные черты и особенности учебников этого периода. Установлено, что содержание школьных учебников всемирной истории зависело от образовательных систем и обуславливалось общественно-политическими, социально-экономическими и культурно-образовательными факторами.

Ключевые слова: школьный учебник по всемирной истории, процесс создания учебников, принципы отбора и построения содержания, структура учебника.

 

Moroz, I.V. The First Generation of Ukrainian Books on World History: the Problems of the Content and Structure

The purpose of this article the process of creation in Ukraine during 1992-1996 years, school textbooks of world history, the influence on him of methodological and ideological approaches the then historiography, to track changes in the content and structure of school textbooks in specific historical conditions from the point of view of selection in which the basic facts leading philosophical ideas and concepts feed methods and their printing characteristics.

The article concludes that the process of publication of school textbooks in Ukraine has its own specific and took place in four stages. The author reveals the process of creating the world history textbook in the first half of the 90 – years of the twentieth century. Identified new approaches, methodological innovations, the characteristics and features of textbooks of the period.

It was a controversial pattern during the transition period of textbook history. It should be noted that the authors of textbooks of world history have been made cautious attempts to update their content, view the versions and estimates made in the Soviet historiography, primarily due to a combination of civilization and the formation approach in covering the events.

Found that the content of school textbooks of world history depended on the educational systems and conditional on socio-political, socio-economic, cultural and educational factors.

Key words: school textbook world history, the creation of textbooks, guidelines for the selection and construction of the content, the structure of the textbook.

Permanent link to this article: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2215

Tatoo Art IndonesiaLoves Diet SehatSkena FashionMPOTURBO link betting online no 1 se Asiaprediksi master hari iniUnited GamingFundacion RapalaFakta SehariTren HarapanGadgetkanGosipliciousiNewsComplexiNewsFootballPollux TierFoomer OfficialCommon SightJurnal TempoRuang MistisiNews CombatOhana MagazineLove Food Ready MealsPetite PaulinaBeauty RivalSpecialty Network SllcFilm Terbaru Penuh Pesan MoralMovie AutoAlmansorsMayumioteroRound Rock JournalBiobaeckereiBornheimerMayumioteroRound Rock JournalBukemersanacokyakisirTrans To FindMPOTURBOLogin MPOTURBO situs resmi dengan layanan terpercayanotif4dlink alternatif aloha4dlogin vip aloha4dto2888 slothiburan online seru indonesiakristtinarodnaosvitabasic4d loginvalir4dDaftar akun MPOTURBO situs permainan online terpercayaGate-of-Olympus-1000-Petualangan-Epik-Bersama-Sang-Dewa-PetirGates of Olympus Super Scatter Petualangan Mistis Bersama Sang Penguasa LangitMahjong Ways 1 – Petualangan Klasik yang Tetap Seru di Istana777Mahjong Ways 2 Evolusi Seru dari Permainan Legendaris di Istana777Mahjong Ways x6000 Petualangan Seru Bersama Istana777Sweet Bonanza Petualangan Manis di Dunia Penuh WarnaWild Bandito Aksi Seru Sang Bandit di Balik Musik dan MisteriTrik Mendapatkan Perkalian Besar Di Starlight Princess Dengan CepatGAME MASTER: Sensasi Hiburan Digital Penuh Warna di Istana777GGSoft Inovasi Dunia Hiburan Digital dalam Genggamandeni coba pola lama mahjong aloha4d berhasil maxwinbeli kucing bsh berkat menang luckyneko aloha4dpak mamat ubah hidup dari mahjong aloha4dpak mamat ubah hidup dari mahjong aloha4dirfan pandai menyepin mahjong aloha4d dengan modal kecilsanti ganti laptop macbook dari baccarat aloha4dbuk suci buka rumah makan berkat spaceman roullate aloha4dkeluarga risma beli rumah mewah dari baccarat aloha4dmiswar buka usaha besar dari jackpot megawheel aloha4dtukang es krim pensiun setelah main gates of olympus aloha4dbikin scatter menanghadirkan kejutan barumalam rahasia terungkapmampu memancing cepatmomen menuju kemenanganpamer bukti kemenanganpermainan jadi sorotanpola sentak layarpotensi tsunami scatterviral menang fantastisbukitmpo pecahkan rekorcoba putaran musikmahjong jadi ramaipecahkan spin subuhpenjual kopi menangpola angka terbalikraih spin pertamaramalan zodiac paling cocokstrategi mode getartukang bakso berhasilcai shen wins mesin cuci ekonomis hematairmenu masakan sehari hari praktis mahjong ways kekinianmalaysia 2025 perayaan viral dan sorotan duniatren mobil mewah moge suv premium mystic ringsviral soundtrack hipdut gameplay strategi modern jackpot lucky neko dita jakarta tanda hoki besar basic4dibu rumah tangga bandung kelola modal sweet bonanza luar biasaguru sd bandung cuan 48 juta sweet bonanza basic4d rtp tinggiguru konseling bekasi saksi olympus 1000 basic4d jackpot super besaraztec rtp tinggi basic4d dita kebanjiran cuandita ibu rumah tangga bandung kelola modal sweet bonanzadita jackpot scatter lucky neko tanda hoki besararif strategi gates of olympus basic4d gandakan penghasilananalisis histogram dita sugar rush basic4danalisis histogram sugar rush ibu rumah tangga solo basic4dsudah terbukti game pragmatic mpoturbo menang besarbocoran pragmatic gachor bukitmpo hujan keberuntunganrahasia hujan bomb sweet bonanza mpoturbobocoran game live pragmatic bukitmpo menang setiap haripola spin candy bonanza mpoturbo trik kamilstrategi mahjong ways pemula auto jagostrategi gates of olympus bukitmpo rtp tinggitrik maxwin starlight princess mpoturbo bukitmpomenang besar tetap ibadah khusyuk mahjong waysmega roulette mpoturbo oyel tazuika kayabima buka usaha londry dari kemenangan mahjong aloha4danak berikan emas setelah menang baccarat aloha4ddimas buka fotocopy kedua dari bonanza aloha4dmarni beli rumah cash berkat mahjong ways aloha4dsandra menang cepat di bonanza candy land aloha4dagus nyepin dijam dewa menang mahjong ways 2 aloha4dwahyu spin manual olympus aloha4d belanja baju sekolahfahmi coba pola mahjong ways aloha4d dari youtubertomi rayakan ulang tahun dapat kejutan dari aloha4driki putar mahjong aloha4d dengan modal rolinganbanyak orang terpanabikin heboh setelah menangbikin saldo naik drastisgame paling dicari pemainmain hingga raup miliaranpola delay pemainsales toyota jadi sorotansukses jalankan rental mobiltingkatkan peluang kemenangantukang cukur kaya rayakemenangan mega sicbo bukitmpo fakta merindingkisah ardika sweet bonanza candyland mpoturboode diamond roulette mpoturbo panennya gilakode dog house mpoturbo bukitmpo jackpotjackpot mahjong wins 3 bukitmpo gercep daftarcongo cash bukitmpo mpoturbo hadiah besarpanduan main crazy time mpoturbo bukitmpobola online mpoturbo tanpa ribet cepat untungpola taruhan live sicbo bukitmpo mpoturbostrategi baccarat rendah taruhan hasil gedeteknik menang treasure of aztec bukitmpoteknik momentum menang mahjong ways bukitmpostrategi ibadah dan cuan mahjong wayscash wheel carnival mpoturbo penghasilan harianpola classy bukitmpo starlight princess berkahkode kunci mahjong ways 3 mpoturbo menangfitur rahasia sweet bonanza auto menangkode rtp gates of olympus pasti cuanmahjong wins 3 mpoturbo jackpot menggilakode sky sweet bonanza bukitmpo auto untung pola tersembunyi olympusrtp tinggi banyakstrategi all instrategi parlay tertimbangstrategi yang ngehitsteknik bankroll terbalikteknik double prismteknik pattern halusteknik segitiga matematikatemukan pola paling viralrahasia scatter hitam sweet bonanza mpoturbo bukitmpomodal kecil mega win baccarat mpoturbo bukitmpokesabaran kunci perkalian maksimal mega sicbo mpoturbomode max profit roullet mpoturbo kemenangan besarlive roullet bukitmpo mpoturbo ladang untungpengelolaan modal kunci cuan baccarat bukitmpo mpoturbokesalahan fatal mega roullete mpoturbo bukitmpomega baccarat mpoturbo bukitmpo bikin ketagihanscatter hitam aztec gems mpoturbo bukitmpo tanpa trikmain cepat maxwin lucky neko bukitmpo mpoturboteknologi ai bongkar pola di mpoturbo dan bukitmpocuan deras spin manual wild bandito nelayan natunartp tinggi di mpoturbo bikin wd tanpa modalpola 555 gates of olympus maxwin petir rontokmodal tipis cuan fantastis gates of olympus pemuda papuapola tersembunyi starlight princess ungkap jepe tanpa hentimain lebih mudah dengan qris pola menang mpoturboauto spin lucky neko banjir wild scatterstrategi menang ganesha fortune scatter rajinrahasia kemenangan beruntun baccarat sexy gamingmaya bandung menang 55 juta scatter hitam mahjong ways 2 basic4dmahjong wins pertanda raih untung basic4d jackpot besarmahjong wins3 dita bandung jackpot besar basic4dlita mahasiswa bisnis strategi wild bandito basic4d jackpotkejutan besar super win simbol terang basic4drian jackpot 68 juta starlight princessrayyan bertemu pola mahjong ways 2 basic4d keuntungan 50 jutaradika eksekutif pemasaran spin olympus 1000 basic4d cuan instanmitos modern aztec gold dita bandung basic4d rtp tinggimaya strategi scatter hitam mahjong ways 2 basic4dsweet bonanza rtp tinggi basic4d dita menang besarsuper win dita guru bandung simbol terang basic4dstrategi modal ibu rumah tangga bandung sweet bonanza basic4drian pola starlight princess basic4d jackpot dan peluang finansialstrategi arif mahasiswa ekonomi yogyakarta menang 45 juta gates of olympustrik simpel menang rtp live pola spilar spellmasterstrategi cuan level dewa tren viral mahjong ways 2fashion kekinian kombinasi warna geometri unik pola spilar viralkisah pemain jackpot mahjong wins 3 pola rahasia tersembunyi viralgame resmi indonesia viral sweet bonanza super scattercara jitu fokuscara tetap stabil dan menangkemenangan butuh keputusanmahjong punya kendalimenang jurus starlightmengatur putaran pertamaolympus menggoda fokusmuperang bikin kemenanganteknik pasif efektifteknik zona kemenangan strategi mahjong ways aloha4d ala reza maxwintips jackpot sweet bonanza aloha4d dari iko auto wdmenang starlight princess aloha4d bersama dian free spinrahasia baccarat aloha4d versi putra banker all incuan spaceman aloha4d bersama vino pakai auto stoppola ampuh sicbo aloha4d rio dewanto genap ganjilrahasia jackpot great rhino megaways aloha4d versi aliwinda bonanza candy land aloha4d buy spin jackpotyudi spin olympus 1000 aloha4d pecah kemenangan cepatrina menang baccarat aloha4d strategi martingale profitbikin pemain kalahjam rahasia bikin menangmain rtp tertinggimain saat sepi lebih cuanmembangun ketahanan emosipelajari pola tertentuprediksi bisa konsistenrtp games stabilrtp tiba tiba naikwaktu bermain gilabanyak game cantikbanyak terjebak polabikin parlay meledakcara agar tidak terjebakcara baca lawancara cuan elegancara side betcara taktis memanjatcoba jalan ninjakombinasi kemenangan epikmengatasi pemain pemulaolympus bikin antisipasipola mosaic parlaypola orb reboundpola switch gandaputaran paling lamatebak ketepatan feelingteknik putaran protrik mengelola fokustrik pemain sederhanafilosofi gates of olympus ditemukan di galeri nasionallukisan diamond baccarat jadi sorotan di yogyakartalukisan mahjong ways 2 mengantar rp256 jutapola mahjong ways 2 berbuah kemenangan fantastisseniman muda menang mahjong wins 3 beli bmwbocoran pola gates of olympus bukitmpo malam iniguru solo menang rp119juta dengan pola sweet bonanza xmasmahasiswa bandung bawa pulang rp92juta dari mahjong wayspola gates of olympus mirip film box office hollywoodtrik starlight princess dari konstelasi orion trendingpola mahjong ways disebut sakti di komunitas esportsgamer pro menang di bukitmpo dengan pola starlightpola gates of olympus mirip trading crypto bikin menangstruktur dna mirip pola gates of Olympus bukitmpopola mahjong wins mirip anyaman indonesia bikin kayaai bonanza baccarat bantu baca pola dan menangai Olympus baccarat mpoturbo ciptakan gaya main barucandy land kasino bikin kaget roda keberuntungan tanpa ampunlive baccarat di mpoturbo bikin kaya bukan cuma hiburanlive baccarat skema long weekend jadi meriahmain candy land di mpoturbo bikin dompet makin gemukpemain bondowoso menang puluhan juta di mega sicbo bukitmporamalan ahli baccarat tentukan pemenang besarstrategi menang baccarat setiap hari dengan mudahteknologi rng diamond baccarat mpoturbo bikin cuan pak udin seblak pecahkan mahjong ways di aloha4drina mahasiswi kos sweet bonanza buy spin aloha4djoko sopir angkot menang gates of olympus aloha4dbu siti guru honorer jackpot baccarat di aloha4dandi pedagang ikan menang roulette favorit di aloha4dtono nelayan menang spaceman aloha4d bebas dari utangani karyawan swasta bonanza candy land buy spin aloha4ddoni kantoran starlight princess aloha4d pakai auto spinfitri mahasiswi lucky neko aloha4d jackpot modal recehwati penjual sayur menang mahjong ways 2 di aloha4dgate of Olympus 1000 petualangan epik bersama sang dewa petirgates of olympus super scatter petualangan mistis bersama sang penguasa Langitmahjong ways 1 petualangan klasik yang tetap seru di istana777mahjong ways 2 evolusi seru dari permainan Legendaris di istana777mahjong ways x6000 petualangan seru bersama istana777sweet bonanza petualangan manis di dunia penuh warnawild bandito aksi seru sang bandit di balik musik dan misteritrik mendapatkan perkalian besar di starlight princess dengan Cepatgame master sensasi hiburan digital penuh warna di istana777ggsoft inovasi dunia hiburan digital dalam genggaman