https://202.95.10.110/ https://202.95.10.71/ https://202.95.10.211/ https://117.18.0.30/ https://202.95.10.111/ https://202.95.10.143/ https://202.95.10.53/ https://3.33.146.175/ https://117.18.0.14/ https://117.18.0.16/ https://117.18.0.18/ https://202.95.10.186/ https://117.18.0.20/ https://117.18.0.17/ https://117.18.0.19/ https://117.18.0.15/ https://117.18.0.22/ https://117.18.0.21/ https://117.18.0.24/ https://117.18.0.23/ https://202.95.10.183/ https://202.95.10.246/
Сотніченко І. І. Керівник як лідер змін нової української школи

Return to Розділ “Освіта: стратегія, політика, право”

Сотніченко І. І. Керівник як лідер змін нової української школи

Сотніченко І. І.,
доцент кафедри педагогіки, психології та менеджменту освіти Комунального навчального закладу Київської обласної ради  "Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів", кандидат педагогічних наук

 

Керівник як лідер змін нової української школи

У статті представлено аналіз ролі керівника закладу загальної середньої освіти як лідера у процесі становлення нової української школи. Визначено основні якості керівника-лідера, способи  їх розвитку.

Ключові слова: заклад загальної середньої освіти, нова українська школа, керівник закладу освіти, лідер, керівник-лідер.

 

Постановка проблеми.  У Концепції "Нова українська школа" як концептуальні засади реформування системи загальної середньої освіти визначено формулу нової школи, серед ключових компонентів якої – децентралізація та ефективне управління [7]. Для перетворення закладів загальної середньої освіти на такі, які відповідатимуть вимогам сучасності, потрібні нові технології управління, а щоб концепція була успішно впроваджена, директори шкіл мають стати лідерами змін.

"Досвідчений директор школи знає, що його завдання – не поліпшувати показники тестувань, а сформувати спільноту, до якої увійдуть учні, вчителі, батьки і працівники шкільної адміністрації, що працюватимуть гуртом заради спільної мети," – стверджує К. Робінсон у книзі "Школа майбутнього" [8, c. 179].  Наголошуючи, що успішність та ефективність функціонування школи не залежать від її типу чи місця розташування, автор вважає, що рішучий директор – головний чинник серед основних, здатних змінити навчальний заклад.

Приєднуємося до думки, що реалізацію проекту "Нова школа України" потрібно розпочинати не з учителя, а з керівника закладу освіти та керівників органів місцевого самоврядування. "Нова українська школа – це наша спільна реформа, і тільки в співпраці ми можемо досягнути результатів. Саме керівники, насамперед директори шкіл, мають вести колектив до змін" [11]. Для цього вони мають стати лідерами освітянських колективів.

Аналіз наукових досліджень і публікацій.  Проблематика лідерства в управлінні системою освіти знаходиться в центрі уваги як зарубіжних (Н. Беннетт, М. Барбер, Т. Буш, Ф. Вудз, Д. Гопкінз, П. Гронн, Д. Дьюк, К. Лейтвуд, Дж. Спілейн, І. Ч. Ченг та інші), так і вітчизняних учених (В. Андрущенко, О. Брюховецька, Л. Даниленко, С. Калашнікова,  Ю. Молчанова, П. Плошай, Л. Пшенична та інші). Питання лідерства як важливої якості сучасного керівника навчального закладу розглядали також  І. Зязюн, Ю. Конаржевський, В. Кремень, В. Маслов, О. Савченко, О. Сазонова, Н. Селіверстова, С. Сисоєва та інші.

Процеси реформування системи загальної середньої освіти посилили увагу до керівників як лідерів змін. Тема лідерства в освіті активно обговорюється на сторінках наукових і педагогічних видань, а також в Інтернет-просторі.

 Мета дослідження – проаналізувати роль керівника закладу загальної середньої освіти як лідера у процесі творення нової української школи.

Виклад основного матеріалу дослідження. У широкому розумінні управління як складний соціально-економічний процес означає вплив на процеси, об’єкти, системи з метою збереження їхньої сталості або переводу з одного стану в інший відповідно до поставлених цілей. Перехід до нової структури та змісту загальної середньої освіти потребує створення особистісно та компетентнісно зорієнтованої системи організації освітнього процесу, реалізації педагогіки партнерства, принципово нових моделей освітньої та науково-методичної роботи, створення згуртованої спільноти творчих людей, нової культури управління та співпраці.

Директор має не просто очолити цей процес, а стати лідером освіти. "Лідерство – це бачення, керівництво – реалізація цього бачення" [8, с. 178]. Саме лідери здатні просувати процес реального реформування школи, який має відбутися насамперед  на рівні окремо взятої школи. Лідер і менеджер освіти − головні ролі директора сучасної школи. Лідерство не вичерпує і не заміняє процес управління, а доповнює його і робить більш ефективним як  невід'ємний компонент роботи команд і груп.

Аналіз літературних джерел і практичний досвід показує, що немає стандартного набору якостей, якими повинні володіти лідери. На думку дослідників означеного питання, лідер має перебувати в постійному пошуку нових ідей та рішень, бути комунікабельними,  різнобічно розвиненим, уміти переконувати і вселяти віру, володіти здатністю цілепокладання  [5]; бути здатним приймати самостійні рішення та відстоювати їх, уміти стратегічно мислити  та планувати, прагнути розвивати ініціативність підлеглих, із готовністю сприймати нові вимоги [6]; прагне вести за собою, має мотиваційну першість, впливовий, занурений у свою справу, захоплений нею, компетентний, креативний, психологічно стійкий, здатний до адекватної самооцінки й саморегуляції, постійно самовдосконалюється [10] тощо. У різних ситуаціях ефективні лідери виявляють різні особистісні якості, але на рівні ділових здатностей їх об’єднує багато спільного.

 У межах нашого дослідження слухачам курсів підвищення фахової кваліфікації було запропоновано анкетування, першим запитанням у якому було таке: "Чи має сучасний керівник навчального закладу бути лідером у колективі?". Діагностикою було охоплено директорів, заступників директорів закладів загальної середньої освіти та вчителів. Результати анкетування подано на рис. 1.

Рис. 1. Розподіл відповідей на запитання "Чи має бути лідером керівник?"

Як видно із представленої діаграми, заступники директорів (100%) та основна частина директорів закладів загальної середньої освіти  (83,3%) розуміють: керівник має бути лідером. Із цією точкою зору погоджується більшість учителів, третина (27,8%) вважає, що таке поєднання не є необхідним; відсутність лідерських якостей у керівника визнає можливим лише  3% опитаних. 

У другому запитанні анкети директорам закладів загальної середньої освіти було також запропоновано визначити: чи вважають вони себе лідерами, а заступникам директорів і вчителям – чи вважають вони своїх керівників лідерами.

За результатами опитування (рис. 2) з'ясовано, що основна частина директорів (82,6%) вважає себе лідерами свого колективу. Незначна і при цьому однакова кількість респондентів (8,7%) визнали себе суто керівниками або залишили запитання без відповіді.

Рис. 2. Розподіл відповідей на запитання "Чи є керівник лідером?"

Щодо заступників директорів – лідерські якості своїх керівників оцінили 70% опитаних. Відсоток учителів, які бачать лідера у своєму керівникові виявився значно меншим – 58,3%,  труднощі з відповіддю мали лише 2,7%.

За результатами дослідження можна стверджувати, що переважна більшість педагогічних працівників розуміють, що для ефективного управління керівник навчального закладу повинен володіти необхідними лідерськими якостями і потребують такого керівника.

На думку А. Менегеті [4], лідер від народження має певні задатки, але це не означає, що ця людина лідером стане. Щоб стати лідером, потрібно досягти відповідного рівня культури й  освіти, мати здатність  долати стереотипи, знати свій прихований потенціал. Лідерство – це, насамперед, робота над собою.

М. П. Фоллет [2] у працях про  лідерство також стверджує, що не існує природжених лідерів: лідера формують ціль і підлеглі,  відносини між якими мають бути партнерськими. П. Сенге, відповідаючи на запитання “Як формуються лідери?”, стверджує: “Таких людей узагалі не можна створити, тому що вони створюють себе самі” [9, с. 45]. 

Керівників потрібно навчати методам ефективного лідерства; вони повинні постійно вдосконалюватися. Найбільш поширеними напрямками розвитку лідерських здатностей є самоосвіта й самооцінювання, розширення світогляду, зміна способів мислення, накопичення досвіду вирішення завдань тощо. "Незнання основ управління, недостатній "шкільний" патріотизм, недостатня харизматичність не дозволяють директорам перейти від сходинки, яка називається "посада:  директор школи" до сходинки – "професія і покликання:  лідер освіти," – зазначає В. Громовий [1].

XXI століття – епоха змін, яка спонукає освіту України перейти до реформування. Тому місією директорів закладів загальної середньої освіти стає менеджмент інновацій, генерування й реалізація нових ідей та освітніх ініціатив. Нова українська школа потребує керівника нового тисячоліття, керівника-лідера, який:

  • є ініціатором і творцем нового, цікавого й захопливого;
  • має стратегію розвитку закладу освіти;
  • уміє інтегрувати ідеї, технології і менеджмент;
  • мотивує і надихає;
  • може створити професійну команду однодумців;
  • здійснює внутрішню та зовнішню комунікації;
  • створює умови для свободи думки й дії;
  • створює розвивальне освітнє середовище;
  • сприяє ініціативі підлеглих, учнів, громади;
  • сприяє саморозвитку всіх суб’єктів освітнього процесу;
  • навчається сам і створює колектив, якій постійно навчається;
  • має високий рівень відповідальності за прийнятті рішення і результати роботи закладу;
  • має високий емоційний інтелект.

 Сучасний директор школи – це лідер, здатний вести колектив до визначених перспектив, переборюючи стереотипи, долаючи труднощі та перешкоди, упроваджуючи зміни.

На основі результатів дослідження зроблено такі висновки:

  • директор – ключова особа в закладі загальної середньої освіти, від якої залежить поступ організації до утворення нової української школи як відкритої та активної соціально-педагогічною системи, осередку культурно-освітнього середовища [3];
  • головна роль директора нової школи – лідер освіти, одержимий школою, який веде свій колектив від нинішнього стану до бажаного результату;
  • функціональні зміни в роботі директора закладу загальної середньої освіти передбачені реформами освіти, потребують неперервного розвитку професійної управлінської компетентності керівника і формування його лідерських якостей;
  • засобами розвитку професійних і лідерський якостей керівника закладу загальної середньої освіти є безперервна освіта, самоосвіта та саморозвиток;
  • базою для реалізації такого безперервного навчання в теоретичній його частині мають стати заклади післядипломної освіти, а для практичних занять – заклади освіти, що мають успішний досвід лідерів освітніх реформ.

 

Список використаних джерел

  1. Громовий Віктор. Якою має бути нова роль директора школи в умовах трансформації освіти в Україні? [Електронний ресурс] / В. Громовий. – Режим доступу : http://education-ua.org/ua/draft-regulations/239-yakoyu-mae-buti-nova-rol-direktora-shkoli-v-umovakh-transformatsiji-osviti-v-ukrajini.

  2.  Краснова Ольга.  Мери Паркер Фоллет / Ольга Краснова, Юлия Петрова. – М. : Ай Пи Эр Медиа, 2008. – 21 с.  
  3. Ляшенко О. І. Пріоритети розвитку української школи в умовах реформування освіти [Електронний ресурс] / О. І. Ляшенко. – Режим доступу : file:///C:/Users81/Downloads/94490-199241-1-SM%20(1).pdf.
  4. Менегетти А. Психология лидера. – Изд. 4-е, дополн. ; перевод с итальянского ННБФ "Онтопсихология" / А. Менегетти. – М : ННБФ "Онтопсихология", 2004. – 256 с.
  5. Менеджмент керівників закладів дошкільної і початкової освіти / [Шоутен Т. Д., Даниленко Л. І., Зайченко О. І., Софій Н. З.] ; за заг. ред. Л. Даниленко ; Всеукраїнський фонд "Крок за кроком". –  К. : СПД-ФО К. С. Парашин, 2009. – 112 с.
  6. Поспєлова Т. Розвиток лідерського потенціалу керівника закладу середньої освіти : навчальний посібник / Т. Поспєлова. – К. : ДП "НВЦ "Пріоритети", 2016. – 36 с.
  7. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до 2029 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 988-р [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua /laws/show/988-2016-%D1%80.
  8. Робинсон К. Школа майбутнього. Революція у вашій школі, що назавжди змінить освіту / Кен Робінсон, Лу Ароніка ; переклад з англ. Г. Лелів.  – Львів : Літопис, 2016. – 258 с.
  9. Сенге П. П'ята дисципліна : мистецтво і практика організації, котра самонавчається /  П. Сенге. –  К. : Олімп-бізнес, 2011. – 408 с.
  10. Татенко В. О. Лідер ХХІ / В. О. Татенко // Lider ХХІ. Соціально-психологічні студії. – К. : Видавничий дім "КОРПОРАЦІЯ", 2004. – 182 с.
  11. Хобзей Павло. Директор школи має вести колектив до змін [Електронний ресурс] / П. Хобзей // Освіта.ua. – Режим доступу : http://osvita.ua/school /reform/55280/.

 

Сотниченко И. И. Руководитель как лидер изменений новой украинской школы

В статье  представлено анализ роли руководителя заведения общего среднего образования как лидера в процессе становления новой украинской школы. Определены основные качества руководителя-лидера, способы их развития. 

Ключевые слова: заведения общего среднего образования, новая украинская школа, руководитель учебного заведения, лидер, руководитель-лидер.

 

Sjtnichenko, I.I. School Principal as a Leader of Changes of New Ukrainian School

The article presents an analysis of the role of the principal of a general secondary educational institution as a leader in the process of creating new Ukrainian school.

The author delivers survey summary of principals and teachers of educational institutions concerning their attitude towards principal as a leader.

The following basic qualities of the principal as a leader are identified:

  • the initiator and creator of new, interesting and exciting things, who has a strategy for the development of educational institution;
  • able to integrate ideas, technology and management;
  • motivates and inspires;
  • can create a professional team of  followers;
  • carries out internal and external communications;
  • creates developing educational environment;
  • promotes the initiative of subordinates, students, community;
  • promotes self-development of all partakers of educational process;
  • has a high level of responsibility for making decisions and results of work;
  • has a high emotional intelligence.

According to the results of the study, the conclusion has been made  about the main role of the principal of educational institution as a leader of education, who requires continuous professional development of managerial competence and formation of leadership qualities. The following ways of  professional and leadership qualities development are defined: continuous education, self-education and self-development.

Key words: general secondary educational institution, new Ukrainian school, principal of educational institution, principal as a leader.

Permanent link to this article: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5603

Tatoo Art IndonesiaLoves Diet SehatSkena Fashionprediksi master hari iniUnited GamingFundacion RapalaFakta SehariTren HarapanGadgetkanGosipliciousiNewsComplexiNewsFootballPollux TierFoomer OfficialCommon SightJurnal TempoRuang MistisiNews CombatPortal Gaya Hidup & HiburanLove Food Ready MealsPetite PaulinaBeauty RivalSpecialty Network SllcFilm Terbaru Penuh Pesan MoralMovie AutoAlmansorsMayumioteroRound Rock JournalMPOTURBOnotif4dlink alternatif aloha4dlogin vip aloha4dto2888 slothiburan online seru indonesiakristtinarodnaosvitabasic4d loginvalir4dkompetisi pemain mahjonglomba memasak hidanganmahjong di acara nasamahjong jadi temamahjong meniru pemainolympus mengguncang duniapemain mahjong gegerrahasia Olympus terkuakstarlight jadi sorotanstarlight masuk drama asiaberkat pola petirhujan permen terlarangkutukan petir zeusledakan petir abadiolympus lautan scatterpola dewa maksimalpola menggandakan modalpola sang putristrategi badai permenzeus memicu scatterberhasil bawa pulang mobilberkat pola cryptoledakkan wild olympusmodal receh jadi miliardermuncul bikin shockpetir menyapu semua lawanpola demon slayerpola sayap emastersambar petir olympuszodiak percaya hokifitur kunci providersudah banyak pemain cobabukan cuma tebakanselamat tinggal kalahmembuat roda uang terus berputarmain cepat cuan melejitsimak rahasia pola jitupola cerdas yang sering digunakancerita inspiratif sekaligus dramatistak usah buru buru dan repotbangun tidur langsung hokibikin hoki lancar dan dompet tebalsetiap minggu dompet tambah beratputaran penentuan ini kini jadi milikmuwaktunya ambil keuntunganberubah jadi miliarderusaha tak mengkhianati hasildijamin konsisten menangcara praktis membaca polariset resmi ungkap formulatransformasi hidup rina menang olympusscatter hitam ubah hidup lilistanpa emosi dan nafsu berlebihlika liku perjuangan siskatanpa tekanan dan targetbonus meledak tanpa modal tambahantak perlu ribet lagirahasia waktu emasungkap resep rahasiamalam jadi ajang spektakulermenjadi juara turbo mahjong strategi tersembunyi mayongpemain malang buktikan kesuksesandengan menempatkan scatterfitur unik mahjong winskuasai pola permainan ganesha goldbanyak pemain mengandalkan olympusmengungkap sistem rng mahjongmembantu pemain raih kemenanganpola keramat mahjong waysforum gaming mahjonggame bukitmpo favoritmengatur taruhan seriolympus cairkan scatterpemain menang beruntunpola raih untungpola turnamen mahjongraih kejutan di olympusskandal Olympus hebohstrategi ala gamerberi satu putarancosplay bertema starlightolympus hentikan putaranpola sakti pemainpola terbaru lawanrahasia modal kecilstabilkan cuan besarstrategi memecah taruhanteknik menghafal kartuteknologi dalam mahjongbendera terbalik hampir terjadiberjuang lawan buayanama rayyan arkan dikhasungai bulete bikin gegerselebrasi gol timnas u-17hotel pekalongan dapat ratinghadiah kemerdekaan indonesiabocah penari pacu jalurnetizen heboh bandingkan aksinyamobil mewah lamborghini hancurpeluang menang besarbukan hanya keberuntungantidak banyak orang tahumemaksimalkan kemenangan tepatteknik cerdas pancing keuntunganmeraih kemenangan fantastisnikmati perputaran cepatnyastrategi terbukti ampuhpemain pro pilih inimember menang terusauto kaya dalam sekejabmomen langkah kemenanganfitur canggih inipeluang cuan besarpeluang menang dengan mudahcara ampuh meraih kemenangankisah adam dari batammembuktikan lebih sering munculpilihan utama pemain prokabar duka bandarpanduan eksklusif meracik strategirahasia langkah sukses memburustrategi akselerasi menang fantastiskemenangan spektakuler setiap haritips terbaru jackpot besarpeluang sukses fantastisstrategi efektif pemain prostabilitas trik cerdas mahjonginspirasi indah cuan rp59 jutamahjong wins 3 jackpot beruntunstrategi pola scatter sugar rushtiga freespin maxwin gates of gatot kacatrik cerdas modal kecilrahasia tersembunyi mega sicbo basic4dlucky neko basic4d jepe fantastisstarlight baccarat basic4d ubah rezekimomen emas pemain menangterbukti bisa jadi sumber permainan favorit jackpot cepatpola unik keberuntungan menangmengungkap pola mahjongdijamin langsung masuk akunmanfaatkan pola hoodmodal kecil jadi keuntungansukses memberikan keberuntunganpola keras dari bukitmpopengalaman bermain tak terlupakanmisteri simbol kakek bukitmpoupdate teknologi terbarumenggunakan pola kepala sapilangkah awal sederhanapola taruhan tanggapenjelajahan mendalam bukitmpobukitmpo mendadak viralteknik putaran hokiteknik mahjong curi perhatianmelaju tanpa hambatanbermain tenang hasil menangmental percaya diripunya statistik taruhanfahmi putar baccarat aloha4d pilih banker langsung menangamri selalu pasang parlay dialoha4d saat liga bolabuk mila iseng tebak banker dialoha4d langsung berhasilimam ganti cincin nikah berkat mahjong ways aloha4dhesti gunakan kemenangan roullate aloha4d buka toko kosmetikusaha salon dari cuan mahjong ways aloha4dmalam minggu maxwin spaceman mahjong aloha4djalan jalan yogyakarta berkat maxwin sweet bonanza aloha4dpecah wede pulang konser main mahjong aloha4dpetir zeus gates of olympus aloha4dsegera service gearbox motorlangsung ganti gearbox motormembantu upgrade gearbox motorsegera ganti gearbox motorlangsung custom gearbox motormemutuskan perbaiki gearbox motorlangsung upgrade gearbox motorhingga bisa service gearbox motoruntuk ganti gearbox motorsegera custom gearbox motordari penjual cilok ke jutawansiap jadi mesin cuanpgsoft bocorkan fakta mengejutkanbocoran staff pragmaticpanduan lengkap ai picu win mahjongrahasia pola ular tangga sukses gandakancerita inspiratif bukitmpocerita inspiratif edisi bukitmpokisah nyata ojol bandungtutorial viral driver Jakarta bocorkan putaran tepatbocoran staff pragmatic malam inikisah nyata edisi bukitmpoinvestasi koperasi simpan pinjamkoperasi untuk bangkit lebih kuatbukan cuma keberuntungankoperasi simpan pinjam beri dukunganbuka peluang besarraih keuntungan besarpola bantu terbukti suksescara rahasia manfaatkan rtpstrategi cerdas pemainpaling banyak menangbandito berikan simbolbonanza naik taruhanolympus beri spinpola gagal fokuspola Waktu bermainstarlight hentikan spinteknik ampuh bukitmpoteknik spin putarantrending gambar beruntuntrik starlight turunmain berdasarkan alurmain di kutub utara mesin Menara londonolympus menjadi strategipeta Bawah lautpola sama dengan alurrahasia cuaca globalrute yang bersejarahteknik dunia desainteknik Menyusun puzzlerahasia ini membantu mereka tetap stabilmisteri pola treasure of aztec jackpotpenuh kebahagiaan scatter terus turuntaktik licik di wild banditomesin uang sebenarnya di basic4dberburu scatter dengan trik spektakulerstrategi lipat gandakan peluang lewat olympuslink magic membuka jalan menuju jprahasia putaran kemenangan auto memancing cuansopir angkot untung banyak di mahjong wayskisah lina sukses dengan rtp pg softberkat mahjong ways pak rudi untung besarguru honorer coba rtp live pg softojek online jakarta cuanpenjual gorengan ini menang banyak di mahjongstrategi membangun kekayaan lewat gametukang becak berhasil beli motor berkat spin turbo gampang jpdari coba-coba hingga punya catatan sendiri pemain ini semakin paham pola spin favoritnyaformula andalan pemain badminton menjadi juarakisah seorang sopir angkot yang mendapatkan kemanangan maksimal sampai membeli kendaran barumodal pas pasan berubah fantastis supir truk demaktips dari seorang montir mobil yang dapat membuka showroom dari hasil menang mahjong waysgojek ini jadi terkenal berkat dapat scatter hitam di mahjong wayspanduan jitu dari agen hoh4d memberikan trik cara dapat scatter hitamformula jitu teknisi turbo mobil di jakartasolusi efektif tukang reparasi motortukang bengkel punya tabungan ratusan juta berkat mahjong wayspola scatter hitam mahjong ways buat warga desa cikarang membeli mobilseorang petani berhasil membeli ladang sendiri berkat pola game mahjong waysmahjong ways berhasil memajukan perekonomian desa kecil di Bekasikisah seorang kurir paket membeli iPhone 15 berkat bocoran pola mahjong waysTeknik membuka pintu rejeki pecah banyak di game mahjong wayscinta ditolak mahjong ways bertindakpenghasilan pasti dengan pecahan banyak cuma di game mahjong ways tanpa syaratpola scatter pecah banyak mahjong ways berhasil membuat pria menikahi pacarnyaseorang anak ingin membahagiakan orang tuanya dengan bermain mahjong waysbocorkan fakta bukitmpobongkar harta karuncara menggali kemenangancatat rekor kemenanganmenggali keuntungan besarmetode baru stabilmirip evolusi polasukses berkat Olympus bukitmpoteknologi paling gilatrik raup cuankoperasi terinspirasi polakoperasi dipadukan strategikoperasi terapkan sistemkoperasi mengadopsi pola kemenangankoperasi model untung besarkoperasi menawarkan bonus koperasi gabungkan sistemkoperasi jalakan skemakoperasi berbasis mahjongkoperasi konsep berani